Ådalen. Demonstrationståget på väg mot Lunde, 14 maj 1931.
Close
Demonstrationståget, strax innan det nådde färjeläget i Lunde. Några minuter senare låg fem människor döda och lika många sårade.
Close

90 år sedan militär sköt ihjäl arbetare i Ådalen

Ådalen 1931. I dag, den 14 maj 2021, är det exakt 90 år sedan skotten i Ådalen, då inkallad militär sköt ihjäl fem arbetare. Fyra av dem gick i ett demonstrationståg mot lönesänkningar och strejkbryteri. Transport hade en nyckelroll i tragedin som blivit en av de mest omtalade i modern svensk historia.

Händelserna i Ådalen 1931 har skildrats i romaner, på film och i avhandlingar.

Upprinnelsen kom när fabriksägarna sänkte lönerna vid Marmaverkens massafabrik i Hälsingland. Arbetarna svarade med att lägga ner arbetet. Vid en rad bruk och sågverk i Ådalen gick man ut i sympatistrejk.

Arbetsgivarna gjorde som man brukade, tog in strejkbrytare som skulle utföra det blockerade arbetet – bland annat lastning av pappersmassa i Wallviks hamn. Protesterna blev massiva. Arbetsgivareföreningen, SAF, hade bildat en särskild kommitté som fått i uppdrag att skaffa fram strejkbrytare. Även på arbetsgivarsidan höjdes röster för att inte använda dem, på grund av det spända läget.

Vädjan hörsammades inte. Nya strejkbrytare skickades till Härnösand och vidare till Lunde i Ådalen.

Deras ankomst väckte enorm vrede. Arbetarna som lagt ner arbetet tågade till Sandvikens massafabrik och avbröt lastningen av ångaren Milos. Flera strejkbrytare lyftes bokstavligen iland med hjälp av en kran.

Ådalen 1931. Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.
Strejkbrytare hissas upp ur lastrummet på fartyget Milos.

Tumultet ledde till att polis och militärtrupper skickades till Lunde. Soldaterna var inte värnpliktiga, eftersom risken ansågs för stor att de skulle solidarisera sig med de strejkande. I ställdes skickades yrkesmilitärer.

Torsdagen den 14 maj kallade Transports stuveriavdelning till möte i Folkets hus. Uppåt 4 000 arbetare kom och mötet fick flyttas till Folkets park.

Innan mötet var avslutat började folk spontant forma ett demonstrationståg som tågade i väg mot hamnen i Lunde.

Vid färjeläget väntade militärer beväpnade med pistoler, gevär och kulspruta.

När tåget kom fram uppstod tumult och en sergeant föll av hästen.

De första pistolskotten avlossades. Tre arbetare träffades och skadades.

Demonstrationståget var omkring två kilometer långt och längre bak uppfattade man troligen inte skotten. Tåget fortsatte framåt och kaptenen gav då kommando om eldgivning.

Demonstranternas blåsorkester spelade alltjämt när yrkesmilitärerna öppnade eld med gevär och kulspruta. Enligt uppgift sköt militärerna först i marken framför arbetarna. Men när tåget ändå inte stannade sköt man direkt mot demonstranterna.

Fem arbetare dog. En av dem var en åskådare, en kvinna som träffades av ett direktskott från kulsprutan. Militären hade inte nöjt sig med att skjuta mot folkmassan, utan också mot husen längs vägen. Ytterligare fem demonstranter skadades i kulregnet.

Landshövdingen hade tidigare fått avslag på sin begäran att skicka bort strejkbrytarna. Nu, efter dödsskjutningarna, beslutade länsstyrelsen till sist att sända i väg dem.

Myndigheterna fick dock stora problem med att hitta någon som var villig att transportera ut strejkbrytarna på ”öppet vatten”. Till slut rekvirerades en jagare som i hemlighet tog dem direkt till Stockholm.

Efter dödsskjutningarna följde månader av debatt i tidningarna. På alla håll i landet ordnades protestmöten. Regeringen tillsatte en undersökningskommission.

Tragedin följdes också av en lång rad häktningar och gripanden. Flera arbetare åtalades för misshandel av strejkbrytare. Den ansågs ha skett dagen innan demonstrationståget, då lastningen av ångaren Milos avbröts.

Kaptenen som beordrat eldgivningen dömdes först till tio dagars ”vaktarrest utan bevakning”. Han friades senare helt, en åtgärd som ledde till nya protester.

Fyra av dödsoffren fick en gemensam grav vid Gudmundrå kyrka. På gravstenen står det:

Här vilar
en svensk arbetare.
Stupad i fredstid.
Vapenlös, värnlös.
Arkebuserad
av okända kulor.
Brottet var hunger.
Glöm honom aldrig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Bertil Folke:
    15 maj, 2021

    Jag kommer ihåg, min morfar berättade om Ådalen med ilska i rösten och gråten i halsen.

Lästips:

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Ann-Sofie Hermansson Foto Privat

Återupprätta respekten för kroppsarbetet

Debatt. I den historiska romanen "Varvsslammer" beskriver författaren Aino Trosell med stor värme arbetet på varven i Göteborg.

Alexandra Einerstam. Foto: Kamilla Kvarntorp

Hon vill skriva om sin egen generation

Skrivlust. Arbetare i 40- och 50-årsåldern behöver någon att identifiera sig med. Det tycker Alexandra Einerstam, som gick LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Nu vill hon skriva om sin egen generations vardag.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.