Close
Furunäsets miljöstation – en annorlunda återvinningscentral att upptäcka. Miljöarbetarna Erik Hjelm, Anders Mattsson och Andreas Nilsson uppdaterar hela tiden utsmyckningen.
Close

Återvinnarna i norr hänger med Spindelmannen

Miljö. En uppstoppad vessla tar emot vid behållaren för uttjänta glödlampor och en lysande grön drake vakar över farligt avfall. Samtidigt blickar flera mjukisdjur ner på besökarna från träden. Furunäsets miljöstation i Överkalix är inte som andra.

Erik Hjelm, Anders Mattsson och Andreas Nilsson vid Furunäsets miljöstation i Överkalix. Foto: Privat

Miljöarbetarna Erik Hjelm, Andreas Nilsson och Anders Mattson ser till att överraska Överkalixborna när de kommer för att lämna allehanda prylar, skrot, gammalt avfall och bråte. Redan på väg till miljöstationen hälsar en porslinsgris och ett troll på en stor sten i skogen besökarna välkomna. Det var där utsmyckningen började, berättar Anders Mattson som är fast stationerad på miljöstationen.

Skojade med varandra

Kollegan Erik Hjelm kör hushållssopor och hjälper till på stationen däremellan. Han säger att ryktet om deras pyntning med småtrasiga gosedjur och porslinssaker ”florerat runt lite”, men hur det kom sig vet han inte riktigt.

– Det bara blev. Vi skojade med varandra och först var det lite så att vi försökte bräcka varann. Så märkte vi att folk som kom uppskattade det. Men ännu är vi inte färdiga, inte på långa vägar.

Översnöade gosedjur möter besökarna på Furunäsets återvinningscentral i Överkalix.
Några av gosedjuren som hejar på besökarna. Foto: Privat

Chefen låter killarna fortsätta, men har sagt till dem att hålla igen lite.

– Vi får inte gå ut alltför hårt, men så länge inte folk klagar så får vi hållas och det är det ingen som gjort.

Däremot är det många besökare som plockar fram mobilen, fotar och sprider bilder från återvinningen på sociala medier. Den som lyfter blicken kan få syn på både mjukisdjur och ekorrar i träden runt området och små björnar kikar fram här och där, berättar Erik Hjelm.

– Mest är det mjukisdjur men vi har placerat ut en del porslins- och keramikfigurer också. Allt är sånt som folk lämnar in och som annars skulle kastas. De flesta tycker det är kul, fint och lite annorlunda, säger han.

Att hämta hushållssopor kräver superkrafter. Erik Hjelm får sällskap i hytten.
Att hämta hushållssopor kräver superkrafter. Erik Hjelm får sällskap i hytten. Foto: Privat

Spindelmandocka i sopbilen

Först tryckte trion bara upp prylarna mellan lite bräder här och var, men när de märkte att folk gillade påhitten började de sätta upp djur och grejer så att det skulle se fint ut, beskriver Erik Hjelm. Han tror att återvinningen är unik och kanske kan inspirera andra kollegor i landet.

Vid centralen finns också en butik, där besökarna kan lämna in hela och rena prylar till försäljning.

– Det kommer folk in hela tiden, fast vintertid är det lite lugnare än på somrarna. Det har ju blivit så populärt med begagnat.

Vilken är hans roligaste ”installation” hittills? Erik Hjelm funderar lite, sedan berättar han om när han satte en ”fullstor” Spindelmandocka på sätet bredvid sig i sopbilen. Superhjälten hängde med honom på hämtningarna hela dagen.

– Barnen såg det och vinkade, andra stannade upp och funderade på vad jag hade i bilen.

Kul på jobbet

Kollegan Anders Mattson som är stationerad på återvinningen skrattar vid minnet.

– Oj, oj, det tyckte ungarna var roligt! Vi har kul, hemskt kul på jobbet. Vi är ett sånt gäng som tycker om att skoja med varandra, säger han.

Och inflikar att utsmyckningen sker på raster och utanför arbetstid.

– Nu är det så mycket snö så mycket är översnöat. Men vi fyller på undan för undan. Inga mer saker har chefen sagt ifrån, så vi byter ut och sätter upp nya. Det blir små roliga grejer nästan varje dag, men det är inget som stör i själva arbetet.

Skratt behövs i en dyster tid med krig och klimathot, tycker Anders Mattson.

– Absolut, kan vi glädja några människor så är det bara positivt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Tidningsbud i Ystad

Högre chefer lever längre än arbetare

Statistik. Chefer med högre utbildning och inkomst lever generellt längre än arbetare med kortare utbildning och lägre lön. Kvinnliga och manliga tidningsbud, liksom manliga återvinningsarbetare, ligger i riskzonen för kortare liv, enligt en rapport från SCB

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.