Arbetsmiljöverket kräver barriär i taxibilar

Covid. Arbetsmiljöverket kräver en barriär som håller förare och passagerare avskilda på ett taxiåkeri i Stockholm. Struntar företaget i reglerna blir det böter.

Ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste ha barriärskydd mellan förare och kund för att skydda föraren från covid som är en droppsmitta. Beslutet kommer efter krav från Transports regionala skyddsombud i Stockholm, Olivera Pobra.

Transportarbetaren har tidigare berättat att Taxi Stockholm förbjudit åkerier och chaufförer att neka passagerare framsätesåkning. Beskedet från Arbetsmiljöverket är nu att förare och passagerare inte får befinna sig på samma sida av barriären i bilen.

– Jag tror och hoppas att de flesta kommer att rätta sig efter beslutet. Jag är övertygad om att arbetsgivarna vill skydda sina anställda. Men innan beslutet fanns inga klara direktiv från myndigheterna, bara generella rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som var svåra att tillämpa, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud.

Arbetsmiljöverket tar inte längre några generella beslut som gäller hela branscher, efter en uppmärksammad rättsprocess gällande skyddsbilar för bärgningsarbetare. Trots det kan beslutet om barriärer ses som vägledande. Transport i Norra Mälardalen väntar just nu på ett liknande beslut.

– Jag har svårt att se att de fattar ett annat beslut när det är samma frågor som vi driver, säger Mikael Löwdin, regionalt skyddsombud för Transport i Norra Mälardalen.

Det var i slutet av juni 2020 som Olivera Pobra skickade ärendet om barriärer till Arbetsmiljöverket. Den 25 mars 2021 kom beslutet.
Taxichaufförer är en av de yrkesgrupper där flest som insjuknat i covid-19 har behövt sluten sjukhusvård, enligt en färsk rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    26 mars, 2021

    Olivera Pobra är ett engagerat och aktivt skyddsombud i Stockholm. All heder! Taxiförare har aldrig någonsin varit en prioriterad yrkesgrupp och i debatten glöms dessa tiotusentals människor ofta bort, trots att risken för att smittas - och i förlängningen dö - är betydligt högre för dessa kvinnor och män än för det stora flertalet. Det är dags att klämma åt dessa empatilösa åkerier och deras snåla, giriga företrädare och få dem att inse att det faktiskt är levande väsen (läs: människor av kött och blod) de har att göra med.

  2. Pelle Axner:
    25 mars, 2021

    Kommer detta beslut sprida sig till övriga regioner?

  3. Tommi Karppanen:
    25 mars, 2021

    För lite, för sent, för missriktat och trafikfarligt. Alla barriärer skapar reflektioner som förvirrar förarens synintryck.

  4. Carina Andersson:
    25 mars, 2021

    Vore väl bättre om vi chaufförer kunde få vaccinera oss omgående istället.

  5. Rickard Matsson:
    25 mars, 2021

    Eller så kan man erbjuda prioriterad vaccination för färdtjänstchaufförer. Problems solved!

  6. Björn Breivik:
    25 mars, 2021

    Bra jobbat av regionala skyddsombudet!

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.