Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.
Close
Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.
Close

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Manuel Gomez, ordförande i Halmstadsavdelningen, är tjänstledig på 80 procent från jobbet som renhållningsarbetare hos Halmstads Energi och Miljö (HEM). På måndagar kör han sidlastare.

– Det är halt ute på vägarna. Hos flera hushåll ute på landet har vi inte kunnat tömma på flera veckor. Men vi ligger efter nästan överallt och jobbar hårt för att komma i kapp, säger han.

– Samtidigt går det inte att riskera allt för att komma fram. Inget kärl är värt ett liv!

Manuel Gomez har sett hur attityden ändrats helt under sina år på arbetsplatsen.

Han har jobbat där sedan 2017 och är i dag även skyddsombud.

– Tidigare var det mer att man skulle köra oavsett vägunderlag, och sluta gnälla. Det har skett en helomvändning när det gäller synen på att förebygga arbetsskador.

Facklig närvaro och ny ledning är förklaringar som Manuel Gomez ger till en ny kultur. Där renhållningsarbetarna säger nej till sådant som att dra kärl över oskottade vägar. Och där kunderna får vänta där det inte utan stora risker går att ta sig fram i snöväder, som på smala och backiga vägar på landet.

– Från kundernas sida finns det numera en förståelse. De har vant sig, säger Manuel Gomez.

Det är inte bara snö och halka som orsakat förseningar med sophämtningen i vinter utan även problem med lastbilar som blivit stående, på grund av problem med hydrauliken.

– Vi har inte fått så mycket snö som på andra håll, men att den ligger kvar så pass länge är ovanligt. Andra år har det varit mer slask i januari, säger han.

Nermin Pudic, fast i Fjugesta. Foto: Nermin Pudic
Nermin Pudic, fast i Fjugesta. Foto: Nermin Pudic

”Jättedåligt plogat”

Nermin Pudic kör servicetrafik för Connect Bus i Örebro. Det innebär körningar i hela länet. Vissa dagar i kraftigt snöfall och temperaturer ner mot 25 minus under januari. Men till skillnad från kollektiv­trafiken i regionen har inga turer ställts in.

Färdtjänstförarna ska kunna köra sina kunder. Och trots allt har det gått bra för Connects förare så vitt Nermin Pudic känner till:

– Men jag körde fast med en kund i bussen. Som tur var hände det i närheten av hennes hem, så det gick att använda rullstol och rulla hem henne, säger han.

Nermin lyckades komma loss med bussen själv men det tog två timmar. Men att vänta på bärgare i Fjugesta, Lekebergs kommun, där han kört fast skulle tagit ännu längre tid.

– Det var jättedåligt plogat. Man märker när man kör hur olika det är i olika kommuner.

Bärgarna hinner inte prata

– Bärgarna har fullt upp att göra och vill inte bli störda. De har nog med att hålla rätt på trafiken och jobbet.

Det blir tji när Transportarbetaren ringer upp Assistancekåren i Kristianstad för att få prata med en bärgningsarbetare om hur det är och har varit att jobba i iskyla, snöoväder och hårda vindar.

Peter Sezkir jobbar som lastare på företaget Aviator vid Landvetters flygplats i Göteborg. Foto: Privat
Peter Sezkir på Landvetter. Foto: Privat

Halkan är värst

Peter Sezkir jobbar som lastare på företaget Aviator vid Landvetters flygplats i Göteborg.

– Det har varit extremt kallt sena kvällar och tidiga morgnar, ner till minus 18 grader och jobbet har också gått lite trögt när det snöat. Jag har kollegor som har halkat och fått ont i rygg, axlar och armar, säger han.

Som huvudskyddsombud för Peter Sezkir årliga diskussioner om halkbekämpningen med det statliga bolaget Swedavia, som äger och driver flygplatsen.

– Halkan är det stora problemet och bekämpningen borde skötas bättre! Det är blåsigt och blött i Göteborg och när det fryser blir det väldigt halt om man inte saltar eller sandar. Men vissa dagar prioriterar Swedavia landningsbanan framför rampen, där vi jobbar.

Bandlastare och annan utrustning går trögare i extremkylan. Banden blir hala att kliva på och maskinerna behöver bogseras in i värmegarage för att tina mellan varven, enligt Peter.

”Minus 30 rimlig gräns”

Olov Wiklund är ombudsman på Transportarbetareförbundets avdelning 26 Norrbotten och konstaterar att det ”bara” är minus 18 grader i Luleå när Transportarbetaren ringer. Det blev lite rabalder bland miljöarbetarna på Luleå Miljöresurs, Lumire, i början av året. När sopbilarna inte klarade kylan och fick ställas gick ryktet, och lokaltidningen skrev, att renhållarna skulle tvingas ta ut semesterdagar för att de skickades hem.

