Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.
Close
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.
Close
Kultur

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Omslag till boken "Vägriddare"
Vägriddare är utgiven på Lava förlag 2023.

Strålkastarljuset hamnar på en gång på de stora, omvälvande händelserna under andra världskriget och på livet hos ett par lastbilschaufförer från Norrköping. Författaren närmar sig sina fiktiva förare Arvid Lindkvist och Pettersson med respekt. Deras upplevelser kan sägas smälta samman och gestalta 300 svenska lastbilschaufförers upplevelser i norra Finland under kriget.

Huvuddragen i Vägriddare, liksom många detaljer, är baserade på verkliga händelser.

– Jag är intresserad av moraliskt omöjliga dilemman. Just det här handlar om svenska, civila lastbilschaufförer som utförde körningar som bröt mot neutraliteten, säger författaren Pelle Filipsson, till vardags intendent på Arbetets museum i Norrköping.

Han understryker att det inte är meningen att döma någon, tvärtom: Åkeribranschen höll på att knäckas under krigsåren, ransoneringen av drivmedel var hård. Bokens unge chaufför Arvid lever med oron att inte kunna försörja sin lilla familj. Men i juletid 1941 får Petterssons Åkeri AB ett stort och lönsamt uppdrag; köra baracker till det krigsdrabbade grannlandet.

– Uppdraget var hemligt naturligtvis men det fanns en stor sympati för Finland och åren innan hade det genomförts åtskilliga humanitära uppdrag. Jag tänker att chaufförerna själva fyllde i luckorna utifrån det lilla man visste, säger Pelle Filipsson.

– När man väl kommer dit börjar det svida. Men till saken hör att även när man såg sanningen fortsatte alla att köra. Det är där man börjar fundera. Handlade det bara om pengar? Eller att man ingått ett avtal, att det var ens plikt att fortsätta?

– Just den här berättelsen är inte välkänd sedan tidigare, varken i Sverige eller Finland.

Pelle Filipssons första roman Den vackraste gåvan gavs ut på Optimal förlag 2010.
Pelle Filipssons första roman Den vackraste gåvan gavs ut på Optimal förlag 2010.

Själv kom Pelle Filipsson i kontakt med den genom en kortare artikel i en historietidskrift. Det väckte frågor, också om hur han själv skulle agerat i en liknande situation. Han har tidigare skrivit en bok om ofrivilligt föräldraskap, Den vackraste gåvan, som fick mycket uppmärksamhet. Också här handlar det om livsavgörande frågor omöjliga att enkelt besvara.

Texten om väggriddarna påbörjades redan för ett tiotal år sedan men hamnade i en låda. Pelle Filipsson hade fullt upp med att vara med och bygga upp Norrköpings kulturkvarter Hallarna. Sedan några år är han arbetslivsintendent för finansieringsfrågor på museet inrymt i Strykjärnet, den karaktäristiska byggnaden i hjärtat av industrilandskapet.

– Ju äldre man blir desto mer organisatör blir man…, säger Pelle, som är utbildad elektriker men länge jobbat med pedagogik, liksom med musik och bland annat har ett eget skivbolag.

– Så jag är ingen kulturnisse från början.

Hans pappa älskade bilar, farfadern arbetade på Vägverket ”hela livet” och en farbror var i sopsvängen under alla yrkesverksamma år.

Anfallskriget mot Ukraina fick Pelle att slutföra bokprojektet om de svenska lastbilschaufförernas uppdrag i Finland.

– Man såg i Ukraina så tydligt hur viktigt det är med att få fram transporter, och en tanke med texten är ju också att visa på en bransch som så ofta är dold.

Viktiga inspirationskällor för honom har varit Eric Björklunds böcker, bland annat Kvarkentrafiken och Petsamotrafiken.

I de källor Pelle Filipsson tagit del av märks tystnaden:

– Gubbarna som var med ville inte prata om det som varit. Hos några märker man att det är ett slags urval det som sagts. Många led säkert rejält av posttraumatiskt stressyndrom.

När Pelle i höstas höll föreläsning kom en äldre dam fram och berättade att hennes pappa varit med om körningarna.

– Nu förstod hon mer vad han varit med om. Själv talade han aldrig om det.

Den mörka skildringen från kriget rymmer också både ögonblick av skönhet, som soluppgång i vinterland, och humor i möten mellan människor. Och Pelle Filipsson har varit noga med att förankra skeden i faktiska förhållanden, som nattliga transporter under sken av månen i rätt fas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Abrahamsson:
    17 juni, 2024

    Tysktrafiken av Eric Björklund beskriver detta. Även spelet bakom hur ASG fick uppdraget.

Lästips:

Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Patrick Hörstam i Norrköpings hamn

”Jag tål inte att folk behandlas illa”

Mötet. En eftermiddag i februari stannar 74 arbetare kvar i fikarummet i Norrköpings hamn. Den viktigaste punkten: Att välja Patrick Hörstam till ordförande.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.