Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Close
Västerås flygplats.
Close

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Så säger Transportklubbens ordförande, Fredrik Gustavsson, efter gårdagens maraton-debatt om framtiden för Västerås flygplats. Turerna har varit många och debatten har svallat kring kommunstyrelsens tidigare beslut att lägga ner flygplatsen den 31 december 2022.

Avgörandet skulle ha fällts i stadens högsta instans, kommunfullmäktige, redan i somras. Men överklaganden och hård kritik från oppositionen gjorde att beslutet sköts fram till i går, den 3 september. Argumenten mot att bevara flygplatsen handlar bland annat om att förbättra miljön och satsa på grönare transporter. Liksom att verksamheten dragits med underskott i flera år.

Den nästan tolv timmar långa debatten sändes live, via länk, och pågick ända till 18 minuter i fyra på fredagsmorgonen. Då hade de styrande partierna, S, L och MP, med stöd av V, utlovat en folkomröstning.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Transportarbetaren når flygplatsarbetaren Fredrik Gustavsson i hemmet, innan han ska gå på sitt skift klockan 12.

– Lite trött är jag och har inte hunnit prata med mina kollegor än. Men det kommer jag självklart att göra när jag kommer till jobbet. Om fler satt uppe och följde debatten vet jag inte, men det kändes väldigt bra att vara med och lyssna.

Frågan har hängt över de totalt 50 anställda på flygplatsen (både kollektivare och tjänstemän) över semestrarna. Under coronapandemin har terminalområdet också använts för att tillverka plastförkläden, och lagra och transportera ut skyddsmaterial som handsprit, visir och handskar till vård och omsorg.

Kommunalrådet Anders Teljebäck (S) säger till Vestmanlands Läns Tidning  (VLT) att de styrande respekterar att en folkomröstning ska hållas och lovar att inte lägga ner flygplatsen förrän resultatet är klart. Han tillägger:

– Men vi vet ännu inte hur många som kommer att delta. Sådant spelar roll, även om jag tycker att man ska respektera folkviljan.

Fredrik Gustavsson välkomnar beskedet.

– En folkomröstning är det bästa man kan göra och låta folket bestämma i frågan. Det är riktig demokrati.

Men det är inte säkert att stadens styrande respekterar resultatet av folkomröstningen. Ser du löftet som ett spel för gallerierna?

– Teljebäcks muntliga löfte att inte påbörja avvecklingen före folkomröstningen är ändå en ljuspunkt. Medborgarna får säga sitt, svarar Fredrik Gustavsson.

Efter att ha lyssnat på debatten är hans uppfattning att det underlag som ligger till grund för en nedläggning är otillräckligt.

– Regionen (tidigare landstinget) är inte tillfrågad. Det är av yttersta vikt att alla får komma med sina argument. I debatten framkom inte heller varför det är så bråttom. Och ingen kunde svara på vad som händer efteråt, i fall flygplatsen läggs ner. Det är häpnadsväckande.

Fredrik Gustavsson pekar på förlusten av arbetstillfällen, även för kringverksamheten, flygskolorna och ambulansflyget.

– Vi ser det som en nedmontering av Västerås och vill att politikerna stannar upp och drar frågan ett varv till. För att få svar på alla obesvarade frågor. Det är demokrati, anser han.

När klubban föll i kommunfullmäktige hade 32 ledamöter röstat för att lägga ner flygverksamheten, medan 29 var emot. C-förslaget, att inte fatta beslut om nedläggning innan folkomröstningen genomförts, vann inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margita Thörnström:
    8 mars, 2021

    Jag tycker att flygplatsen ska vara kvar. Annars bygger väl Västerås kommun det fula taket över järnvägsstationen. Stationen är så vacker som den är tycker jag som åker mycket från Sala till Västerås

  2. Pelle Andersson:
    31 januari, 2021

    Försvinner flygplatsen så är det bara att sälja villan på östermälarstrand. Vissa saker som bostadsvärdering är kopplat till internationella flygplatser. Välkommen till Köping nr. 2

Lästips:

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Transportarbetarens logga

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.