Close
På de kommunala återvinningscentralerna i Karlstad har miljöarbetarna individuella löner.
Close

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

– Jag har förhandlat lön för ett 20-tal medlemmar på företaget. Det är stora problem. I Transport har vi normalt inte individuell lönesättning i våra avtal och det ska vi vara glada för, säger han.

Arbetsgivarna har länge slagits för sänkta ingångslöner och individuell lönesättning. Facket – särskilt LO – spjärnade emot, men i början av 2000-talet gav flera stora fackförbund upp motståndet.

Ett av dem var Kommunal. Förbundet hoppades att större löneskillnader i kollektivet skulle skapa en sorts lönelokomotiv som kunde dra med sig de övriga i uppförsbacken.

Trots kritik och debatt har i stort sett alla fackförbund på arbetsmarknaden hakat på individuell lönesättning.

Utom Transport. Som envist hållit fast vid så kallade tarifflöner och lönehöjningar som fördelas i princip lika mellan de anställda i varje avtalsrörelse.

Fast det finns ett par undantag. I samband med en omdiskuterad rockad tvingades Transport släppa ifrån sig många bussförare till Kommunal. I gengäld fick Transport rätten att organisera miljöarbetare anställda i kommunala bolag.

Med de nya miljöarbetarna kom också nya avtal – överenskommelser som byggde på individuell lönesättning.

Ombudsman Mikael Ladman har under vintern brottas med lönerna för omkring 20 medlemmar på Karlstads Energi. Det är miljöarbetare som kör in avfall eller jobbar på återvinningscentraler.

– Tyvärr är det stora omotiverade löneskillnader. En tjej, en sophämtare, låg långt under killarna. ”Borde hon inte åtminstone ha lika lön som den lägst avlönade killen”, argumenterade jag.

– Vi såg till att hon fick ett rejält lönelyft, 1 500 kronor mer i månaden. Pengarna togs inte från potten, utan som ett tillskott. Men det räcker ändå inte, hon ligger fortfarande lägst bland sophämtarna.

På återvinningscentralerna ser Ladman likartade strukturer. En renhållningsarbetare som haft problem med hälsan låg 3 000-4 000 kronor under arbetskamraterna.

Vid förhandlingsbordet ville arbetsgivaren, de lönesättande cheferna, ge honom mindre än övriga även denna gång.

I förhandlingarna om lönepotten har Michael Ladman krävt besked om vilka faktorer som påverkar utfallet.

– Det viktigaste är förstås att alla får reda på vad som krävs av dem, för att de ska få högre lön. Men de medlemmarna jag pratat med tycker att det är väldigt diffust.

Han plockar fram några ”Måldokument” som företaget tagit fram efter samtal med de anställda om deras arbetsprestationer.

I ett av dem står att miljöarbetaren ifråga ska ha som högst prioriterat mål att ”Bidra till egen och andras arbetsglädje”.

Hur ska det gå till regleras också.

”Prata mer”, lyder receptet.

En kollega på återvinningscentralen ligger långt ner i löneligan. Han har fått en rejäl utmaning efter samtalet med den lönesättande chefen.

Målet är att ”Ge ett kostnadsmedvetet förslag som utvecklar verksamheten. Väg kostnad mot nytta.”

En tredje anställd ska ”Aktivt delta i att godta/neka företagskunder som anser att de kommer med hushållsavfall”. I praktiken stoppa folk i firmabilar som försöker kasta fel sorts sopor.

Två av chaufförerna som samlar in avfall måste bli bättre på att ”Aktivt söka information för att klara sitt uppdrag”. Det kan ske genom att ”Ställa frågor vid oklarheter”.

Handlingsplanerna för de två sophämtarna är helt identiska, så när som på namn och datum.

Transportarbetaren har sökt flera av miljöarbetarna på Karlstads Energi med frågor om individuell lönesättning och hur det påverkar motivation och arbetsglädje.

Ingen vågar prata med tidningen. Inte ens anonymt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. stevO:
    14 april, 2021

    Beror väl på, presterar denna tjej lika bra, som den killen?

Lästips:

Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Ojämlikheten sliter sönder vår värld

Krönika. I Sverige tjänar en näringslivstopp mer än 65 arbetare. Vad blir det per år? 25 miljoner? Mitt i pandemin växte inkomstgapet. När arbetare avstod löneökningar gjorde samhällets ekonomiska elit det motsatta.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.