Freddy Welle
Close
Freddy Welle är en av chaufförerna som ingått i Transports förhandlingsdelegation.
Close
Avtal 2020

Avtal klart för åkerichaufförer och terminalarbetare

(Uppdaterad) Åkeri. Avtalet är klart för Transports största yrkesgrupp, åkerichaufförer och terminalarbetare. Uppgörelsen är på 29 månader och ger totalt 5,4 procent i lönelyft. Minus en mindre avräkning för en rejäl förbättring av avtalspensionen.

OBS! Detta är en äldre artikel och ett nytt Transportavtal tecknades den 6 april 2023. Läs mer om det nya avtalet här. 

Avtalet undertecknades av Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund vid 20-tiden på torsdagskvällen. En enig facklig delegation hade då ställt sig bakom uppgörelsen.

Bläcket har knappt hunnit torka när Transportarbetaren når förbundsordförande Tommy Wreeth:

– Nöjd är man ju aldrig. Men utifrån förutsättningarna, med ett låst löneutrumme, kom vi en bra bit framåt i våra krav på tryggare anställningar. Nu kortas tiden som krävs innan visstidsjobb övergår i tillsvidareanställning.

– Jag är också glad över att vi fick igenom kravet på ytterligare ett steg i chaufförernas lönetrappa. Det får betydelse i en bransch som skriker efter förare.

Transport är ett av förbunden som ställt sig bakom LO:s samordning och det så kallade märket. I den pågående avtalsrörelsen innebär det ett löneutrymme på 5,4 procent över 29 månader. I märket är även kompensation inbakad för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen egentligen löpte ut.

Chaufförerna och terminalare kommer nu att få löneökningar i två steg. Den första höjningen gäller från den 1 november 2020, och innebär att:

  • terminalarbetarna får ett påslag på 818:51 kronor i månaden i alla sex löneklasserna. Transport har inte individuell lönesättningen i avtalen, så höjningen blir densamma för alla som arbetar heltid.

Chaufförerna får ytterligare ett steg i lönetrappan. För att klara den ekvationen inom märket blir löneökningarna något olika i de fyra löneklasserna. Detta gäller:

  • För anställda med begynnelselön, 0 till 2 år i yrket, blir höjningen 705 kronor.
  • I nästa klass, 2 till 4 år, blir uppräkningen densamma – 705 kronor.
  • Tidigare var 4 år samma sak som slutlön för förarna. Här, i löneklass tre, höjs lönen med 818 kronor.
  • En majoritet har åkerichaufförerna har kört länge, mer än sex år i yrket. De hamnar nu i den nya löneklass fyra. Med en löneökning på 850 kronor.

Chaufförer med B-körkort får samma löneuppräkningar, men här stannar lönetrappan vid fyra år i yrket.

Notera att den första höjningen blir försenad en månad. Lagom till jul kommer första löneökningen, plus en månads retroaktiv betalning för november månad.

Lönehöjning nummer två sker den 1 april 2022. (Det är samma som för andra LO-förbund som tecknat avtal enligt märket.) Den ger 638:18 kronor i påslag för alla, såväl chaufförer som terminalare. Höjningen blir densamma i alla löneklasser.

Ob-tilläggen höjs också i två steg. Numera beräknas ersättningen på fasta procentsatser av ingångslönerna. När lönerna väl är satta blir ob-tilläggen givna.

För åkeri gäller nu:

  • enkelt ob: 33:24 kronor per timme.
  • kvalificerat ob: 66:49 kronor per timme.

För lager och terminal:

  • enkelt ob: 32:13 kronor per timme.
  • kvalificerat ob: 55:07 kronor per timme.

En ny höjning av ob-tilläggen sker den 1 april 2022.

I överenskommelsen har parterna enats om att frysa traktamentena fram till den 1 januari 2023. Traktamentena baseras på kostnadsutvecklingen i samhället och har gått både upp och ner de senaste åren. En justering skedde tidigare i år.

