Krönika

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Det liksom medlemskapet i Nato är väl bra, tycker många. Då slipper vi ryssen. Men är det verkligen så enkelt?

USA vill ha 17 baser i Sverige. Men kan vi lita på att de verkligen är beredda att försvara oss? När det gäller Ukraina sviktar redan stödet. Om Trump (gud förbjude) än en gång kommer till makten så försvinner det antagligen helt.

I början av Rysslands invasion av Ukraina sa Storbritanniens premiärminister Boris Johnson (ni vet han som sa: ”You can’t blow and suck att the same time” i ett tal till nationen), att man skulle försvara även Sverige i händelse av ett ryskt angrepp.

Problemet är att man sa exakt samma sak om Polen under andra världskriget. Och av det blev det, som bekant, intet. Landet ockuperades av tyskarna och ödelades.

Lite grann känns det så med USA:s och Natos baser. Ett vet vi: att svenska soldater, män och kvinnor, kommer att skickas ut i världen. Traditionellt sett brukar USA försöka skona de egna trupperna och exempelvis använda baltiska soldater närmast fronten.

Ett tydligt exempel redan nu är attackerna i Röda havet mot handelssjöfarten. Dit har man rekvirerat svenska krigsfartyg, som dock inte alls är utrustade för den sortens krigföring med drönare och missiler. Svenskar riskerar alltså att bli kanonmat åt huthirebeller på ett Natomandat.

En tanke i USA verkar vara att man hänger av Nato och Europa så som Trump vill. Att landet är tillräckligt starkt i sig själv. I så fall har vi hoppat i galen tunna då vi valt sida.

För vad ger sig då Ryssland, kanske med hjälp av Kina, på i första hand? Jo oss som har sålt oss till USA. Att slå ut USA:s baser i Sverige borde vara prio ett.

Inte för att jag vet hur det blir. Men att frivilligt låta sig ockuperas av amerikanarna med allt vad det innebär av ”diplomatisk immunitet” till varenda amris som kommer hit i uniform, känns inget vidare.

Neutralitet vet vi däremot vad det är och att den har tjänat oss väl i århundraden och hållit ihop landet i svåra situationer.

Kanske skulle Sverigedemokraterna för en gångs skull kunna göra lite nytta i riksdagen med sin nationalism. Tillsammans med de rödgröna kunde de rösta ner avtalet om de amerikanska baserna. Men det är väl att hoppas för mycket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ylva Millhed:
    21 april, 2024

    Mycket intressant med text som känns ärlig och lätt att förstå för vem som helst.

Lästips:

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Trots att han förlorat båda benen och flera fingrar på vänster hand har Petro Burjak inte givit upp. Foto: Tadeusz Rawa

En rysk mina kostade honom båda benen och två fingrar

Mötet. Under många år körde Petro Burjak tunga lastbilar i hela Europa. I september 2022 förändrade en rysk stridsvagnsmina hans liv på ett dramatiskt sätt. På ont. Men i slutändan kanske lite på gott också.

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.