Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Close
Västerås flygplats.
Close

Västerås flygplats läggs ner – men först ska folkomröstning hållas

Flyg. Västerås flygplats läggs ner. Men först ska västeråsarna säga sitt i en folkomröstning. –Jag var med och lyssnade på debatten i kommunfullmäktige till nästan klockan fyra i natt. Nu är det viss uppförsbacke. Jag känner mig lite uppgiven, men avvaktar folkomröstningen.

Så säger Transportklubbens ordförande, Fredrik Gustavsson, efter gårdagens maraton-debatt om framtiden för Västerås flygplats. Turerna har varit många och debatten har svallat kring kommunstyrelsens tidigare beslut att lägga ner flygplatsen den 31 december 2022.

Avgörandet skulle ha fällts i stadens högsta instans, kommunfullmäktige, redan i somras. Men överklaganden och hård kritik från oppositionen gjorde att beslutet sköts fram till i går, den 3 september. Argumenten mot att bevara flygplatsen handlar bland annat om att förbättra miljön och satsa på grönare transporter. Liksom att verksamheten dragits med underskott i flera år.

Den nästan tolv timmar långa debatten sändes live, via länk, och pågick ända till 18 minuter i fyra på fredagsmorgonen. Då hade de styrande partierna, S, L och MP, med stöd av V, utlovat en folkomröstning.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Transportarbetaren når flygplatsarbetaren Fredrik Gustavsson i hemmet, innan han ska gå på sitt skift klockan 12.

– Lite trött är jag och har inte hunnit prata med mina kollegor än. Men det kommer jag självklart att göra när jag kommer till jobbet. Om fler satt uppe och följde debatten vet jag inte, men det kändes väldigt bra att vara med och lyssna.

Frågan har hängt över de totalt 50 anställda på flygplatsen (både kollektivare och tjänstemän) över semestrarna. Under coronapandemin har terminalområdet också använts för att tillverka plastförkläden, och lagra och transportera ut skyddsmaterial som handsprit, visir och handskar till vård och omsorg.

Kommunalrådet Anders Teljebäck (S) säger till Vestmanlands Läns Tidning  (VLT) att de styrande respekterar att en folkomröstning ska hållas och lovar att inte lägga ner flygplatsen förrän resultatet är klart. Han tillägger:

– Men vi vet ännu inte hur många som kommer att delta. Sådant spelar roll, även om jag tycker att man ska respektera folkviljan.

Fredrik Gustavsson välkomnar beskedet.

– En folkomröstning är det bästa man kan göra och låta folket bestämma i frågan. Det är riktig demokrati.

Men det är inte säkert att stadens styrande respekterar resultatet av folkomröstningen. Ser du löftet som ett spel för gallerierna?

– Teljebäcks muntliga löfte att inte påbörja avvecklingen före folkomröstningen är ändå en ljuspunkt. Medborgarna får säga sitt, svarar Fredrik Gustavsson.

Efter att ha lyssnat på debatten är hans uppfattning att det underlag som ligger till grund för en nedläggning är otillräckligt.

– Regionen (tidigare landstinget) är inte tillfrågad. Det är av yttersta vikt att alla får komma med sina argument. I debatten framkom inte heller varför det är så bråttom. Och ingen kunde svara på vad som händer efteråt, i fall flygplatsen läggs ner. Det är häpnadsväckande.

Fredrik Gustavsson pekar på förlusten av arbetstillfällen, även för kringverksamheten, flygskolorna och ambulansflyget.

– Vi ser det som en nedmontering av Västerås och vill att politikerna stannar upp och drar frågan ett varv till. För att få svar på alla obesvarade frågor. Det är demokrati, anser han.

När klubban föll i kommunfullmäktige hade 32 ledamöter röstat för att lägga ner flygverksamheten, medan 29 var emot. C-förslaget, att inte fatta beslut om nedläggning innan folkomröstningen genomförts, vann inget gehör.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margita Thörnström:
    8 mars, 2021

    Jag tycker att flygplatsen ska vara kvar. Annars bygger väl Västerås kommun det fula taket över järnvägsstationen. Stationen är så vacker som den är tycker jag som åker mycket från Sala till Västerås

  2. Pelle Andersson:
    31 januari, 2021

    Försvinner flygplatsen så är det bara att sälja villan på östermälarstrand. Vissa saker som bostadsvärdering är kopplat till internationella flygplatser. Välkommen till Köping nr. 2

Lästips:

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. ransports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.