Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

I december suckade Johan Danielsson av lättnad. Transports internationella sekreterare tyckte också att den nattliga överenskommelsen såg bra ut.

De tre tunga EU-instanserna hade då kommit överens om att mobilitetspaketet, slarvigt kallat vägpaketet, ska genomföras. En samling lagar, som ska motverka fuskande åkare och utnyttjande av chaufförer, ska införas i alla EU-länder. Det handlar om utstationering, cabotage samt kör- och vilotider.

Formellt ska paketet antas av EU-parlamentet under våren. Sedan ska beslutet bekräftas av ministerrådet där alla EU-ländernas transportministrar är samlade. Därefter har länderna ett och ett halvt år på sig att införa de nya lagarna.

Men i måndags skrev åtta länders transportministrar till parlamentet, kommissionen och EU:s ordförande. De vill skjuta fram hela införandet av mobilitetspaketet, och hänvisar till coronapandemin.

De nya lagarna kan, i kombination med coronakrisens efterdyningar, tvinga många europeiska transportföretag att lägga ner, skriver de.

Vägtransporter är avgörande för att läkemedel och livsmedel ska kunna levereras både under och efter pandemin. Men detta är inte möjligt om chaufförerna tvingas återvända till sina hemländer för att ta sin långa vila, enligt de åtta ministrarna.

Johan Danielsson. Foto: Carl von Scheele

De representerar Polen, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Lettland, Litauen, Cypern och Malta. Slutklämmen i brevet är ett krav att införandet av mobilitetspaketet ska avbrytas tills pandemin är över. Och att det då ska kunna omprövas.

– Deras motstånd mot mobilitetspaketet är känt sedan tidigare, konstaterar parlamentarikern Johan Danielsson som är S-gruppens koordinator i transportutskottet.

– Men att använda krisen och människors personliga tragedier för att stoppa de nya reglerna är en bisarr argumentation, tycker han. Jag kan inte se att vi ska fortsätta acceptera lönedumpning och slavliknande arbetsvillkor på grund av pandemin.

I praktiken är de tunga EU-organens linje att lagpaketet ska införas. I slutet av april väntar ett gruppledarmöte i transportutskottet för Johan Danielsson.

– Jag utgår från att processen fortsätter trots brevet. Majoritetsförhållandena har inte ändrats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edita Pinxter:
    4 april, 2020

    Jättebra med ”vägpaketet”! Det är viktigt att få igenom nu. Många olycksfall kan undvikas - äntligen!

  2. Lennart Lennefors:
    3 april, 2020

    Håller helt med Johan Danielsson, om vi ska stödja viss verksamhet får det vara med rimliga arbetsvillkor och som är mer neutralt mot andra trafikslag.

  3. Torgny:
    3 april, 2020

    Kämpa Johan, det finns förare inom EU och Svergie som är arbetslösa.

  4. Lennart:
    2 april, 2020

    Hade det inte varit på plats att förbjuda cabotage transporter nu under en tid och låta godset köras av svenska åkerier, hade kanske kunnat rädda en del företag och jobb.

  5. Birger Wiklund:
    2 april, 2020

    Absolut, inför vägpaketet omg!

Lästips:

Livia Spera ETF. Foto: Lilly Hallberg

ETF: Fortsatt hårt arbete för schysta villkor

Kongressen. Det finns inga enkla lösningar på hur mobilitetspaketets intentioner om schysta villkor ska realiseras inom EU. Men den enda vägen framåt går genom fackligt samarbete. Det var budskapet från Europeiska transportfackets generalsekreterare Livia Spera.

”Det behövs en rejäl flugsmälla”

Kongressen. Det var Johan Danielssons (S), bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsministerns, budskap till delegaterna på Transports kongress.

Transportarbetarens logga

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.