Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.
Close
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.
Close
Kultur

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Omslag till boken "Vägriddare"
Vägriddare är utgiven på Lava förlag 2023.

Strålkastarljuset hamnar på en gång på de stora, omvälvande händelserna under andra världskriget och på livet hos ett par lastbilschaufförer från Norrköping. Författaren närmar sig sina fiktiva förare Arvid Lindkvist och Pettersson med respekt. Deras upplevelser kan sägas smälta samman och gestalta 300 svenska lastbilschaufförers upplevelser i norra Finland under kriget.

Huvuddragen i Vägriddare, liksom många detaljer, är baserade på verkliga händelser.

– Jag är intresserad av moraliskt omöjliga dilemman. Just det här handlar om svenska, civila lastbilschaufförer som utförde körningar som bröt mot neutraliteten, säger författaren Pelle Filipsson, till vardags intendent på Arbetets museum i Norrköping.

Han understryker att det inte är meningen att döma någon, tvärtom: Åkeribranschen höll på att knäckas under krigsåren, ransoneringen av drivmedel var hård. Bokens unge chaufför Arvid lever med oron att inte kunna försörja sin lilla familj. Men i juletid 1941 får Petterssons Åkeri AB ett stort och lönsamt uppdrag; köra baracker till det krigsdrabbade grannlandet.

– Uppdraget var hemligt naturligtvis men det fanns en stor sympati för Finland och åren innan hade det genomförts åtskilliga humanitära uppdrag. Jag tänker att chaufförerna själva fyllde i luckorna utifrån det lilla man visste, säger Pelle Filipsson.

– När man väl kommer dit börjar det svida. Men till saken hör att även när man såg sanningen fortsatte alla att köra. Det är där man börjar fundera. Handlade det bara om pengar? Eller att man ingått ett avtal, att det var ens plikt att fortsätta?

– Just den här berättelsen är inte välkänd sedan tidigare, varken i Sverige eller Finland.

Pelle Filipssons första roman Den vackraste gåvan gavs ut på Optimal förlag 2010.
Pelle Filipssons första roman Den vackraste gåvan gavs ut på Optimal förlag 2010.

Själv kom Pelle Filipsson i kontakt med den genom en kortare artikel i en historietidskrift. Det väckte frågor, också om hur han själv skulle agerat i en liknande situation. Han har tidigare skrivit en bok om ofrivilligt föräldraskap, Den vackraste gåvan, som fick mycket uppmärksamhet. Också här handlar det om livsavgörande frågor omöjliga att enkelt besvara.

Texten om väggriddarna påbörjades redan för ett tiotal år sedan men hamnade i en låda. Pelle Filipsson hade fullt upp med att vara med och bygga upp Norrköpings kulturkvarter Hallarna. Sedan några år är han arbetslivsintendent för finansieringsfrågor på museet inrymt i Strykjärnet, den karaktäristiska byggnaden i hjärtat av industrilandskapet.

– Ju äldre man blir desto mer organisatör blir man…, säger Pelle, som är utbildad elektriker men länge jobbat med pedagogik, liksom med musik och bland annat har ett eget skivbolag.

– Så jag är ingen kulturnisse från början.

Hans pappa älskade bilar, farfadern arbetade på Vägverket ”hela livet” och en farbror var i sopsvängen under alla yrkesverksamma år.

Anfallskriget mot Ukraina fick Pelle att slutföra bokprojektet om de svenska lastbilschaufförernas uppdrag i Finland.

– Man såg i Ukraina så tydligt hur viktigt det är med att få fram transporter, och en tanke med texten är ju också att visa på en bransch som så ofta är dold.

Viktiga inspirationskällor för honom har varit Eric Björklunds böcker, bland annat Kvarkentrafiken och Petsamotrafiken.

I de källor Pelle Filipsson tagit del av märks tystnaden:

– Gubbarna som var med ville inte prata om det som varit. Hos några märker man att det är ett slags urval det som sagts. Många led säkert rejält av posttraumatiskt stressyndrom.

När Pelle i höstas höll föreläsning kom en äldre dam fram och berättade att hennes pappa varit med om körningarna.

– Nu förstod hon mer vad han varit med om. Själv talade han aldrig om det.

Den mörka skildringen från kriget rymmer också både ögonblick av skönhet, som soluppgång i vinterland, och humor i möten mellan människor. Och Pelle Filipsson har varit noga med att förankra skeden i faktiska förhållanden, som nattliga transporter under sken av månen i rätt fas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Abrahamsson:
    17 juni, 2024

    Tysktrafiken av Eric Björklund beskriver detta. Även spelet bakom hur ASG fick uppdraget.

Lästips:

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.