Close
Ämnet var schysta villkor i åkeribranschen. Plattformen var Zoom.
Close

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Europaparlamentariker Johan Danielsson (S) fick inleda. Han är övertygad om att de beslut som EU fattat om det så kallade mobilitetspaketet kommer att innebära rejäl förändring.

– Sju länder driver sammanlagt 15 mål i EU-domstolen för att stoppa mobilitetespaketet. Något liknande har inte hänt förut och nu händer det för att företagen med dåliga villkor känner sig hotade.

Danielsson och de övriga deltagarna var överens om att när reglerna väl är på plats, så är det viktigaste att myndigheterna kan se till att reglerna följs.

– Det måste stoppas tillräckligt många och vara tillräckligt dyrt för att affärsmodellen ska krackelera. Vi kan inte ha det så att det är lönsamt att fuska, betala och köra vidare, sa Danielsson.

Trafikpolis Farid Umeflod jobbar i Helsingborg. Han berättade att han och hans kollegor jobbar aktivt med att kontrollera att de regler som finns efterföljs. Men att det bara finns vissa saker som polisen kan slå ner på.

– Ute på vägarna förekommer mer fusk än vi har tillsynsansvar för. Ibland önskar vi att vi var Polisen, Skatteverket och Arbetsmiljöverket på samma gång.

Transports ordförande Tommy Wreeth var också inne på linjen att det behövs nya kontrollmekanismer. Som det är nu har myndigheterna svårt att få tillräckligt kontroller, anser han. Med de nya reglerna kommer alla chaufförer som kör cabotagetransporter att ha rätt till samma löner som anges i Transports utstationeringsavtal. Men någon måste se till att lönerna betalas. Facket är beredda på att ta på sig uppdraget.

– Vi är beredda att göra facklig kontroll och se till att åkerierna följer utstationeringsavtalet. Om vi får det mandatet och resurser för att göra det, sa Tommy Wreeth.

Alla deltagare var eniga om att mer måste göras. Recepten är något olika. Liane Ask från Sverige Åkerföretag:

– Vi förordar en gemensam EU-myndighet. Den kan föra register och ha koll på bolagen så att de har tillstånd, och att det går att se var företagen hör hemma.

Infrastrukturministerns politiskt sakkunniga, Daniel Wolski, berättade att förslagen om förbättrade kontroller av yrkestrafiken släpps i månadsskiftet.

– Vi har en unik chans att göra något rejält och omfattande för att få ordning. Det känns som att vi har en gemensam syn i mycket, även om det är en viss skillnad i detaljerna.

Flera kommentarer från tittarna gällde var chaufförer som jobbar för utländska åkerier ”slår läger”. Inte minst i Helsingborgstrakten finns stora problem med att chaufförer lever vecka ut och in i sina bilar, utan ordentliga uppställningsplatser och någonstans att baja.

Transports avdelning 14 i Helsingborg arrangerade seminariet och deras lokalombudsman Ali Shibl deltog:

– Vi reagerar när vi är ute och reser och ser hur människor lever på gatorna. Och så har vi det så här i Sverige. Det är inte lämpligt eller mänskligt och vi får inte tillåta att det fortsätter.

Polisen Farid Umeflod:

– Jag vill påminna om att vi pratar om en utsatt kategori människor som är marionetter i ett system där någon annan än de själva tjänar pengar på upplägget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per:
    19 april, 2021

    Deltog i mötet. Det måste läggas ett ansvar på speditören så den blir ansvarig för hela kedjan av transportörer, precis Tommy Wreeth framförde under mötet.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Transportarbetarens logga

Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna

Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.

Terminalarbetare död i arbetsplatsolycka

Arbetsolycka. En kvinna i 60-årsåldern omkom på måndagen efter en klämolycka vid Aditro Logistics terminal utanför Borås. "Det är djupt tragiskt. Alla våra tankar går till vår medlems familj", säger Björn Lindgren, regionalt skyddsombud på Transport.

LAS

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

”Nilsbuss lurar både förarna och länstrafiken”

Färdtjänst. Problemen fortsätter för färdtjänstförarna på Nilsbuss. Företaget tillämpar ett eget flextidssystem som gör att arbetstider och raster ändras godtyckligt. – Vi blir blåsta på massor av timmar varje månad. Vi har också allvarliga brister på fordonen, säger uppretade förare i Gamleby, Västervik och Emmaboda.

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.”

Hallå där!

Svante Backfält

… elev vid Nobelgymnasiet i Karlstad och bäst i Sverige på Transportföretagens yrkesprov.

Vägtransportfokus 2021

Klimatomställning i centrum

Åkeri. Omställningen från fossila till förnyelsebara bränslen gick som en röd tråd genom Elmia Vägtransportfokus.

Vägtransportfokus 2021

Sökes: 50 000 lastbilschaufförer

Åkeri. Behovet av yrkesförare är skriande. Hur ska kompetensen säkras och hur ska samarbetet se ut? Det var frågan för dagen när fack, skolelever, politiker, lärare och branschorganisationer möttes på Elmia.

Vägtransportfokus 2021

”Inget regelverk bättre än dess kontrollsystem”

Åkeri. Transports ordförande Tommy Wreeth betonade vikten av skarp och precis kontroll när mobilitetspakets regler införs – annars blir det verkningslöst. Och enigheten var stor i panelen när vägen till sundare konkurrens diskuterades.

Vägtransportfokus 2021

Samling på Elmia i dagarna två

Åkeri. Vi har följt digitala Vägtransportfokus på Elmia i Jönköping – branschens viktigaste aktörer har under två dagar bytt erfarenheter och och diskuterat framtid. Transport har medverkat på flera seminarier.

Fredagskö Svinesund. Foto: Lilly Hallberg

Olagliga transporter lika vanligt som 2015

Åkeri. Henrik Sternbergs nya cabotagestudie visar att olagliga inrikestransporter sannolikt fortsätter i ungefär samma omfattning som tidigare. Om de nya skärpta reglerna i det så kallade mobilitetspaket drivs igenom kommer det inte längre vara lönsamt för lågprisåkerier i öst att köra cabotage i Skandinavien.