I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.
Close
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.
Close
Månadens stormöte

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Vad görs åt förarbristen inom taxi-serviceresor? Har det blivit bättre sedan EU:s mobilitetspaket infördes 2022? Hur ska vägunderhållet, snöröjningen inte minst, bli bättre så att det inte blir sådant kaos som nyligen på E22:an? Vad tänker ni om krav på färdskrivare i taxi?

Tisdagen den 16 januari hölls ett första stormöte, en del i Transportarbetareförbundets facklig-politiska plan. Tanken med mötena är att medlemmar ska få en chans att ställa frågor till centrala politiker – och att ge dem argument från Transports medlemmar.

Intresset var stort. Hundratals följde diskussionen och samtalen runt om i landet, via Teams. Många hade också mejlat frågor i förväg till politikerpanelen.

Där satt denna januarikväll tre socialdemokrater: Gunilla Svantorp och Kadir Kasirga, som båda sitter i riksdagens trafikutskott, samt Johan Danielsson, tidigare bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister. Johan Danielsson arbetar i dag på LO, men står högt upp på S-listan inför kommande val till EU-parlamentet där han tidigare varit parlamentariker.

Inledde gjorde Jimmy Ovesson, ansvarig på Transports internationella enhet. Han började med att tala om Transports ståndpunkt för kvällens ena ämne, taxi:

– Det är ju ingen nyhet att Transport vill se en återreglering av taxibranschen.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson
De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

När det gällde kvällens andra ämne, mobilitetspaketet, gick Ovesson kort igenom bakgrunden för EU:s gemensamma så kallade vägpaket för schysta villkor: gemensamma regler om tillstånd, godstransporter, kör- och vilotider och färdskrivare bland annat.

Men oavsett om det främst handlade om åkeri eller taxi återkom politikerna till två ståndpunkter: Mer kontroll och skärpa samt krav för social hållbarhet.

– Vi vill inrätta en yrkestrafikinspektion, där även taxi och buss ingår, sa Gunilla Svantorp.

– Först och främst krävs en översyn och skärpta krav kring taxibranschen, som reglering av taxi-legg, sa Kadir Kasirga.

Johan Danielsson framhöll vikten av att lyfta krav på de sociala villkoren vid offentliga upphandlingar. Och:

– Vi behöver en kontrollinstans. Bevisligen fungerar det med kontroller, konstaterade Johan Danielsson på frågan om hur det går att komma tillrätta med bristande efterlevnad av reglerna om kör- och vilotider.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.