Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Close
Västerås flygplats.
Close

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Så säger Transportklubbens ordförande, Fredrik Gustavsson, efter gårdagens maraton-debatt om framtiden för Västerås flygplats. Turerna har varit många och debatten har svallat kring kommunstyrelsens tidigare beslut att lägga ner flygplatsen den 31 december 2022.

Avgörandet skulle ha fällts i stadens högsta instans, kommunfullmäktige, redan i somras. Men överklaganden och hård kritik från oppositionen gjorde att beslutet sköts fram till i går, den 3 september. Argumenten mot att bevara flygplatsen handlar bland annat om att förbättra miljön och satsa på grönare transporter. Liksom att verksamheten dragits med underskott i flera år.

Den nästan tolv timmar långa debatten sändes live, via länk, och pågick ända till 18 minuter i fyra på fredagsmorgonen. Då hade de styrande partierna, S, L och MP, med stöd av V, utlovat en folkomröstning.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Transportarbetaren når flygplatsarbetaren Fredrik Gustavsson i hemmet, innan han ska gå på sitt skift klockan 12.

– Lite trött är jag och har inte hunnit prata med mina kollegor än. Men det kommer jag självklart att göra när jag kommer till jobbet. Om fler satt uppe och följde debatten vet jag inte, men det kändes väldigt bra att vara med och lyssna.

Frågan har hängt över de totalt 50 anställda på flygplatsen (både kollektivare och tjänstemän) över semestrarna. Under coronapandemin har terminalområdet också använts för att tillverka plastförkläden, och lagra och transportera ut skyddsmaterial som handsprit, visir och handskar till vård och omsorg.

Kommunalrådet Anders Teljebäck (S) säger till Vestmanlands Läns Tidning  (VLT) att de styrande respekterar att en folkomröstning ska hållas och lovar att inte lägga ner flygplatsen förrän resultatet är klart. Han tillägger:

– Men vi vet ännu inte hur många som kommer att delta. Sådant spelar roll, även om jag tycker att man ska respektera folkviljan.

Fredrik Gustavsson välkomnar beskedet.

– En folkomröstning är det bästa man kan göra och låta folket bestämma i frågan. Det är riktig demokrati.

Men det är inte säkert att stadens styrande respekterar resultatet av folkomröstningen. Ser du löftet som ett spel för gallerierna?

– Teljebäcks muntliga löfte att inte påbörja avvecklingen före folkomröstningen är ändå en ljuspunkt. Medborgarna får säga sitt, svarar Fredrik Gustavsson.

Efter att ha lyssnat på debatten är hans uppfattning att det underlag som ligger till grund för en nedläggning är otillräckligt.

– Regionen (tidigare landstinget) är inte tillfrågad. Det är av yttersta vikt att alla får komma med sina argument. I debatten framkom inte heller varför det är så bråttom. Och ingen kunde svara på vad som händer efteråt, i fall flygplatsen läggs ner. Det är häpnadsväckande.

Fredrik Gustavsson pekar på förlusten av arbetstillfällen, även för kringverksamheten, flygskolorna och ambulansflyget.

– Vi ser det som en nedmontering av Västerås och vill att politikerna stannar upp och drar frågan ett varv till. För att få svar på alla obesvarade frågor. Det är demokrati, anser han.

När klubban föll i kommunfullmäktige hade 32 ledamöter röstat för att lägga ner flygverksamheten, medan 29 var emot. C-förslaget, att inte fatta beslut om nedläggning innan folkomröstningen genomförts, vann inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margita Thörnström:
    8 mars, 2021

    Jag tycker att flygplatsen ska vara kvar. Annars bygger väl Västerås kommun det fula taket över järnvägsstationen. Stationen är så vacker som den är tycker jag som åker mycket från Sala till Västerås

  2. Pelle Andersson:
    31 januari, 2021

    Försvinner flygplatsen så är det bara att sälja villan på östermälarstrand. Vissa saker som bostadsvärdering är kopplat till internationella flygplatser. Välkommen till Köping nr. 2

Lästips:

Fel bygga lönepolitik på orättvisor

Debatt. I år firar jag 60 år med Transportarbetareförbundet. För att vara lite internationell, det har runnit rätt mycket vatten under broarna över Seine.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.