Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.
Close
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.
Close
Månadens medlem

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

För den som följer Svenska Truckers på TV3 är hon ett bekant ansikte. Hon är just nu aktuell med en ny säsong i serien som blivit något av en långkörare.

I programmen som går på tv nu kör hon Tornfrakts bilar, men sedan de filmades har Anamaria bytt jobb. Men det finns goda chanser att se henne i de nya bilarna längre fram.

– Jag skrev på för två säsonger till alldeles nyss.

På det nya jobbet kör Anamaria kranväxlare för Kronman Mattsson Transport och trivs bra med det. På jobbet kranar hon sopor i Nacka kommun. Anamaria beskriver chaufförsgruppen på företaget som ett tajt gäng som hjälps åt och att jobbet därför går bra att förena med livets alla åtaganden.

– Om vi behöver gå till tandläkaren eller vabba eller vad det nu är, så är det aldrig några problem. Vår chef är kanonbra på det sättet.

”Jobbar som ett team”

De är 14 bilar på åkeriet som hjälps åt över hela Stockholmsområdet.

– Vi jobbar väldigt mycket som ett team. Även om jag har min kommun och andra har sina områden så hjälper vi alltid varandra.

Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong.
Anamaria Lara Sjögren kör kranväxlare och är med i långköraren Svenska Truckers på TV3. Programmet är nu inne på sin nionde säsong. Foto: John Antonsson

Anamaria har fyra barn och ibland har det varit svårt att kombinera yrkeslivet och föräldraansvaret.

– Om jag inte hade haft mina föräldrar, då vet jag inte om jag hade kört lastbilar i dag. De har stöttat upp så mycket. I det här jobbet vet man alltid när man börjar men man vet aldrig när man slutar, för det är väldigt mycket att man slutar när man är klar.

Konstigt se sig själv

Anamaria Lara Sjögren brukade kolla på Svenska Truckers, men det går inte längre.

– Sen jag själv kom med har jag bara sett något klipp som jag fått skickat till mig. För det känns konstigt att se sig själv på tv.

Hur reagerar andra förare på programmet?

– Vissa tycker om det. Andra gillar inte riktigt programmet och tycker att det är lite förskönande och allt bara går så himla bra och verkar vara värsta drömyrket. Men så var det mest i de tidigare säsongerna.

Är det svårt att prata så det blir bra i tv?

– Ja i början svarade jag alltid på vad de sa. Men när man gör tv har de lärt mig att man ska svara som att frågan inte ens ställts. Om någon frågar: Hur har du det på jobbet? Då svarar jag: På jobbet har jag det…

Locka fler till branschen

Svenska Truckers är ett tv-program som bland annat finansieras av branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, ett mål är att locka fler till branschen.

Vad tycker du kan bli bättre, för att fler ska bli chaufförer och stanna i yrket?

– Jag tror verkligen att det här med att föräldraledighet och vabb måste sluta vara ett problem. Jag vet att det är jättemånga som inte ens vågar berätta för chefen att de blivit gravida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?