Close
På de kommunala återvinningscentralerna i Karlstad har miljöarbetarna individuella löner.
Close

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

– Jag har förhandlat lön för ett 20-tal medlemmar på företaget. Det är stora problem. I Transport har vi normalt inte individuell lönesättning i våra avtal och det ska vi vara glada för, säger han.

Arbetsgivarna har länge slagits för sänkta ingångslöner och individuell lönesättning. Facket – särskilt LO – spjärnade emot, men i början av 2000-talet gav flera stora fackförbund upp motståndet.

Ett av dem var Kommunal. Förbundet hoppades att större löneskillnader i kollektivet skulle skapa en sorts lönelokomotiv som kunde dra med sig de övriga i uppförsbacken.

Trots kritik och debatt har i stort sett alla fackförbund på arbetsmarknaden hakat på individuell lönesättning.

Utom Transport. Som envist hållit fast vid så kallade tarifflöner och lönehöjningar som fördelas i princip lika mellan de anställda i varje avtalsrörelse.

Fast det finns ett par undantag. I samband med en omdiskuterad rockad tvingades Transport släppa ifrån sig många bussförare till Kommunal. I gengäld fick Transport rätten att organisera miljöarbetare anställda i kommunala bolag.

Med de nya miljöarbetarna kom också nya avtal – överenskommelser som byggde på individuell lönesättning.

Ombudsman Mikael Ladman har under vintern brottas med lönerna för omkring 20 medlemmar på Karlstads Energi. Det är miljöarbetare som kör in avfall eller jobbar på återvinningscentraler.

– Tyvärr är det stora omotiverade löneskillnader. En tjej, en sophämtare, låg långt under killarna. ”Borde hon inte åtminstone ha lika lön som den lägst avlönade killen”, argumenterade jag.

– Vi såg till att hon fick ett rejält lönelyft, 1 500 kronor mer i månaden. Pengarna togs inte från potten, utan som ett tillskott. Men det räcker ändå inte, hon ligger fortfarande lägst bland sophämtarna.

På återvinningscentralerna ser Ladman likartade strukturer. En renhållningsarbetare som haft problem med hälsan låg 3 000-4 000 kronor under arbetskamraterna.

Vid förhandlingsbordet ville arbetsgivaren, de lönesättande cheferna, ge honom mindre än övriga även denna gång.

I förhandlingarna om lönepotten har Michael Ladman krävt besked om vilka faktorer som påverkar utfallet.

– Det viktigaste är förstås att alla får reda på vad som krävs av dem, för att de ska få högre lön. Men de medlemmarna jag pratat med tycker att det är väldigt diffust.

Han plockar fram några ”Måldokument” som företaget tagit fram efter samtal med de anställda om deras arbetsprestationer.

I ett av dem står att miljöarbetaren ifråga ska ha som högst prioriterat mål att ”Bidra till egen och andras arbetsglädje”.

Hur ska det gå till regleras också.

”Prata mer”, lyder receptet.

En kollega på återvinningscentralen ligger långt ner i löneligan. Han har fått en rejäl utmaning efter samtalet med den lönesättande chefen.

Målet är att ”Ge ett kostnadsmedvetet förslag som utvecklar verksamheten. Väg kostnad mot nytta.”

En tredje anställd ska ”Aktivt delta i att godta/neka företagskunder som anser att de kommer med hushållsavfall”. I praktiken stoppa folk i firmabilar som försöker kasta fel sorts sopor.

Två av chaufförerna som samlar in avfall måste bli bättre på att ”Aktivt söka information för att klara sitt uppdrag”. Det kan ske genom att ”Ställa frågor vid oklarheter”.

Handlingsplanerna för de två sophämtarna är helt identiska, så när som på namn och datum.

Transportarbetaren har sökt flera av miljöarbetarna på Karlstads Energi med frågor om individuell lönesättning och hur det påverkar motivation och arbetsglädje.

Ingen vågar prata med tidningen. Inte ens anonymt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stevO:
    14 april, 2021

    Beror väl på, presterar denna tjej lika bra, som den killen?

Lästips:

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Marie Samuelsson, ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås, och Mikael Ladman, ombudsman i avdelning 6 Värmland.

Utvalda till valledare

Transport. Arbetet har börjat inför valåret. Svenska Transportarbetareförbundet har utsett två valledare. Ombudsmännen Marie Samuelsson och Mikael Ladman har delat landet mellan sig. Men vad ska de egentligen göra? Här svarar de själva för presentationen.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.