Avtal 2023

5 tycker till om lönerna

Enkät. Transportarbetaren frågade fem medlemmar vad de tycker om sitt nya kollektivavtal.

Per Svedberg, väktare, Hudiksvall
Foto: Justina Öster

Per Svedberg, väktare, Hudiksvall:

– Utifrån min egen horisont är jag lite besviken att vi inte kom något längre. Många kompisar hade väldigt höga förväntningar och ur det perspektivet är det klart att det inte blev som förväntat. Men vi är eniga om att lönen måste upp mer! Jag har hög tilltro till arbetsgruppen som ska tillsättas av parterna, och som ska se över hur erfarenhet och kompetens ska stärkas mer i framtiden.

 

Pea Olsson, färdtjänstförare, Mora
Foto: Justina Öster

Pea Olsson, färdtjänstförare, Mora:

– Vi ska vara glada för det lilla vi fick, men det var för lite. Det tycker vi allihop med det ansvar vi har. Vi gör väldigt mycket i vårt jobb som inte syns utåt.

Jag är glad att garantilönen för Stockholm och övriga landet slogs ihop till en. Ett steg på vägen mot att få bort procentlönen. Jag har alltid kört på månadslön, vill inte köra på procent. Då blir det så osäkert vad man tjänar.

 

Jan Selin, miljöarbetare, Bromma
Foto: Privat

Jan Sehlin, miljöarbetare, Bromma:

– Det var ett bra påslag på lönen, absolut. Men fortfarande är det så att vi som varit med ett tag, särskilt på hushållssidan, önskar att det var som tidigare – att vi inte ska behöva riskera att gå ned i lön när en ny arbetsgivare tar över. Förut var premielönen reglerad i poängssystem, i bilaga  C – något som en ny generation knappast känner till… Och jag vet att många ute i landet tycker att det bara är något som påverkar i Stockholm, men så skulle det inte behöva vara. Det skulle gå att sy ihop så att det gäller alla. Men lönehöjningen i år är bra!

 

Nichlas Torbjörnsson, tidningsbud, Varberg
Foto: Kristina Sjöberg

Nichlas Torbjörnsson, tidningsbud, Varberg:

– Jag tycker att det kändes väldigt lojt, avslaget, när det var klart. Jag satt med avtalsdelegationen, men under två dagar i Stockholm kändes det inte som att det blev några egentliga förhandlingar. Vi hade ett flertal krav vi ville lyfta. Arbetsgivarsidan tjatade mest om ett system med tidbank, en idé och inget konkret förslag. Vet från min egen arbetsplats att det är mycket hallå om kostnaden för mertid, men inte ens när vi föreslog att ge upp den blev det annat än ett blankt nej.

 

Daniel Börjesson, hamnarbetare, Göteborg
Foto: Kristina Sjöberg

Daniel Börjesson, hamnarbetare, Göteborg:

– Det är klart man alltid vill ha mer och ska kämpa för det, men vi vet inte vad konsekvenserna blivit. Nöjd är man ju aldrig. Vi begärde 8 500 kronor i höjning och gav oss lite för billigt. Kostnadsnivåerna har ju höjts ganska mycket och räntorna har ökat ännu mer sen vi tecknade avtalet. Jag satt med i avtalsdelegationen men har ärligt talat inte fått så mycket reaktioner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Svarta pengar
Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong AB har försett Skatteverket med underlag som visar att ”Peters” företag borde ha betalat löner i Sverige. Foto: Shutterstock

Välkommen till ”Scam trans”!

Åkeri. Ett företag som hyrt ut personal till Börje Jönsson åkeri, Stay fresh och Thomas betong hade hängavtal, men valde ändå att låta pengarna runda ett bosniskt företag och betala svart. Grundaren av Scan trans d.o.o. tycker att Skatteverket behandlat honom ”skitigt”.

Arbetsmiljö
Johan Duvskog är huvudskyddsombud och Jessica Karlsson skyddsombud. De vill samverka kring arbetsmiljön på Prezero, men tycker inte att ledningen lyssnar.

Stress och press på Prezero

Miljöarbetare. ”Det bästa med Prezero är omhändertagandet av personalen”, säger Malmöregionens chef i företagets interntidning. Flera miljöarbetare vittnar tvärtemot om övervakning, hot och stress.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Europadomstolen
Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

Här prövas misstänkta brott mot mänskliga rättigheter

Juridik. När Högsta domstolen nekade Transport prövning av rätten att utesluta en SD-politiker tog förbundet ärendet till Europadomstolen. Men väntan på besked om klagomål kommer att behandlas är ofta lång.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.