Karl-Petter Thorwaldsson
Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, här på Transportkongressen förra året.
Close

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

– Jag hoppas att ni tar en ny övergripande titt på vilket samhälle vi vill ha, säger Karl-Petter Thorwaldsson till SD-väljarna. Vi har slarvat med migrationspolitiken, den signalen har gått fram. Men vill ni ha en högerpolitik på köpet?

Siffrorna på hur stor andel av LO:s medlemmar som röstade på de olika parterna skiftar. En uppgift kom i tv under valkvällen, och i går presenterades reviderade siffror från SVT:s valundersökning.

Gårdagens rapport från den så kallade valun säger att Socialdemokraterna fick 41 procent av rösterna från de LO-anslutna. Sverigedemokraterna fick 24 procent. S är fortfarande störst bland arbetarna, men har tappat rejält. SD däremot har ökat sitt stöd inom LO-yrkena.

LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson litar inte riktigt på valun eller andra opinionsundersökningar. Men han har egna siffror, utifrån LO:s frågor till medlemmarna. De skiljer sig inte jättemycket från den reviderade valun:

– Vi utgår från det vi vet, säger han. Och då ligger S en bit över 40 procent och SD en bit över 20.

SVT:s valundersökning visar att Sverigedemokraterna är starka bland arbetslösa och allra starkast i gruppen som har sjuk- och aktivitetsersättning.

– Det är svårt att bryta de socioekonomiska mönstren, kommenterar Karl-Petter Thorwaldsson.

Hans recept inför kommande val, då han inte vill se fler SD-röster bland medlemmarna, bygger på självkritik:

– Vi måste vara närvarande i medlemmarnas vardag, på deras arbetsplatser även mellan valen. Vi ska vara på gymnasierna. De allra flesta har i dag redan ett jobb när de går ut skolan, både på yrkesprogrammen och de teoretiska.

Karl-Petter Thorwaldsson fortsätter:

– Sedan när de blir med i facket måste vi dejta dem. Åtminstone hälften av de runt 50 000 som går med i ett LO-förbund varje år behöver vi få med på en utbildning. Det handlar om att ge dem kunskap om vad facket står för värderingsmässigt. Att alla människor har lika värde.

Till sist: Hur tänker du kring regeringsbildandet?

– Önskedrömmen är att Stefan Löfven kan bilda en egen regering och göra upp med de rödgröna eller ett eller flera borgerliga partier i sakfrågorna. Men det troliga är att Moderaterna och Kristdemokraterna bildar regeringen med stöd av SD.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Micke Nyström:
    23 september, 2018

    Tyvärr så förstår nog inte alla som röstat på sd vad det innebär för alla som är sjukskrivna eller arbetslösa.
    Ingenting lär ju bli bättre med dom i makten.

  2. Örjan Torpe:
    15 september, 2018

    "alla människors lika värde". De socioekonomiska faktorerna avgör hur man röstar, så paradoxen är att de som känner att de inte har lika värde som andra människor röstar på SD. "Vi har misslyckats med integrationen". Vad är då integration, den frågan ställer man sig, att ha ett jobb? Många LO medlemmar som röstar på SD har ett jobb, har de då en större samhörighetskänsla med de som är sjuka och arbetslösa än övriga väljare? Är en SD röst således en solidaritetsröst för de svaga grupperna i samhället. Med den analys som Transport gör av SD väljare så kan det vara på detta sättet. Nästa steg är skydd av normer, kvinnor som bär tvångsplagg, inte får använda samma ingång i religiösa etc rum är inte de normer som vi har i Sverige. Det leder till en normkonflikt som är segregerande för samhället i stort Skapar det solidaritet?.

Lästips:

Alexandra Einerstam

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Krönika. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Krönika. Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.

Avtal 2025
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

Norwegian-klubbens ordförande stolt över nytt avtal

Kabinavtalet. Norwegian-klubbens ordförande Danijel Kovacic har varit med under hela vägen till Transports första avtal för kabinpersonal. – För mig är det extra speciellt eftersom det var jag, Susanne Kindblad, Karen Paz Vasquez och vår kabinklubb som startade resan från Unionen till Transport.