Arbetsmiljöverket kräver barriär i taxibilar

Covid. Arbetsmiljöverket kräver en barriär som håller förare och passagerare avskilda på ett taxiåkeri i Stockholm. Struntar företaget i reglerna blir det böter.

Ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste ha barriärskydd mellan förare och kund för att skydda föraren från covid som är en droppsmitta. Beslutet kommer efter krav från Transports regionala skyddsombud i Stockholm, Olivera Pobra.

Transportarbetaren har tidigare berättat att Taxi Stockholm förbjudit åkerier och chaufförer att neka passagerare framsätesåkning. Beskedet från Arbetsmiljöverket är nu att förare och passagerare inte får befinna sig på samma sida av barriären i bilen.

– Jag tror och hoppas att de flesta kommer att rätta sig efter beslutet. Jag är övertygad om att arbetsgivarna vill skydda sina anställda. Men innan beslutet fanns inga klara direktiv från myndigheterna, bara generella rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som var svåra att tillämpa, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud.

Arbetsmiljöverket tar inte längre några generella beslut som gäller hela branscher, efter en uppmärksammad rättsprocess gällande skyddsbilar för bärgningsarbetare. Trots det kan beslutet om barriärer ses som vägledande. Transport i Norra Mälardalen väntar just nu på ett liknande beslut.

– Jag har svårt att se att de fattar ett annat beslut när det är samma frågor som vi driver, säger Mikael Löwdin, regionalt skyddsombud för Transport i Norra Mälardalen.

Det var i slutet av juni 2020 som Olivera Pobra skickade ärendet om barriärer till Arbetsmiljöverket. Den 25 mars 2021 kom beslutet.
Taxichaufförer är en av de yrkesgrupper där flest som insjuknat i covid-19 har behövt sluten sjukhusvård, enligt en färsk rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    26 mars, 2021

    Olivera Pobra är ett engagerat och aktivt skyddsombud i Stockholm. All heder! Taxiförare har aldrig någonsin varit en prioriterad yrkesgrupp och i debatten glöms dessa tiotusentals människor ofta bort, trots att risken för att smittas - och i förlängningen dö - är betydligt högre för dessa kvinnor och män än för det stora flertalet. Det är dags att klämma åt dessa empatilösa åkerier och deras snåla, giriga företrädare och få dem att inse att det faktiskt är levande väsen (läs: människor av kött och blod) de har att göra med.

  2. Pelle Axner:
    25 mars, 2021

    Kommer detta beslut sprida sig till övriga regioner?

  3. Tommi Karppanen:
    25 mars, 2021

    För lite, för sent, för missriktat och trafikfarligt. Alla barriärer skapar reflektioner som förvirrar förarens synintryck.

  4. Carina Andersson:
    25 mars, 2021

    Vore väl bättre om vi chaufförer kunde få vaccinera oss omgående istället.

  5. Rickard Matsson:
    25 mars, 2021

    Eller så kan man erbjuda prioriterad vaccination för färdtjänstchaufförer. Problems solved!

  6. Björn Breivik:
    25 mars, 2021

    Bra jobbat av regionala skyddsombudet!

Lästips:

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.