Avtal 2023

5 tycker till om lönerna

Enkät. Transportarbetaren frågade fem medlemmar vad de tycker om sitt nya kollektivavtal.

Per Svedberg, väktare, Hudiksvall
Foto: Justina Öster

Per Svedberg, väktare, Hudiksvall:

– Utifrån min egen horisont är jag lite besviken att vi inte kom något längre. Många kompisar hade väldigt höga förväntningar och ur det perspektivet är det klart att det inte blev som förväntat. Men vi är eniga om att lönen måste upp mer! Jag har hög tilltro till arbetsgruppen som ska tillsättas av parterna, och som ska se över hur erfarenhet och kompetens ska stärkas mer i framtiden.

 

Pea Olsson, färdtjänstförare, Mora
Foto: Justina Öster

Pea Olsson, färdtjänstförare, Mora:

– Vi ska vara glada för det lilla vi fick, men det var för lite. Det tycker vi allihop med det ansvar vi har. Vi gör väldigt mycket i vårt jobb som inte syns utåt.

Jag är glad att garantilönen för Stockholm och övriga landet slogs ihop till en. Ett steg på vägen mot att få bort procentlönen. Jag har alltid kört på månadslön, vill inte köra på procent. Då blir det så osäkert vad man tjänar.

 

Jan Selin, miljöarbetare, Bromma
Foto: Privat

Jan Sehlin, miljöarbetare, Bromma:

– Det var ett bra påslag på lönen, absolut. Men fortfarande är det så att vi som varit med ett tag, särskilt på hushållssidan, önskar att det var som tidigare – att vi inte ska behöva riskera att gå ned i lön när en ny arbetsgivare tar över. Förut var premielönen reglerad i poängssystem, i bilaga  C – något som en ny generation knappast känner till… Och jag vet att många ute i landet tycker att det bara är något som påverkar i Stockholm, men så skulle det inte behöva vara. Det skulle gå att sy ihop så att det gäller alla. Men lönehöjningen i år är bra!

 

Nichlas Torbjörnsson, tidningsbud, Varberg
Foto: Kristina Sjöberg

Nichlas Torbjörnsson, tidningsbud, Varberg:

– Jag tycker att det kändes väldigt lojt, avslaget, när det var klart. Jag satt med avtalsdelegationen, men under två dagar i Stockholm kändes det inte som att det blev några egentliga förhandlingar. Vi hade ett flertal krav vi ville lyfta. Arbetsgivarsidan tjatade mest om ett system med tidbank, en idé och inget konkret förslag. Vet från min egen arbetsplats att det är mycket hallå om kostnaden för mertid, men inte ens när vi föreslog att ge upp den blev det annat än ett blankt nej.

 

Daniel Börjesson, hamnarbetare, Göteborg
Foto: Kristina Sjöberg

Daniel Börjesson, hamnarbetare, Göteborg:

– Det är klart man alltid vill ha mer och ska kämpa för det, men vi vet inte vad konsekvenserna blivit. Nöjd är man ju aldrig. Vi begärde 8 500 kronor i höjning och gav oss lite för billigt. Kostnadsnivåerna har ju höjts ganska mycket och räntorna har ökat ännu mer sen vi tecknade avtalet. Jag satt med i avtalsdelegationen men har ärligt talat inte fått så mycket reaktioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.