Inför årets avtalsrörelse hade LO förhandlat fram en förbättring av den tjänstepension som arbetsgivarna betalar in premier till. I dag tickar premier in först när den anställde fyllt 25 år. Nu sänks åldern i etappvis under avtalsperioden, till 22 år.

Tommy Wreeth säger:

– Det är en värdefull ändring som är extra viktig på våra avtalsområden där medlemmarna ofta kommer ut i arbetslivet tidigt. Vid fyllda 25 har många redan hunnit jobba fem, sex år och gått miste om avsättningar till avtalspension.

Kruxet är att LO och Svenskt Näringsliv enades om att pensionssatsningen ska rymmas inom löneutrummet – alltså inom märket på 5,4 procent.

En avräkning kommer att ske för alla fackförbund. Och den varierar från bransch till bransch – beroende på arbetstagarnas ålder. Många unga betyder högre kostnad för arbetsgivarna, och större avräkning på märket.

Åkerichaufförer och terminalare får betala 0,31 procentenheter. Kvar blir knappt 5,1 procent.

Många chaufförer har efterlyst en längre lönestege. Nu fick den ett pinnhål till, efter sex år i yrket. En förändring som träder i kraft den 1 januari 2021. Tommy Wreeth är medveten om att det i nuläget inte ger några jättepengar. Det handlar om drygt 30 kronor extra.

– Det viktiga var att få igenom sexårssteget. Det ligger rätt i tiden. Nu kan vi jobba vidare och diskutera vad som är en rimlig löneutveckling i framtiden. På minussidan finns att grupperna längst ner fick avstå en hundralapp för att bekosta ”sex-åringen”. Men jag vill betona att Transport fortfarande har bra ingångslöner.

I årets avtalsrörelse vill Transport ha regler som begränsar missbruk av visstids- och deltidsanställningar.

I den tecknade uppgörelsen fick förbundet igenom ett krav som innebär att det räcker med att jobba 18 månader som visstidsanställd, under en femårsperiod, för att tjänsten ska övergå i tillsvidareanställning. I dag gäller 24 månader. Förändringar träder i kraft den 1 juni 2021.

– I och med det har vi säkerställt att åtskilliga arbetstagare kommer snabbare ur visstidsträsket, säger Tommy Wreeth.

I överenskommelsen fick Transport också gehör för ett särskilt tillägg för terminal- och lagerarbetare som jobbar i frysrum. Ersättningen blir 15:30 extra i timmen. En 50-öring mer än vad Handels medlemmar får.

Parterna enades också om att tillsätta fyra olika arbetsgrupper. En ska jobba med formaliafrågor i själva avtalet och möjligheten för Transport att ta del av lönestatistik som arbetsgivarna sitter på.

En annan tittar på utvecklingen när det gäller anställningsformer, otrygga jobb och inhyrning av arbetskraft från bemanningsföretag.

Den tredje gruppen ska diskutera Transports krav på ett nytt kompetensbevis för terminalanställda. Och fokuserar samtidigt på automatiseringen och robotiseringen som befaras slå ut många jobb i framtiden.

Den sista arbetsgruppen tar sig an ”mobila arbetstagare” och deras arbetstider i samband med nattarbete.

Till förhandlingsbordet hade Transport med sig förslag till en bilaga som behandlar arbetsmiljö och säkerhet. Tommy Wreeth konstaterar att det blev kalla handen från arbetsgivarna.

– Det är förvånande, men motståndet var kompakt. Här få vi ta nya tag till nästa avtalsrörelse.

I den fackliga delegationen får Tommy Wreeth frågan: Vilka eftergifter gör Transport i uppgörelsen? Vad får arbetsgivarna?

– Ingenting! Företagen har redan fått sju månader utan lönehöjningar! Till förhandlingarna hade Biltrafikens Arbetsgivareförbund med sig en lista med 24 krav på försämringar för transportarbetarna. Försämringar som skulle ha ökat otryggheten och givit arbetsgivarna ännu mera makt.

