Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?
Close
Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?
Close

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Transportarbetaren frågade några åkerier och svaren tyder på att inga extra åtgärder vidtagits.

– Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera extremt väder. Vi pratar om det, men har inte lösningen. Men förbereda oss? Vi kan inte göra så mycket mer än se till att bilarna är i bra skick och sprida information till förarna om det exempelvis blir stopp på E16, säger Sven Erik Blohm.

Han är åkerichef på Fagerströmsbolagen som kör distribution i Gävleborgs län.

Är det väldigt halt fattar chauffören själv beslut om att ”här kan jag inte åka”.

– Jag har ju ingen aning om hur det ser ut, det vet bara chauffören. Ibland är det bättre att inte chansa. Det kan sluta med att man får vänta på bärgare och det blir både dyrare och sämre.

– Det kan finnas kunder som blir sura om de inte får sina paket, men de flesta förstår att vi inte kan trolla med lastbilen om det är riktigt grisigt väder, säger Sven Erik Blohm.

Väghållningen värre

Börje Jönssons åkeri har kontor i Helsingborg, Göteborg, Stockholm, Karlstad och Hamburg. Vd Ulf Jönsson ser inte nuvarande eller kommande extremväder som det stora problemet.

– Det är den totala avsaknaden av väghållning! Har chaufförerna gjort vad de ska med lastbilen så klarar de sig länge med värme, kaffekokare, mikro allt vad de har, säger han.

Liksom alla Transportarbetaren talar med framhåller Ulf Jönsson att plogning och väghållning sköttes mycket bättre förr.

– Plogbilarna var för sent ute och fastnade i kön vid snöovädret i början av april. Fast ingen blev överraskad, meteorologerna hade ju varnat i flera dagar. Plogbilarna måste ut i tid och gå i skytteltrafik.

Händer det att ni stoppar en körning på grund av oväder eller skarpa varningar från SMHI?

– Nej, vi förväntar oss farbar väg, fast sist hade vi två chaufförer som blev stående på Vätternleden och någon som blev avvinkad i Jönköping.

Chauffören avgör själv om han eller hon ska ge sig ut i hårt väder förklarar Ulf Jönsson.

– Men vi kämpar på bra länge. Ibland kan det räcka att man ställer bilen i några timmar innan man kör vidare.

Chaufförer som fastnar i kö får betalt för tiden de väntar, säger han.

– Men är det tvärstopp så trycker du in vila på färdskrivaren och lägger dig. Vila är det om du kan flytta dig bort från ratten.

Men hur gör en chaufför som väntar på att kön ska släppa och därför inte kan sova?

– De flesta förare sover inte så hårt och vi håller på 15-timmarsregeln från det du börjar tills du slutar.

Extrema händelser som jordskredet i Stenungsund går inte att förutse, menar Ulf Jönsson.

– Händer det något försöker vi oftast dirigera om trafiken. Chaufförerna rapporterar in om de måste ta en annan väg.

”Tar en dag i taget”

Företaget Kaj Inrikes i Älmhult har ingen krisplan, svarar en trafikledare som vill vara anonym.

– Inte ännu i alla fall. Vi tänker inte så mycket på extremt väder och pratar inte om det. Vi tar en dag i taget. Händer något får vi göra det bästa av situationen.

Allvarliga vädervarningar från SMHI har hittills aldrig stoppat leveranserna.

– Vi har inte haft så stora problem, men vi brukar planera lite längre körtid om vintern och ha koll på hur vi lastar så att vi får tyngd i bilen.

Schenker åkeri i Jönköping hänvisar till presskontakten Mikaela Nordin:

Har Schenker åkeri någon plan/krisplan för hur företaget ska hantera lastbilschaufförernas säkerhet vid fortsatt extremväder?

– Väderpåverkan skiljer ofta från plats till plats så den lokala bedömningen, om det är trafiksäkert eller inte, sker på åkerinivå i dialog med vårt lokala DB Schenker-kontor. DB Schenker samlar snabbt ihop styrande operativa enheter och kallar distriktens krisgrupper – där Schenker Åkeri ingår – när det behövs, säger Mikaela Nordin i ett mejlsvar.

Får lastbilsförarna ställa sina lastbilar (och inte köra ut) när SMHI utfärdar tex orange och röd varning för svåra väderförhållanden?

– Trafiksäkerheten går alltid först. Om Schenker Åkeris chaufförer bedömer att väglaget är för dåligt har de rätt att ställa bilen. Från centralt håll respekterar vi ett lokalt fattat beslut som innebär att till exempel ställa in en tur på grund av väder.

Vad har Schenker åkeri för ansvar för chaufförerna vid extremväder?

–  De har arbetsgivaransvar för chaufförerna.

Kan chaufförerna avgöra själva när det är för farligt att köra i väg?
–  Ja. Chaufförerna ser väglaget och de bedömer risken. De kan sedan ta beslut, i samråd med sin lokala ledningsgrupp, om att det är för farligt att köra i väg, säger Mikael Nordin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

”Är på helspänn vid skymning och gryning”

Trafik. Hösten är här och då ökar risken för viltolyckor. Under oktober och november ökar anmälningarna till försäkringsbolagen kraftigt.

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.