Avtal 2025

Vad händer i förhandlingarna för bevakning och säkerhet?

Förhandlingar. Bevaknings- och säkerhetsavtalet löper ut den 31 maj. Förhandlingar om nytt avtal startade i början av maj men har nu tappat fart.

Magnus Thelander. Foto: Martin Hörner-Kloo
Magnus Thelander. Foto: Martin Hörner-Kloo

– Inledningsvis upplevde vi att det var konstruktiva förhandlingar. Min minnesbild från 2023 är att dialogen då var riktigt dålig, säger Magnus Thelander som är central ombudsman och ansvarig för bevaknings- och säkerhetsavtalet på Transport.

Förhandlingarna inleddes den 8 maj och fler förhandlingsdagar var bokade till den 20 och 21 maj samt avslutningsvis 27 och 28 maj. Men förhandlingsdagarna 20 och 21 maj ställdes in. Varför?

– Det var på arbetsgivarnas initiativ. De skrev att det var i sympati med de varsel som ligger. Då låg varsel både på hamn- och stuveriavtalet samt kabinavtalet.

Kommer förhandlingarna att genomföras den 27 och 28 maj?

– Vi har inte fått några andra indikationer. Ett nytt avtal för hamn tecknades i tisdags men kabinvarslet ligger fortfarande kvar. Vi är lite frågande om arbetsgivarens sympati inom Svenskt Näringsliv. Avtalen ligger ju under olika arbetsgivarförbund.

Vilka frågor är viktiga för Transport i det nya avtalet?

– Vi vill få in delpension. Det är något vi har fått i flera andra avtal och det är en viktig fråga. Framför allt för de yngre. Sedan vill vi också bygga vidare på branschvana. Det ska löna sig att ha arbetet i många år och ha god kunskap om branschen. En annan fråga gäller hundförare som vill kunna ta en skadad hund till veterinären på betald arbetstid.

Vad upplever ni vara viktiga frågor från arbetsgivarna?

– De vill till exempel förlänga provanställningstiden vid frånvaro och ändra utbetalning av semesterersättning för deltidsanställda och behovsanställda. Nu betalas det ut som en klumpsumma i maj. De vill kunna betala ut den löpande.

Kan du säga något mer om förhandlingarna?

– Nej vi vill inte sköta förhandlandet via media. Förhandlar gör man i sammanträden och det betyder öga mot öga, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anna:
    1 juni, 2025

    Håller med signatur Mikael Larsson, dags sätta hårt mot hårt. 100- lappen blev ju jättelåg när man jobbar 70 el 50 %. Borde vart minst 1000kr .
    Sen vad hände med vårt urusla ob-tillägg som borde bli bättre? Och schema 2 v i förväg borde man väl kunna kräva? Nu får vi det bara 6 dagar i förväg.

  2. Elias:
    31 maj, 2025

    Fruktansvärt lite i höjning för vakterna som är samhällets bär stenar, yrket slår på kropp och själ och skyddar massor utav instanser, nu får ni ta och tuffa till er lite och utdela så att lönen blir betydligt högre minst en ökning på 2000, att hamnarbetare tjänar mer än brottsbekämpare och folk som räddar liv och egendom är helt tokigt, säger inte att dom ska ha mindre men åtminstone i den klassen eller mer.

    Och att heltid anställning/ fast anställning som är tryggt ska vara norm. Många kommer sluta från den här branschen och söka till något annat.

  3. Miranda Johansson:
    26 maj, 2025

    Se istället till och ge oss den lön som vi förtjänar, vi arbetar inom en bransch där behovet växer sig större för varje dag. Låt våran lön spegla det hårda arbete vi gör, detta är ingen jäkla välgörenhet. Vi ska som alla andra kunna betala våra räkningar i slutet av månaden utan att tvingas räkna ut hur mycket övertid vi måste jobba för få vardagen att gå ihop! Kämpa för det vi är värda

  4. Göran Amreus:
    22 maj, 2025

    Det är ingen välgörenhet som vi utför, det är viktigt i detta samhälle som vi lever i idag, hur trångsynt kan man vara för man vill väl klara betala sina utgifter som bara stiger i vårt samhälle !!!!!!!

  5. Mikael Larsson:
    22 maj, 2025

    Dags att köra hårt mot hårt!
    Inte som sist ett hån mot vi som har jobbat i massor med år och får 100kr för detta extra i månaden.
    Det ska ju märkas på lönen att vi har högre kompetens. Se nu till att detta kommer att ökas ordentligt. Inte någon ynka 100 lapp. Pengar i handen som Markus skriver.

    inte någon ynka 100 lapp

  6. Markus Kovanen Schüler:
    22 maj, 2025

    Den här gången är det pengar i handen som gäller. Och inte några hundralappar i månaden. Vi ställde upp och blev rejält blåsta under covid, då arbetsgivaren tjänade massor av pengar på all extrabevakning och det är samma situation nu. Om inte arbetsgivaren lär sig att ta betalt , så är det inte vårat problem. Behovet i samhället ökar ju för varje dag som går tyvärr.
    Så var vänlig och slå näven i bordet och kräv rejält betalt för den insats alla kollegor runt om i landet gör varje dag året runt.
    Vill arbetsgivaren leka underbud med varandra så får de göra det, men lön är svår att komma runt.

Lästips:

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Alexandra Einerstam

Vi står där när det gäller

Alexandras krönika. När Sverige nu rustar för ett förstärkt totalförsvar talas det mycket om mat, energi och infrastruktur. Mindre uppmärksamhet får vi väktare, ordningsvakter och skyddsvakter som varje dag bidrar till att samhällets nyckelfunktioner fungerar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.