– Jag rev sönder den och slängde i papperskorgen. Deras förhandlingschef blev lite kantstött och sa att man åtminstone borde ha fått läsa upp kraven. Varför skulle vi behöva lyssna på det? Arbetsgivarna har redan fått mer än nog.

Hur har pandemin påverkat förhandlingarna och årets avtalsrörelse?

– Väldigt mycket, måste man väl säga. Vi har haft en stor facklig delegation, nästan 40 personer. Jag vill ge dem en stor eloge. Vi har fört diskussioner via datorskärmarna, men det har fungerat långt över förväntan.

Retroaktiv betalning, eller snarare kompensation, för de uteblivna lönehöjningarna i sju månader är en stor fråga bland Transports medlemmar. Vad vill du säga till dem?

– Tyvärr utgår ingen kompensationen. Den är inbakad i löneutrymmet på 5,4 procent. Det blev så när industrin gjorde upp. Men jag har sagt till våra arbetsgivare: Aldrig mer! För det blev inte bra.

– Och visst, vi hade kunnat få ut några tusenlappar till jul. Låt säga 3 000 kronor. Men då hade medlemmar fått avstå en hundralapp i löneökning. Vad är bäst, 3 000 kronor i engångsbelopp eller en hundralapp mer i månaden resten av yrkeslivet? För mig är valet enkelt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan Andersson:
    3 november, 2022

    Skit dåligt grundlönen i Sverige är ca 35000

  2. Ejje:
    14 maj, 2022

    Lika lamt som alltid av transport....
    Spänn tumskruvarna på arbetsgivarna o justera våra vilkor... vi har blivit ett låglöneyrke som ingen vill ha.
    Glad att jag gick ur transport...de som är kvar o betalar borde vakna

  3. Olle:
    3 maj, 2022

    Vart hittar jag transportavtalet?

  4. Kristina Sjöberg:
    1 augusti, 2022

    Transports kollektivavtal finns på deras hemsida. Jag klistrar in en länk: https://www.transport.se/medlemskap/kollektivavtal/.

  5. Robin:
    2 maj, 2022

    Dom nya OB-tillägen ni skriver om som skulle träda i kraft den första april, vart kan man läsa vad det ligger på just nu?

  6. Nicke:
    22 april, 2022

    "Till förhandlingarna hade Biltrafikens Arbetsgivareförbund med sig en lista med 24 krav på försämringar för transportarbetarna. Försämringar som skulle ha ökat otryggheten och givit arbetsgivarna ännu mera makt.

    – Jag rev sönder den och slängde i papperskorgen."

    Ibland är man extra stolt över att betala fackföreningsavgift! Bra gjort! :-D

  7. Dennis F:
    28 december, 2020

    "Notera att den första höjningen blir försenad en månad. Lagom till jul kommer första löneökningen, plus en månads retroaktiv betalning för november månad."

    Gäller tydligen inte där jag jobbar, jag har samma ingångslön som tidigare månad när jag ser decembers lönespec. Hade nog tagit de där retroaktiva månaderna hellre än hundra spänn extra i månaden, nu fick man ju ingenting extra istället lagom till jul...fint.

  8. Micke:
    24 december, 2020

    Skulle vara fint om det någon gång skulle löna sig med kompetens i transportavtalet, idag ger ADR, krankort och dylikt ingen extra lön.

  9. Mikael Andersson:
    10 december, 2020

    Tycker avtalet var lite dåligt. Speciellt för oss som kör B bil. Vi får stressa och flänga runt som f-n och får inte full höjning av lönen. Och när ska vi få till att arbetsgivaren per avtal måste kompensera när dom kallar in en för att arbeta under semestern? Har blivit inringd många gånger och aldrig fått någon ersättning för det. Annat än att man blivit utbränd flera gånger.

