Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Transports taggare i Svinesund. Lena Hunt Wiberg, Tommy Jonsson, Jimmy Ovesson och Jan Lendin.
Close
Cabotagestudien 2020

De har koll vid gränsen

Åkeri. Transportare står i helgen vid flera av landets gränsövergångar. Här ska utländska lastbilar på väg ut och in i Sverige taggas. Nödvändigt för att underbygga cabotagestudiens forskning. Och visa hur verkligheten ser ut för många lastbilschaufförer – de som oftast tvingas betala priset för billiga transporter.

Långtradare i kö
Foto: Lilly Hallberg

Redan vid lunchtid är det kö med lastbilar på bron över från Norge. I Svinesund är Jan Lendin, ombudsman från avdelning 55, på plats. Han är ansvarig för Transports insats vid svensk-norska gränsen.

Vid tullstationen på den svenska sidan finns också Jimmy Ovesson, Tommy Jonsson och Lena Hunt Wiberg.  De taggar alla utländska lastbilar för cabotagestudien. Tommy Jonsson är ansvarig för verksamheten Ordning och reda i åkeribranschen. Och numera också med i cabotagestudiens styrelse. Och han ser ”gränskontrollen” som viktig för att täppa till hål i forskningen.

– Skeptiker har ju tidigare kommit med kritik mot att det går att lämna landet, och att det inte går att visa om det är lagligt eller olagligt cabotage, säger han.

Topptaggare

Vid tullstationen står en stor klunga chaufförer, många talar polska. Rader av lastbilar står på parkeringen. Transports team ”Ordning och reda” ligger i topp när det gäller att tagga, visar cabotagestudiens app.

– Jag tycker att det är jättebra att vi gör det här, står vid gränserna, säger Lena Hunt Wiberg, terminalare från avdelning 17 och med i Transports förbundsstyrelse.

Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage.
Fredag klockan 15: Jimmy Ovesson har hittills taggat 68 utländska ekipage. Foto: Lilly Hallberg

Jimmy Ovesson har tidigare som chaufför varit med och taggat för studien, som kartlägger lastbilstrafikens strömmar. Han vet hur långa köer det kan vara här, både in och ut från Sverige.

– På söndagskvällarna kunde det vara kö ända från Strömstad upp till gränsen, säger han.

– Det är bra att kunna påvisa problemet, hur mycket trafik det egentligen rör sig om.

Den okonventionella forskningsmetoden startade 2012 på initiativ av logistikforskaren Henrik Sternberg i Lund. I dag är han professor i USA, men fortfarande framhåller han de frivilliga som är ute och taggar lastbilar.

Gränsövergångar centrala

Henrik Sternberg understryker också vikten av gränskontroller: För att visa när fordon åker in eller ut ur landet. Utan sådana gränskontroller eller funktioner för att tagga inkommande eller utgående, blev varje observation vid exempelvis Öresundsbron något av en gissning. Det är för att säkra forskningen som Svenska Transportarbetareförbundet gör helgens storsatsning.

Under veckoslutet finns ombudsmän på plats vid gränserna. Förutom vid Svinesund, också vid Öresundsbron och färjeterminalen i Helsingborg. Taggare kommer även att vara på plats i hamnarna i Trelleborg, Ystad och Kapellskär.

Ombudsman Jan Lendin ska stå vid Svinesundsbron till 01 på lördagsmorgonen.

– Cabotagestudien är bra för medlemmarna, och för vår del gör studien att vi kan sätta press på politikerna när det gäller att implementera mobilitetspaketet i Sverige.

Tidigare cabotagestudier har visat på omfattande brott mot cabotagereglerna och även att kriminaliteten ökade i områden där utländska lastbilar hade uppställningsplatser.

Den som taggar utländska lastbilar kan hela tiden följa sin och andras insatser. I bakgrunden på kartan ligger dessutom kombiterminalerna utmärkta, något Transports Ordning och redaverksamhet önskat.

Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen.
Tommy Wreeth, omgiven av Jimmy Ovesson och Tommy Jonsson, på plats på lördagen. Foto: Transport

Transports ordförande Tommy Wreeth kommer i morgon, lördag. Också han betonar kontrollen vid gränsövergångarna, för att lastbilar inte ska kunna ”smita ut och in”. Tommy Wreeth följer studien med stort intresse.

– Jag ser det som en jättebra möjlighet för att oss kunna påtala osund konkurrens, som olaglig inrikestrafik – ska vi gå till politikerna med krav måste vi också kunna visa faktaunderlag och påvisa vad som behöver kontrolleras, har han tidigare sagt.

– Jag har stora förhoppningar om att studien kommer att ge en bra verklighetsbild.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.