Arbetsmiljöverket kräver barriär i taxibilar

Covid. Arbetsmiljöverket kräver en barriär som håller förare och passagerare avskilda på ett taxiåkeri i Stockholm. Struntar företaget i reglerna blir det böter.

Ett taxiåkeri som kör för Taxi Stockholm måste ha barriärskydd mellan förare och kund för att skydda föraren från covid som är en droppsmitta. Beslutet kommer efter krav från Transports regionala skyddsombud i Stockholm, Olivera Pobra.

Transportarbetaren har tidigare berättat att Taxi Stockholm förbjudit åkerier och chaufförer att neka passagerare framsätesåkning. Beskedet från Arbetsmiljöverket är nu att förare och passagerare inte får befinna sig på samma sida av barriären i bilen.

– Jag tror och hoppas att de flesta kommer att rätta sig efter beslutet. Jag är övertygad om att arbetsgivarna vill skydda sina anställda. Men innan beslutet fanns inga klara direktiv från myndigheterna, bara generella rekommendationer från Folkhälsomyndigheten, som var svåra att tillämpa, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud.

Arbetsmiljöverket tar inte längre några generella beslut som gäller hela branscher, efter en uppmärksammad rättsprocess gällande skyddsbilar för bärgningsarbetare. Trots det kan beslutet om barriärer ses som vägledande. Transport i Norra Mälardalen väntar just nu på ett liknande beslut.

– Jag har svårt att se att de fattar ett annat beslut när det är samma frågor som vi driver, säger Mikael Löwdin, regionalt skyddsombud för Transport i Norra Mälardalen.

Det var i slutet av juni 2020 som Olivera Pobra skickade ärendet om barriärer till Arbetsmiljöverket. Den 25 mars 2021 kom beslutet.
Taxichaufförer är en av de yrkesgrupper där flest som insjuknat i covid-19 har behövt sluten sjukhusvård, enligt en färsk rapport från Centrum för arbets- och miljömedicin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik:
    26 mars, 2021

    Olivera Pobra är ett engagerat och aktivt skyddsombud i Stockholm. All heder! Taxiförare har aldrig någonsin varit en prioriterad yrkesgrupp och i debatten glöms dessa tiotusentals människor ofta bort, trots att risken för att smittas - och i förlängningen dö - är betydligt högre för dessa kvinnor och män än för det stora flertalet. Det är dags att klämma åt dessa empatilösa åkerier och deras snåla, giriga företrädare och få dem att inse att det faktiskt är levande väsen (läs: människor av kött och blod) de har att göra med.

  2. Pelle Axner:
    25 mars, 2021

    Kommer detta beslut sprida sig till övriga regioner?

  3. Tommi Karppanen:
    25 mars, 2021

    För lite, för sent, för missriktat och trafikfarligt. Alla barriärer skapar reflektioner som förvirrar förarens synintryck.

  4. Carina Andersson:
    25 mars, 2021

    Vore väl bättre om vi chaufförer kunde få vaccinera oss omgående istället.

  5. Rickard Matsson:
    25 mars, 2021

    Eller så kan man erbjuda prioriterad vaccination för färdtjänstchaufförer. Problems solved!

  6. Björn Breivik:
    25 mars, 2021

    Bra jobbat av regionala skyddsombudet!

Lästips:

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Asfaltläggare irriterar och bromsar transporterna när arbetet pågår, men en jämn nylagd vägbana dämpar vibrationerna i lastbilshytten. Viktigt är att ställa in och serva förarstolen efter respektive chaufför och tala med biltillverkaren om vibrationer, tipsar Arbetsmiljöverket.

Stora risker – lite fakta

Arbetsmiljö. Har du ont i ryggen? Rätt inställd förarstol? Konsekvenserna av skakningar kan bli stora, men få mätningar görs av vibrationer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin

På träff med Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Ingen förlikning mellan Transport och Gate gourmet

Anställningsskydd. Efter Transports stämning av Gate gourmet för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda möttes facket och cateringbolagets företrädare Svenska Flygbranschen i Arbetsdomstolen igen i går. För en andra muntlig förberedelse. Försöken att förlikas har hittills varit resultatlösa.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Yrkesförarens dag 9/9
Andreas ”Bamse” Hagström och Per Lindvall bjuder på korv utanför bruket i Skoghall. Foto: Kamilla Kvarntorp

Här hyllas yrkeschaufförer

Transport. På åkerier, centraler för tidningsbud och budfirmor runt om i landet uppmärksammas i dag yrkesförare. Transportarbetaren träffade några vid inmätningen utanför bruket i Skoghall, Hammarö.

Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Regeringen föreslår höjt tak i sjukpenningen

Politik. Regeringen vill satsa miljarder på att höja taket i sjukförsäkringen och förändra reglerna kring rehabilitering. – Vi har gått från neddragningar till stora investeringar för att stärka vårt samhälle, sa statsminister Stefan Löfven vid en pressträff.

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Mångmiljonsatsning mot arbetslivsfusk

Politik. Regeringen vill satsa närmare 200 miljoner kronor under nästa år för att bekämpa transportfusk, arbetslivskriminalitet och bidragsbrott. – Kanske närmar vi oss ett läge där det inte bara är fina ord utan också handling. Men vi är luttrade, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Harald Fabricius

… vice ordförande i 3F Københavns Chauffører, som är med och arrangerar den 22:a Skandinaviska Transportarbetarekonferensen 22–24 oktober.

E-handelsjättarna: Zalando
Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbretsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Ulf Jarnefjord har en bakgrund i Transport och jobbar med klimatfrågor för Europafacket, Etuc.

”Klimatanpassningen kommer påverka alla”

Klimat. Budskapet från FN:s klimatpanel är glasklart: nu måste utsläppen ner fort. Annars kan vi vänta oss två graders uppvärmning med ödesdigra konsekvenser. I Sverige kommer mer än en tredjedel av klimatutsläppen från transporter.