  10. Jon Barac:
    2 december, 2020

    Personligen tycker jag att 29 månader är för lång tid med tanke på hur snabbt läget och trycket förändras i transportbranschen. Terminal och förare märker minsta upp eller nergång direkt när det händer och väldigt lite görs för att förbättra arbetsmiljön och säkerställa att vi inte sliter ut våra kroppar.

  11. Niklas Gebhard:
    1 december, 2020

    Jag Tackar alla som varit med i delegationen och förhandlat fram ett nytt avtal Stort Tack (tyvärr så får ju icke medlemmar också dela detta lönepåslag 🙄 Mvh En som betalat in fackligt medlemskap sedan 30år tillbaka i tiden 💪

  12. Roger Hall:
    30 november, 2020

    Är timanställd vad blir det i kronor. Efter 3 år som förare av lätt lastbil.
    Har en fråga om man kör med övervikt. Vem får böter etc. Och vad är " straffet "

  13. Anette Sahlgren:
    29 november, 2020

    Vi ska ha retroaktivt. Dessutom har hyror bla höjts gör i år och nästa år med sammanlagt 5.5%
    Man går back redan där.
    Skitavtal kallar jag det.

  14. Mattias Olsson:
    29 november, 2020

    Som vanligt ett uselt avtal, industri sätter märket på 5,4% utöver det har de flesta yrken löneglidning vilket inte existerar inom transport.

    Arbetstidsförkortning är något alla andra får, inom transport gäller det bara de som jobbar natt.

    Det bästa vore att lägga ner transport och gå samman med industri, borde vara möjligt att göra sig av med en del fackliga representanter och därmed spara in lite pengar åt medlemmarna.

    Som vanligt har ni gjort ett uselt jobb/ Mattias

  15. Gert-Ove jönsson:
    28 november, 2020

    Jag är glad och nöjd med det nya åkeri avtalet . Bra jobbat till er som kämpar för oss chaufförer .
    Tack än en gång.

  16. Bobo Bengtsson:
    28 november, 2020

    I vanlig ordning så kommer ni ut nästan tomhänta.
    Övertidsersättning är ett skämt, när ska vi få en procentsats istället för korvören som det är nu, 50 på vardag å 100 på helg som många andra branscher har.
    Å en hundring mer för det retroaktiva? Den hundringen är en piss i Mississippi endå.
    Transport är å kommer alltid vara det svagaste Fackförbundet, så länge man inte vågar använda dom resurser man skulle kunna utnyttja.
    Vi skulle kunna få Sverige att stanna.

  17. Niklas Wallberg:
    28 november, 2020

    Hade ändå varit intressant att läsa arbetsgivarens ingångskrav

  18. Mathias Bäck:
    27 november, 2020

    Är Taxi avtalet klart också?

  19. Lilly Hallberg:
    4 december, 2020

    Hej! Avtalet för taxichaufförer börjar förhandlas nästa vecka, 8-9 december. För telefonister blev avtalet klart i går, den 3 december./Lilly Hallberg

  20. Ramon:
    27 november, 2020

    Kritisera inte för mycket då publiceras inte inlägget!!

  21. Ramon:
    27 november, 2020

    De klarar inte ens av att förhandla fram retroaktivt för sju månader. Stor skam!

  22. Ilija Rosic:
    27 november, 2020

    Hela branschen är underbetald. Beställare behöver värdera sitt gods och precis som i andra branscher betala för hela tjänsten. Skillnaderna är för stora och skevt fördelade. Jag är tacksam för det ni gjort hittills.

  23. Robin:
    27 november, 2020

    Det står i avtalet att man vill ha bort visstidsanställningar, men jag tex som har två olika jobb och har bara möjlighet att arbeta deltid inom transport branschen för tillfället så blir löneökningen sämre än om jag skulle arbeta heltid. Hur ser ni på en sådan situation. Jag är knappast ensam om att ha två sysselsättningar.

  24. Ivica Stefanovic:
    27 november, 2020

    Är det fortfarande samma lön för C och E körkort?

  25. JJ:
    27 november, 2020

    Hur är det med tidningensbärarnas avtal eller kommer vi som en efter tanke som vanligt.

