Close
Furunäsets miljöstation – en annorlunda återvinningscentral att upptäcka. Miljöarbetarna Erik Hjelm, Anders Mattsson och Andreas Nilsson uppdaterar hela tiden utsmyckningen.
Close

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Erik Hjelm, Anders Mattsson och Andreas Nilsson vid Furunäsets miljöstation i Överkalix. Foto: Privat

Miljöarbetarna Erik Hjelm, Andreas Nilsson och Anders Mattson ser till att överraska Överkalixborna när de kommer för att lämna allehanda prylar, skrot, gammalt avfall och bråte. Redan på väg till miljöstationen hälsar en porslinsgris och ett troll på en stor sten i skogen besökarna välkomna. Det var där utsmyckningen började, berättar Anders Mattson som är fast stationerad på miljöstationen.

Skojade med varandra

Kollegan Erik Hjelm kör hushållssopor och hjälper till på stationen däremellan. Han säger att ryktet om deras pyntning med småtrasiga gosedjur och porslinssaker ”florerat runt lite”, men hur det kom sig vet han inte riktigt.

– Det bara blev. Vi skojade med varandra och först var det lite så att vi försökte bräcka varann. Så märkte vi att folk som kom uppskattade det. Men ännu är vi inte färdiga, inte på långa vägar.

Översnöade gosedjur möter besökarna på Furunäsets återvinningscentral i Överkalix.
Några av gosedjuren som hejar på besökarna. Foto: Privat

Chefen låter killarna fortsätta, men har sagt till dem att hålla igen lite.

– Vi får inte gå ut alltför hårt, men så länge inte folk klagar så får vi hållas och det är det ingen som gjort.

Däremot är det många besökare som plockar fram mobilen, fotar och sprider bilder från återvinningen på sociala medier. Den som lyfter blicken kan få syn på både mjukisdjur och ekorrar i träden runt området och små björnar kikar fram här och där, berättar Erik Hjelm.

– Mest är det mjukisdjur men vi har placerat ut en del porslins- och keramikfigurer också. Allt är sånt som folk lämnar in och som annars skulle kastas. De flesta tycker det är kul, fint och lite annorlunda, säger han.

Att hämta hushållssopor kräver superkrafter. Erik Hjelm får sällskap i hytten.
Att hämta hushållssopor kräver superkrafter. Erik Hjelm får sällskap i hytten. Foto: Privat

Spindelmandocka i sopbilen

Först tryckte trion bara upp prylarna mellan lite bräder här och var, men när de märkte att folk gillade påhitten började de sätta upp djur och grejer så att det skulle se fint ut, beskriver Erik Hjelm. Han tror att återvinningen är unik och kanske kan inspirera andra kollegor i landet.

Vid centralen finns också en butik, där besökarna kan lämna in hela och rena prylar till försäljning.

– Det kommer folk in hela tiden, fast vintertid är det lite lugnare än på somrarna. Det har ju blivit så populärt med begagnat.

Vilken är hans roligaste ”installation” hittills? Erik Hjelm funderar lite, sedan berättar han om när han satte en ”fullstor” Spindelmandocka på sätet bredvid sig i sopbilen. Superhjälten hängde med honom på hämtningarna hela dagen.

– Barnen såg det och vinkade, andra stannade upp och funderade på vad jag hade i bilen.

Kul på jobbet

Kollegan Anders Mattson som är stationerad på återvinningen skrattar vid minnet.

– Oj, oj, det tyckte ungarna var roligt! Vi har kul, hemskt kul på jobbet. Vi är ett sånt gäng som tycker om att skoja med varandra, säger han.

Och inflikar att utsmyckningen sker på raster och utanför arbetstid.

– Nu är det så mycket snö så mycket är översnöat. Men vi fyller på undan för undan. Inga mer saker har chefen sagt ifrån, så vi byter ut och sätter upp nya. Det blir små roliga grejer nästan varje dag, men det är inget som stör i själva arbetet.

Skratt behövs i en dyster tid med krig och klimathot, tycker Anders Mattson.

– Absolut, kan vi glädja några människor så är det bara positivt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Tidningsbud i Ystad

Högre chefer lever längre än arbetare

Statistik. Chefer med högre utbildning och inkomst lever generellt längre än arbetare med kortare utbildning och lägre lön. Kvinnliga och manliga tidningsbud, liksom manliga återvinningsarbetare, ligger i riskzonen för kortare liv, enligt en rapport från SCB

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.