Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

–  Det känns som att det är puckeln som vi måste över, sa den svenske EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) vid lunchtid på måndagen.

Vid 20-tiden på kvällen var det klart: Mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet, går vidare till EU-parlamentets plenum, där hela församlingen sammanträder.

– Det är väldigt skönt! Det blev som jag hoppades och trodde, men det var ändå lite skakigt. Om bara något enda av ändringsförslagen gått igenom hade hela överenskommelsen spruckit, säger Johan Danielsson.

87 ändringsförslag

Totalt behandlades i dag 87 ändringsförslag i EU:s mobilitetspaket. Reglerna i paketet syftar till bättre ordning och reda för vägtrafiken i Europa. Fusk inom åkerinäringen och exploatering av chaufförer ska stoppas. De föreslagna ändringarna skulle försvaga reglerna. Samtliga 87 ändringsförslag röstades ned.

Vägpaketet innehåller tre lagförslag. Dels rör det kör- och vilotider, dels utstationeringsregler. Det innebär också skärpta regler för cabotage, det vill säga regler för företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra länder inom unionen.

Tre tunga EU-instanser kom i slutet av förra året överens om att mobilitetspaketet skulle bli lag.

– Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige ska göra det med svenska löner och villkor, säger Johan Danielsson.

Tanken var att mobilitetspaketet skulle antas i parlamentet redan under våren. Men i april skrev transportministrar från åtta länder till såväl EU-parlamentet som ministerrådet och EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. De åtta östeuropeiska länderna vill skjuta på införandet av nya lagar, med hänvisning till coronapandemin.

Johan Danielsson tycker att det är smutsigt att använda corona som motivering och påpekar att de länder som vill senarelägga vägpaketet hela tiden har varit emot en skärpning av reglerna. Dessutom framhåller Johan Danielsson att de nya lagarna inte kommer att börja gälla direkt, utan att länderna har ytterligare ett och ett halvt år på sig.

– Pandemin har också visat än tydligare att mobilitetspaketet krävs, säger han.

18 månader att införa

Magnus Falk är internationell sekreterare på Svenska Transportarbetareförbundet. Också han ser de åtta ländernas krav på att skjuta på vägpaketet som ett spel för galleriet.

– Det handlar bara om att kasta grus i maskineriet. Länderna har 18 månader på sig att implementera en ny lagstiftning, säger han.

Magnus Falk framhåller även han att det finns en överenskommelse, men påpekar – liksom Johan Danielsson – att om ett enda ändringsförslag hade fått majoritet i dag så skulle det innebära att allt faller. Då hade det varit nödvändigt med en omstart i EU-rådet. Dock förväntade sig Magnus Falk att EU:s transportutskott skulle rösta för vägpaketet, mot ändringsförslagen.

Så blev det alltså.  När hela EU-parlamentet har session 8 – 10 juli sker slutomröstningen om vägpaketet.

– Men nu ska det mycket till för att vi inte ska slå ihop den här boxen. Det största hindret var dagens omröstning, säger Johan Danielsson.

I parlamentet i juli krävs absolut majoritet för ett avgörande. Efter det ska lagen formellt signeras av Europaparlamentets talman och rådets ordförande.

Sedan har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna. Arbetet med att skärpa kontrollmöjligheterna i Sverige börjar dock direkt efter att ett beslutet om vägpaketet är taget.

– Det handlar om att bygga upp en fungerande kontrollapparat, som fungerar från den dag de nya lagarna börjar gälla. Jag vet att regeringen är på för att vi ska få bukt med skitföretagen på riktigt, säger Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Plattformsföretagen måste börja ta ansvar

Ordförandeord. Nu ska plattformsarbetares villkor regleras inom ramen för EU:s arbetsrätt. Det blir resultatet om EU-kommissionen får som den vill efter att man la ett förslag till ministerrådet och Europaparlamentet strax före jul.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.