  26. Tommy Örtendahl:
    27 november, 2020

    👍

  27. Sven Lerdell:
    27 november, 2020

    När man börjar räkna på denna s.k. lönehöjning, så täcker den inte konsumentprisindex under de 29 månader den ska gälla. Hyror, matvaror, tand/läkarkostnader, elpriser m.m. springer i höjden. Svagt förhandlat, arbetsgivarna får nog så dom klarar sig i.a.f.

  28. Sam:
    27 november, 2020

    Kan ni inte göra 6 timmar om dagen eller 4 arbetsdagar som våran granne Filand 🇫🇮🇫🇮🇫🇮

  29. Robert:
    27 november, 2020

    Synd att man är över 25 då. Det är knappt så löneökningen följer med inflationen i ett redan underbetalt yrke, inte konstigt att det är chaufförsbrist. :(

  30. Håkan Pettersson:
    27 november, 2020

    Hur går det med Taxiavtalet?

  31. David:
    27 november, 2020

    5,4% över 29 månader, dvs ungefär vad inflationen för samma tidsperiod landar på!

    Sen kanske det vore dags med ett storhelgs-ob,när branschen rullar 24/7/365!

  32. Tunc:
    27 november, 2020

    3.000 kr

  33. Daniel Olsson:
    27 november, 2020

    "Men jag har sagt till våra arbetsgivare: Aldrig mer! För det blev inte bra."
    Glöm aldrig detta, alla. Vi får se vid nästa förhandling hur mycket sanning det ligger i detta. Jag vet vad jag tror.

  34. Daniel Olsson:
    27 november, 2020

    Återigen en usel förhandling av transport när det gäller lönerna och i synnerhet när läget är som det är. Jag förstår inte hur ni har mage att skicka ut sms till era medlemmarna om att de får ett lönelyft 5,4 procent utan att slå ut det på den tid som det faktiskt handlar om. När det är uträknat blir det bara skräp kvar. Sen undrar jag också hur ni kan säga att det retroaktiva delen vi faktiskt förlorar ligger inbakat i det vi får i löneförhöjningen? Erkänn i stället att ni har misslyckats vilket ni alltid gör, år efter år. Motivera gärna varför folk ska vara kvar i facket också, eller varför vi aldrig ser er ute på arbetsplatserna.

  35. Martin:
    27 november, 2020

    Transports avtal bygger på en bransch som kräver att sina chaufförer jobbar övertid för att få drägliga löner, våra ob-ersättningar och löneökningar är ett skämt. Inte konstigt att det är brist på Svenska chaufförer när andra branscher går före när det gäller yrkesval från gymnasiet med 6000krs löne differanser. Tilexempel om man tar bygg och anläggningsbranchen i jämförelse.

  36. Nattjobbare sen -90:
    27 november, 2020

    Transports ob tillägg är ett skämt om man jämför med andras och vilka andra jobbar 5 nätter och 40 timmar i veckan?

  37. Sven Lerdell:
    27 november, 2020

    Det här är bland det sämsta jag sett, jag har c: a 40 år i yrket. Mina körkort har kostat över 100000 kr för att erhålla, nyutbildade snorungar får gratis körkort och lika mycket i löneökning som jag, är det rättvist eller????

  38. Henrik:
    27 november, 2020

    Vad ligger ingångslönen på nu då?
    Jag har 27180 just nu efter snart 5 år i yrket....stämmer det ens?

  39. Carola Avasjö:
    27 november, 2020

    Det är bra att det är klart men står inte vad vi som jobbar på mack får. Hoppas att det blir samma.

  40. Nicholas Christensen:
    27 november, 2020

    Mkt bra!!:)

  41. Johan:
    27 november, 2020

    Va vart höjningen på ob tilläggen ?

  42. Nmr:
    27 november, 2020

    Fan vilke uselt avtal, norska facket hade utlyst strejk och fick ca 5% ökad lön på ett år

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.