Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Mycket enkelt uttryckt: Med hjälp av satellitsignaler ska lastbilar tvingas ner till gånghastighet på förutbestämda platser.

För att få en lite mer uttömmande förklaring ringer Transportarbetaren Carl Johan Almqvist, säkerhetschef på Volvo lastvagnar.

– På ett sätt används tekniken redan i dag, säger han. Lastbilar med särskilt värdefull last satellitövervakas, och om de avviker från den väg som ska köras går larmet hos godsägaren eller speditören eller direkt hos polisen.

På så vis kan stora stölder av cigaretter, mobiltelefoner och annat dyrbart gods stoppas. Men för att terrorister ska hejdas från att med en kapad lastbil köra ihjäl människor krävs en mera utbyggd teknik. Den kan delas upp i två delar:

1. Bilen. Begränsningen behöver ställas in i lastbilens elektronik.

– Det är hyfsat enkelt i nya och moderna lastbilar, säger Carl Johan Almqvist. Men det gäller samtidigt att det ska vara svårt att ta bort det igen.

Men äldre lastbilar då? Och var går åldersgränsen?

– Inne i städerna är avgaskraven hårda och de lastbilar som körs där har redan i dag så pass bra elektronisk utrustning att den går använda.

I vilka zoner som lastbilens fart ska begränsas, till exempelvis sju kilometer i timmen, kan då regleras i fordonets interna minne. Det elektroniska staketet läggs in i lastbilens egen karta.

2. Luften. Satelliterna måste fungera. Om terrorattacker ska förhindras får inte signalen mellan satellit och gps tappas bort, ens för en kort stund. Här kan signalerna behöva hjälp att ta sig fram mellan höghusen, och då behöver staden vara med och skapa en infrastruktur som säkerställer detta. Metoden kan vara någon typ av lokal gps-sändare.

– Om alla är med och samarbetar kan det här bli verklighet, även om det inte sker i år eller nästa, säger Carl Johan Almqvist.

Då ser han framför sig att utsatta platser – som regeringskvarteren i Stockholm, gågator och affärscentrum – kan skyddas med hjälp av geofencing. En demonstrationsdag är på gång under våren. Då ska AB Volvo, Scania och Volvo personvagnar testa teknik, och myndigheter ska få en realistisk bild av läget.

Den 15 mars är sista datumet för en statlig utredning som tittar på hur tunga fordon används i städerna, och om transporterna kan minskas. Där är geofencing och terrorbekämpning ett tema, annat handlar om trafiksäkerhet, klimatpåverkan, buller och luftkvalitet

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sju av tio lastbilar hade bristande säkerhet

Åkeri. Polisen och Arbetsmiljöverket har de två senaste veckorna kontrollerat 340 lastbilar. Sammanlagt hittades 300 olika säkerhetsbrister och 40 fall av misstänkta brott mot utstationeringslagen.

Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

Parterna pausar förhandlingarna om nytt åkeri- och terminalavtal

Åkeri och terminal. Fack och arbetsgivare pausar nu förhandlingarna om nytt avtal för Transports största yrkesgrupp, chaufförer och terminalarbetare. – Vi fortsätter nästa vecka. Fredagens förhandlingar var mer konstruktiva än gårdagens. Arbetsgivarna har insett att man måste komma upp ur skyttegraven, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Varför klarar Polen lika löner?

Ledare. I somras röstade EU igenom nya skärpta regler för internationella lastbilstransporter. Tanken är att skapa sundare konkurrens och bättre villkor för chaufförer, som många gånger tvingats leva månader i lastbilshytten.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Här är villkoren i det nya avtalet med Foodora

Matbud Transport har tecknat kollektivavtal med Foodora. Uppgörelsen som skrevs under på torsdagen gäller alla anställda i bolaget, inklusive över 2 000 cykel- och mopedbud.

Transport tecknar avtal för östförare som kör för Lidl

Åkeri. Transport har tecknat ett kollektivavtal, ett utstationeringsavtal, med det tyska åkeriet Meyer, som kör för Lidl i Sverige. – Det innebär att 53 utländska chaufförer får svenska löner, säger ombudsman Tommy Jonsson som ingår i förbundets Ordning och redagrupp.

corona
Genrebild taxi i Stockholm

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Avtal 2021
Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Avtal 2021

Många frågor till facket om taxivarslet

Taxi. Inför den taxikonflikt som rycker allt närmare får Transport många frågar. En handlar om fackligt medlemskap. Måste jag som förare svara när åkaren frågar om jag är med i Transport? – Nej, det finns ingen skyldighet att upplysa om det, säger Mats H Andersson, central taxiombudsman på förbundet.

Anne Alfredsson och Lars Mikaelsson på väg in i rätten. Mats Fredlunds ryggtavla till vänster. (toppbild)

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Avtal 2021

Tvisten om taxiförarnas löner rullar vidare

Taxi. Transports konfliktvarsel hänger fortfarande över taxibranschen. Under tisdagen har fack och arbetsgivare haft nya överläggningar med de utsedda medlarna. Om ingen uppgörelse nås inleds stridsåtgärderna på måndag nästa vecka.

Avtal 2021

Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.

Avtal 2021
Genrebild taxi i Stockholm

Det här gäller för taxichaufförer under konflikten!

Taxi. En konflikt rycker allt närmare på taxiområdet. Transport har lagt ett varsel som omfattar alla taxiföretag som är med i Biltrafikens arbetsgivareförbund. Om stridsåtgärderna träder i kraft den 15 februari är det detta som gäller.

Avtal 2021

Medling i gång i taxitvisten

Taxi. Nästa vecka bryter den varslade konflikten ut för taxiförarna, om parterna inte enats upp uppgörelse. Under måndagen har Transports förhandlare träffat de utsedda medlarna.

Avtal 2021

Taxivarsel – så tycker de som kör

Taxi. Äntligen! Det är helt rätt att ta till stridsåtgårder. Och det var på tiden! Samstämmigheten är stor när Transportarbetaren ringer runt för att höra reaktioner hos taxifolk, efter förbundets beslut att varsla om konflikt för taxiförarna.

Chaufför omkom i truckolycka i Göteborg

Åkeri. En lastbilschaufför omkom i en truckolycka på Sandals åkeri, som driver kombiterminalen vid Göteborgs hamn. Enligt uppgift blev mannen, som är i 60-årsåldern, överkörd av en tio tons truck.