Close
Färdtjänstföraren Magnus Liljekvist i samtal med Johan Bernholm i Filipstad. Transports Värmlandsavdelningen har under våren haft uppsökande verksamhet på en rad orter, riktad till dem som kör servicetrafik.
Close
Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

– Det är som det är, man får göra sitt bästa, säger Magnus Liljekvist, chaufför hos Rudskoga Taxi AB i Filipstad.

Det är veckan efter påsk när Transportarbetaren träffar honom och kollegorna, en vecka innan det nya trafikbolaget Servicetrafiken Sverige AB den 1 maj ska ta över den samhällsbetalda trafiken. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor bland annat.

Magnus Liljekvist har arbetat nio år som chaufför. Han har tidigare varit tvingad att söka ”nytt” jobb efter att dåvarande arbetsgivaren, Keolis, och Region Värmland sagt upp avtalet.

Liksom för flera av kollegorna vid Rudskoga Taxi innebär bytet av trafikbolag ny provanställningsperiod på sex månader. ”Det är förvirring i lägret nu” säger en av Magnus kollegor.

Uppsagda när ny aktör vann

– Facket är helt emot att man ska behöva söka nytt jobb vart fjärde år. Det vore bättre med upphandlingar vart tionde år, samt att chaufförerna fick följa med till ny arbetsgivare. Fordonen slits enormt och borde bytas ut efter fem år, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors och skyddsombud på Rudskoga Taxi.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson, färdtjänstförare och skyddsombud.

Den här torsdagen, den 24 april, är Ronnie Persson ute och träffar förare i Filipstad och Kristinehamn i östra Värmland. Med är också lastbilschauffören Johan Bernholm, som i vanliga fall kör för Godsservice Karlstad.

De båda har plockat ihop innehåll i Transportpåsar som delas ut vid taxiföretagens depåer. Under dagen delades 14 påsar ut till förare som de båda talar med.

I påsarna finns förutom annat riktade informationsblad och kontaktinformation, ”det här behöver du ha koll på”: Kollektivavtal för taxiförare, anställningsbevis, avtalade försäkringar, Transports egna utbildningar, utbildningsdagar efter intresse, kontaktinformation – och QR-kod för att bli medlem.

– Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, vi skulle hämtat de nya arbetskläderna nu på förmiddagen men det var inte klart, säger en av Rudskogas förare i Kristinehamn.

Om en vecka ska han börja köra för Servicetrafiken:

– Det känns osäkert.

Till Ronnie och Johan säger chauffören att han nu funderar på att gå med i facket. En av kollegorna tar upp att det nya trafikplaneringssystemet, som också införs den 1 maj, skapar minst lika mycket oro.

Ronnie Persson var själv en av dem som varslades som en konsekvens av regionens nya avtal för servicetrafik.

Flera förändringar väntar

I oktober förra året stod det klart att den stora vinnaren var Cab in Hand, med säte i Örebro. Bolaget har sedan dess bytt namn till Servicetrafiken Sverige – och tecknat kollektivavtal, något som först inte var aktuellt.

Regionens ansvariga hänvisade till att det enligt lagen inte går att kräva kollektivavtal vid upphandlingar utan att det räcker med villkor ”i nivå” med centrala avtal.

Vändningen kom när Region Värmland kontaktade det vinnande bolaget, som vände sig till Transports avdelning 6.

Facket drev på för att taxiföretaget, som i höstas annonserade hos Arbetsförmedlingen efter 130 nya förare, inte bara skulle teckna ett hängavtal utan gå med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det betyder att Transports kollektivavtal gäller.

Ronnie Persson drev också på för schysta villkor för förarna, bland annat genom att skriva en skarpt kritisk debattartikel om hur regionens upphandling: Genom ett nytt avtal som enligt regionen skulle spara 20 miljoner kronor åt skattebetalarna i Värmland.

Själv blir han kvar hos Rudskoga Taxi, genom att bolaget fått ett interimsavtal att köra ”extrabilar” åt Värmlandstrafik. För Ronnie kändes det tryggare än att börja hos bolaget som tar över.

Hur länge ”extrabilarna” ska finnas är dock oklart i dagsläget. Han var bland de med längst tid på laslistan, har kört i 23 år. Och trivs egentligen mycket bra i yrket.

Också Region Värmlands fordon har fått ny ”kostym”.

Den 1 maj innebar inte bara ny arbetsgivare för många av förarna som kör samhällsbetald trafik i Värmland. Samma dag infördes även ett nytt planeringssystem för servicetrafiken i regionen.

Nya trafikplaneringssystem har de senaste åren införts på flera håll i landet och särskilt initialt skapat stora problem för förarna.

Stressen har ökat när raster flyttats runt, orimliga körtider och måltider som inte gått att planera utan varit nödvändiga att slänga i sig utanför sjukhus eller i skogen.

Bland dem som arbetat med fackets utåtriktade taxiverksamhet under våren finns tankar om att fortsätta och följa upp i höst. Då har såväl det nya trafikbolaget som planeringssystemet hunnit vara på plats en tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Två döms för ekobrott i Think Pink-härvan

Dom. Think Pinks tidigare vd döms till fängelse i 1,5 år för grov ekonomisk brottslighet. En avfallskonsulent döms också till fängelse för medhjälp. Båda har tidigare fått längre fängelsestraff för miljöbrott som bolaget begått.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kollage med körkort och en skylt med Transportstyrelsens logga.

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Polisbil

Hårdare tag mot färdskrivarfusk

Trafik. Regeringen föreslår skärpta regler mot färdskrivarfusk. Högre böter, lättare att visitera chaufförer och fler fängelsestraff är några av förslagen.

Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna, kallad Europadomstolen, ligger i Strasbourg. Varje år inkommer över 50 000 klagomål från personer och organisationer i Europarådets 46 medlemsstater.

SD-uteslutning fall i Europadomstolen

Juridik. Europadomstolen har beslutat att Sverige ska svara på frågor om Transports uteslutning av en SD-politiker. Det gäller om staten agerat i strid med föreningsfriheten, genom domstolsbeslut som ogiltigförklarat uteslutningen.

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Postnord TPL har tagit över driften vid Zalandos terminal i Brunna, norr om Stockholm.

Zalandolager får ny regi – igen

Terminal. Den 1 oktober tog Postnord TPL officiellt över driften på Zalandos stora anläggning i Brunna, norr om Stockholm. Det är tredje arbetsgivaren på sex år för de anställda.

Jobb hos assistansprofil – mardröm för chaufför

Arbetsrätt. Blankt anställningsbevis, fel lön och utlägg av egna pengar. Att köra den prisbelönta företagsledaren tedde sig perfekt för rutinerade chauffören Marika Jausovec – men slutade med avsked i sms.

Farlig arbetsmiljö
Ståplatta på sopbil. Foto: Privat

Skyddsombud vill stoppa farliga ståplattor

Miljö. Ståplattorna bakpå sopbilarna är livsfarliga och måste bort innan ännu ett dödsfall eller en allvarlig olycka inträffar, anser skyddsombudet Manuel Gomez i Halmstad. Nu har han vänt sig till Arbetsmiljöverket för att få stöd.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Rekordbeslag av heroin i falska Clas Ohlson-kartonger

Åtal. En uppenbart nervös lastbilschaufför stoppades natten till den 11 april av tullen i Helsingborg. Nu är han åtalad, misstänkt för att ha försökt smuggla ett halvt ton knark i kartonger som påstods innehålla hushållsapparater på väg till en Clas Ohlson-butik.