Ådalen. Demonstrationståget på väg mot Lunde, 14 maj 1931.
Close
Demonstrationståget, strax innan det nådde färjeläget i Lunde. Några minuter senare låg fem människor döda och lika många sårade.
Close

90 år sedan militär sköt ihjäl arbetare i Ådalen

Ådalen 1931. I dag, den 14 maj 2021, är det exakt 90 år sedan skotten i Ådalen, då inkallad militär sköt ihjäl fem arbetare. Fyra av dem gick i ett demonstrationståg mot lönesänkningar och strejkbryteri. Transport hade en nyckelroll i tragedin som blivit en av de mest omtalade i modern svensk historia.

Händelserna i Ådalen 1931 har skildrats i romaner, på film och i avhandlingar.

Upprinnelsen kom när fabriksägarna sänkte lönerna vid Marmaverkens massafabrik i Hälsingland. Arbetarna svarade med att lägga ner arbetet. Vid en rad bruk och sågverk i Ådalen gick man ut i sympatistrejk.

Arbetsgivarna gjorde som man brukade, tog in strejkbrytare som skulle utföra det blockerade arbetet – bland annat lastning av pappersmassa i Wallviks hamn. Protesterna blev massiva. Arbetsgivareföreningen, SAF, hade bildat en särskild kommitté som fått i uppdrag att skaffa fram strejkbrytare. Även på arbetsgivarsidan höjdes röster för att inte använda dem, på grund av det spända läget.

Vädjan hörsammades inte. Nya strejkbrytare skickades till Härnösand och vidare till Lunde i Ådalen.

Deras ankomst väckte enorm vrede. Arbetarna som lagt ner arbetet tågade till Sandvikens massafabrik och avbröt lastningen av ångaren Milos. Flera strejkbrytare lyftes bokstavligen iland med hjälp av en kran.

Ådalen 1931. Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.
Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.

Tumultet ledde till att polis och militärtrupper skickades till Lunde. Soldaterna var inte värnpliktiga, eftersom risken ansågs för stor att de skulle solidarisera sig med de strejkande. I ställdes skickades yrkesmilitärer.

Torsdagen den 14 maj kallade Transports stuveriavdelning till möte i Folkets hus. Uppåt 4 000 arbetare kom och mötet fick flyttas till Folkets park.

Innan mötet var avslutat började folk spontant forma ett demonstrationståg som tågade i väg mot hamnen i Lunde.

Vid färjeläget väntade militärer beväpnade med pistoler, gevär och kulspruta.

När tåget kom fram uppstod tumult och en sergeant föll av hästen.

De första pistolskotten avlossades. Tre arbetare träffades och skadades.

Demonstrationståget var omkring två kilometer långt och längre bak uppfattade man troligen inte skotten. Tåget fortsatte framåt och kaptenen gav då kommando om eldgivning.

Demonstranternas blåsorkester spelade alltjämt när yrkesmilitärerna öppnade eld med gevär och kulspruta. Enligt uppgift sköt militärerna först i marken framför arbetarna. Men när tåget ändå inte stannade sköt man direkt mot demonstranterna.

Fem arbetare dog. En av dem var en åskådare, en kvinna som träffades av ett direktskott från kulsprutan. Militären hade inte nöjt sig med att skjuta mot folkmassan, utan också mot husen längs vägen. Ytterligare fem demonstranter skadades i kulregnet.

Landshövdingen hade tidigare fått avslag på sin begäran att skicka bort strejkbrytarna. Nu, efter dödsskjutningarna, beslutade länsstyrelsen till sist att sända i väg dem.

Myndigheterna fick dock stora problem med att hitta någon som var villig att transportera ut strejkbrytarna på ”öppet vatten”. Till slut rekvirerades en jagare som i hemlighet tog dem direkt till Stockholm.

Efter dödsskjutningarna följde månader av debatt i tidningarna. På alla håll i landet ordnades protestmöten. Regeringen tillsatte en undersökningskommission.

Tragedin följdes också av en lång rad häktningar och gripanden. Flera arbetare åtalades för misshandel av strejkbrytare. Den ansågs ha skett dagen innan demonstrationståget, då lastningen av ångaren Milos avbröts.

Kaptenen som beordrat eldgivningen dömdes först till tio dagars ”vaktarrest utan bevakning”. Han friades senare helt, en åtgärd som ledde till nya protester.

Fyra av dödsoffren fick en gemensam grav vid Gudmundrå kyrka. På gravstenen står det:

Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bertil Folke:
    15 maj, 2021

    Jag kommer ihåg, min morfar berättade om Ådalen med ilska i rösten och gråten i halsen.

Lästips:

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Arbetaren ingen förbrukningsvara

Debatt. I skrivandes stund har hittills, enligt Arbetsmiljöverket, 65 arbetare dött i sitt arbete. Arbetare som gått till arbetet i vanlig ordning men som inte kommer hem igen. Familjer som väntar förgäves på att de ska sitta som en hel familj vid middagsbordet.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.