– Det blev en höna av en fjäder, men var ett litet missförstånd. Inga löner hade betalats ut än och arbetarna fick betalt för tid då de inte kunde jobba, säger han.

Någon fastslagen köldgräns för när färdtjänst-, sjukrese- och skolbussförarna får ställa sina bilar finns inte. Men Olov Wiklund tycker att minus 30 grader är en rimlig gräns. Vid lägre temperatur borde de ha rätt att inte ge sig ut på vägarna.

– Av säkerhetsskäl, både för chaufförerna och resenärerna. För miljöarbetarna fungerar inte hydrauliken, sopbilarna går sönder när det är under minus 30 grader, säger han.

Men bland allmänheten brister säkerhetstänket. Tongångarna är mer att om jag inte kommer ut med min privata bil eller kan ta mig i väg och köpa mat så ringer jag taxi och Foodora. De förarna ska ut i alla väder, resonerar han.

Han tipsar om att vintertid alltid ha med sig en uppsättning extra varma kläder i bilen, skor och spade. Plus tändstickor och värmeljus, som kan sprida värme ett tag.

Kaoset och de strandsatta bilarna och lastbilarna på riksväg E22 skakar han på huvudet åt.

– De har lite sämre fordonskombinationer i södra Sverige. Vi har färre tvåaxlade trailers här, mer fyraxlade fordon och boggiebilar och vi är bättre på att ha vinterdäcken på.

Olov Wiklund tycker att Sverige borde ta efter Norge med krav på medhavda snökedjor i tunga fordon vintertid.

– I Sverige behövs de väldigt sällan men det är ändå bra att ha med sig ifall att, säger han.

Jonas Seger kör färdtjänst, sjukresor och skolbuss i Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog och Överkalix. Foto: Privat
Jonas Seger kör färdtjänst, sjukresor och skolbuss i Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog och Överkalix. Foto: Privat

”Köldgräns behövs”

Jonas Seger kör färdtjänst, sjukresor och skolbuss i Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog och Överkalix. Ett brett område med långa körsträckor. Han är Transportombud och berättar om extremkyla på minus 37 och ner till 44 grader i början av 2024. På dieselfordon har motorerna gett upp och bilarna stannat.

– Det har varit ganska brutalt. Bensinbilarna har gått och vi har många elbilar, Tesla. Och hör och häpna, de har rullat, fast extremt mycket kortare sträckor före ny laddning. Det är lite chockerande faktiskt, säger Jonas Seger.

När termometern åter kröp mot minus 37 grader ställde chefen i hans taxibolag in skolkörningarna i mitten av januari. Men det mottogs inte väl av uppdragsgivaren, kommunen.

– Samhället och allmänheten förväntar sig att vi ska rulla i alla väder, men vi kör i ett stort område med mycket ödemark. Frågan är vem som ska undsätta oss och passagerarna om vi blir stående? Jag önskar vi fick en köldgräns, minus 30 grader är rimligt. Då alla körningar ställs utom de mest akuta. Sjukresor är en sak, så länge ambulanserna rullar ska vi köra. Men det kan inte vara livsnödvändigt med färdtjänst för att köpa en liter mjölk!

Till skillnad från många andra serviceförare har Jonas Seger ock kollegorna i alla fall sluppit kämpa mot snö. Samtidigt som han berättar det har E4:an, söder om Skellefteå och norr om Bureå, stängts av helt efter seriekrock med flera inblandade fordon, rapporterar polisen.

Vad pysslar Trafikverket med?”

Lastbilsföraren och bärgaren Mattias Welle från Örkelljunga i Skåne kör både last- och bärgningsbil och var en hårsmån från att fastna i den strandade fordonskaravanen på E22 mellan Hörby och Kristianstad.

– Jag klarade mig precis men såg lastbilar och personbilar stå överallt.

I rollen som bärgare hjälpte Mattias Welle en kollega från Assistancekåren i Sjöbo att dra upp en trailer. Bärgaren hade då jobbat i nästan ett och ett halvt dygn i sträck.

Vad är det värsta du varit med om hittills i vinter?

– Jag var nära att gå av vägen tre gånger på samma resa och såg både lastbilar och personbilar köra av. De som snöröjer har ställt upp och ska ha en eloge men jag undrar vad Trafikverket, som ansvarar, pysslar med? Jag har aldrig sett så dålig väghållning som på vägen mellan Sjöbo och Simrishamn!

Vissa dagar kanske fordon kunde köra i kolonn, som i Norge, efter plogbilen, föreslår Mattias Welle. Han efterlyser också lagkrav på snökedjor i lastbilarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.