Vägpaketet vidare i EU

EU. Det sista stora hindret är passerat. I dag röstade EU:s trafikutskott för sista gången om vägpaketet. Slutlig omröstning om nya regler för vägtrafiken väntar i Europaparlamentet i juli.

–  Det känns som att det är puckeln som vi måste över, sa den svenske EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) vid lunchtid på måndagen.

Vid 20-tiden på kvällen var det klart: Mobilitetspaketet, även kallat vägpaketet, går vidare till EU-parlamentets plenum, där hela församlingen sammanträder.

– Det är väldigt skönt! Det blev som jag hoppades och trodde, men det var ändå lite skakigt. Om bara något enda av ändringsförslagen gått igenom hade hela överenskommelsen spruckit, säger Johan Danielsson.

87 ändringsförslag

Totalt behandlades i dag 87 ändringsförslag i EU:s mobilitetspaket. Reglerna i paketet syftar till bättre ordning och reda för vägtrafiken i Europa. Fusk inom åkerinäringen och exploatering av chaufförer ska stoppas. De föreslagna ändringarna skulle försvaga reglerna. Samtliga 87 ändringsförslag röstades ned.

Vägpaketet innehåller tre lagförslag. Dels rör det kör- och vilotider, dels utstationeringsregler. Det innebär också skärpta regler för cabotage, det vill säga regler för företag som kör tillfälliga inrikestransporter i andra länder inom unionen.

Tre tunga EU-instanser kom i slutet av förra året överens om att mobilitetspaketet skulle bli lag.

– Överenskommelsen innebär att alla som kör inrikestransporter i Sverige ska göra det med svenska löner och villkor, säger Johan Danielsson.

Tanken var att mobilitetspaketet skulle antas i parlamentet redan under våren. Men i april skrev transportministrar från åtta länder till såväl EU-parlamentet som ministerrådet och EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. De åtta östeuropeiska länderna vill skjuta på införandet av nya lagar, med hänvisning till coronapandemin.

Johan Danielsson tycker att det är smutsigt att använda corona som motivering och påpekar att de länder som vill senarelägga vägpaketet hela tiden har varit emot en skärpning av reglerna. Dessutom framhåller Johan Danielsson att de nya lagarna inte kommer att börja gälla direkt, utan att länderna har ytterligare ett och ett halvt år på sig.

– Pandemin har också visat än tydligare att mobilitetspaketet krävs, säger han.

18 månader att införa

Magnus Falk är internationell sekreterare på Svenska Transportarbetareförbundet. Också han ser de åtta ländernas krav på att skjuta på vägpaketet som ett spel för galleriet.

– Det handlar bara om att kasta grus i maskineriet. Länderna har 18 månader på sig att implementera en ny lagstiftning, säger han.

Magnus Falk framhåller även han att det finns en överenskommelse, men påpekar – liksom Johan Danielsson – att om ett enda ändringsförslag hade fått majoritet i dag så skulle det innebära att allt faller. Då hade det varit nödvändigt med en omstart i EU-rådet. Dock förväntade sig Magnus Falk att EU:s transportutskott skulle rösta för vägpaketet, mot ändringsförslagen.

Så blev det alltså.  När hela EU-parlamentet har session 8 – 10 juli sker slutomröstningen om vägpaketet.

– Men nu ska det mycket till för att vi inte ska slå ihop den här boxen. Det största hindret var dagens omröstning, säger Johan Danielsson.

I parlamentet i juli krävs absolut majoritet för ett avgörande. Efter det ska lagen formellt signeras av Europaparlamentets talman och rådets ordförande.

Sedan har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna. Arbetet med att skärpa kontrollmöjligheterna i Sverige börjar dock direkt efter att ett beslutet om vägpaketet är taget.

– Det handlar om att bygga upp en fungerande kontrollapparat, som fungerar från den dag de nya lagarna börjar gälla. Jag vet att regeringen är på för att vi ska få bukt med skitföretagen på riktigt, säger Johan Danielsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.