Öde Västerås flygplats
Close
Räddad. I söndags röstade Västeråsarna för att behålla flygplatsen.
Close

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.

Fredrik Gustavsson är ordförande i Transportklubben på flygplatsen. Tillsammans med kollegorna har han firat en lång väntan, från förtvivlan till hopp, med tårta.

– Det känns jättebra! Folkomröstningen visar att västeråsarna tycker att den är viktig och verkligen vill ha kvar sin flygplats, säger han.

Fredrik Gustavsson, Västerås flygplats. Foto: Justina Öster
Transportklubbens Fredrik Gustavsson. Foto: Justina Öster

Cirka 37 procent av invånarna i Västerås gick till val i söndags, enligt preliminära siffror. Ett lågt valdeltagande, anmärkte en statsvetare i lokaltidningen VLT. Men bland de röstande var svaret tydligt:

Drygt 78 procent röstade ja till att behålla flygplatsen.

Förra året var stämningen mer orolig och dämpad bland flygplatsarbetarna. Kommunstyrelse och kommunfullmäktige fattade då beslut om att lägga ner Västerås flygplats. Men debatten var het och partierna splittrade. Alltihop utmynnade till slut i att invånarna skulle tillfrågas i en folkomröstning. Idén till omröstningen lyftes i ett medborgarinitiativ med insamlade namnunderskrifter.

S, L, MP och V, som enats om att lägga ner flygplatsen, gav inga tydliga löften om att följa valresultatet. Partierna hänvisade till flera år av budgetunderskott, behov av upprustning och hänsyn till miljön.

”Starka siffror”

När invånarna sagt sitt och kommunpolitikerna haft möte sa ändå kommunstyrelsens ordförande Staffan Jansson (S) till tidningen VLT:

– Det känns självklart att följa ett valresultat även om vi tidigare tog ställning för avveckling. Västeråsarna har i den här frågan varit väldigt tydliga.

Klubbordförande Fredrik Gustavsson tycker inte att 37 procents valdeltagande var dåligt.

– Det var starka siffror, i och med den pågående pandemin. I alla valdistrikt var det majoritet för att ha flygplatsen kvar.

Själv bor han i Örebro och fick inte delta, men han berättar om kollegor, vänner och bekanta som röstade mangrant.

De första signalerna från de styrande politikerna efter omröstningen var inte så positiva. Men ”tack och lov” bestämde de sig för att ”lyssna på medborgarna”, resonerar Fredrik Gustavsson.

– Lyhördheten kunde varit bättre. S och övriga partier som förut ville lägga ner verksamheten har ännu inte tagit kontakt med Region Västmanland och bett dem utreda behovet av flygtrafik, säger han.

­– Nu har både S och L sagt att de tar ett omtag för att behålla flygplatsen och att kostnaderna ska ses över för att få till en bättre ekonomi. Vi har hela tiden velat att Västerås stad ska fråga regionen om de vill vara med och stötta verksamheten. Hittills har de inte fått den möjligheten.

”Känns jätteskönt”

Men nu ser Fredrik Gustavsson och kollegorna positivt på framtiden.

– Det känns jätteskönt att äntligen kunna se framåt! Det här kommer att bli bra för alla, för Västerås stad och hela Västmanland, för ambulans- och flygtransporter. Flygplatsen ger arbetstillfällen och vi kan ta emot brandflyg.

Men hur blir det för invånare som tänker på miljön?

– Det blir bra för dem också i och med att flygskolan som håller till och har mycket verksamhet här har beställt elflygplan, säger Fredrik Gustavsson.

Han fyller på sitt resonemang med lokala företag som satsar på att utveckla elenergi för att fasa ut fossila bränslen. Säger att Västerås är en pusselbit i utvecklingen.

I början av pandemin sadlade flygplatsen om till ”plastfabrik” och tillverkade skyddsmaterial som plastförkläden, vilket då var en bristvara. Nu kommer mer färdigt material in, som flygplatsarbetarna kör ut till bland annat äldreboenden.

– Så ingen av oss är permitterad, säger Fredrik Gustavsson.

Ryanair avvaktar

Flygbolaget Ryanair flög före pandemin på London och spanska solkusten, men har inte öppnat för incheckning igen.

– De ska nog starta i maj, som det ser ut nu. När vaccinet väl når ut kommer pandemin att dämpas. Jag tror det blir bra, säger Fredrik Gustavsson.

Han gör mer reklam för stadens räddade flygplats:

– Det här är en glädjens dag för näringslivet, för alla.

Du kunde ta jobb som näringslivskonsulent eller kommunikationschef i Västerås?

– Ha ha, men jag har redan ett fantastiskt jobb. Det bästa jobb man kan ha!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Gustafsson:
    24 mars, 2021

    Mycket trevlig artikel med en person som lyfter fram Västerås kommun och den stora nyttan av flygplatsen för alla invånare

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.