Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

I december suckade Johan Danielsson av lättnad. Transports internationella sekreterare tyckte också att den nattliga överenskommelsen såg bra ut.

De tre tunga EU-instanserna hade då kommit överens om att mobilitetspaketet, slarvigt kallat vägpaketet, ska genomföras. En samling lagar, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer, ska införas i alla EU-länder. Det handlar om utstationering, cabotage samt kör- och vilotider.

Formellt ska paketet antas av EU-parlamentet under våren. Sedan ska beslutet bekräftas av ministerrådet där alla EU-ländernas transportministrar är samlade. Därefter har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna.

Men i måndags skrev åtta länders transportministrar till parlamentet, kommissionen och EU:s ordförande. De vill skjuta fram hela införandet av mobilitetspaketet, och hänvisar till coronapandemin.

De nya lagarna kan, i kombination med coronakrisens efterdyningar, tvinga många europeiska transportföretag att lägga ner, skriver de.

Vägtransporter är avgörande för att läkemedel och livsmedel ska kunna levereras både under och efter pandemin. Men detta är inte möjligt om chaufförerna tvingas återvända till sina hemländer för att ta sin långa vila, enligt de åtta ministrarna.

Johan Danielsson. Foto: Carl von Scheele

De representerar Polen, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Lettland, Litauen, Cypern och Malta. Slutklämmen i brevet är ett krav att införandet av mobilitetspaketet ska avbrytas tills pandemin är över. Och att det då ska kunna omprövas.

– Deras motstånd mot mobilitetspaketet är känt sedan tidigare, konstaterar parlamentarikern Johan Danielsson som är S-gruppens koordinator i transportutskottet.

– Men att använda krisen och människors personliga tragedier för att stoppa de nya reglerna är en bisarr argumentation, tycker han. Jag kan inte se att vi ska fortsätta acceptera lönedumpning och slavliknande arbetsvillkor på grund av pandemin.

I praktiken är de tunga EU-organens linje att lagpaketet ska införas. I slutet av april väntar ett gruppledarmöte i transportutskottet för Johan Danielsson.

– Jag utgår från att processen fortsätter trots brevet. Majoritetsförhållandena har inte ändrats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edita Pinxter:
    4 april, 2020

    Jättebra med ”vägpaketet”! Det är viktigt att få igenom nu. Många olycksfall kan undvikas - äntligen!

  2. Lennart Lennefors:
    3 april, 2020

    Håller helt med Johan Danielsson, om vi ska stödja viss verksamhet får det vara med rimliga arbetsvillkor och som är mer neutralt mot andra trafikslag.

  3. Torgny:
    3 april, 2020

    Kämpa Johan, det finns förare inom EU och Svergie som är arbetslösa.

  4. Lennart:
    2 april, 2020

    Hade det inte varit på plats att förbjuda cabotage transporter nu under en tid och låta godset köras av svenska åkerier, hade kanske kunnat rädda en del företag och jobb.

  5. Birger Wiklund:
    2 april, 2020

    Absolut, inför vägpaketet omg!

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.