
Uppsökeri inför stora förändringar
Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.
– Det är som det är, man får göra sitt bästa, säger Magnus Liljekvist, chaufför hos Rudskoga Taxi AB i Filipstad.
Det är veckan efter påsk när Transportarbetaren träffar honom och kollegorna, en vecka innan det nya trafikbolaget Servicetrafiken Sverige AB den 1 maj ska ta över den samhällsbetalda trafiken. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor bland annat.
Magnus Liljekvist har arbetat nio år som chaufför. Han har tidigare varit tvingad att söka ”nytt” jobb efter att dåvarande arbetsgivaren, Keolis, och Region Värmland sagt upp avtalet.
Liksom för flera av kollegorna vid Rudskoga Taxi innebär bytet av trafikbolag ny provanställningsperiod på sex månader. ”Det är förvirring i lägret nu” säger en av Magnus kollegor.
Uppsagda när ny aktör vann
– Facket är helt emot att man ska behöva söka nytt jobb vart fjärde år. Det vore bättre med upphandlingar vart tionde år, samt att chaufförerna fick följa med till ny arbetsgivare. Fordonen slits enormt och borde bytas ut efter fem år, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors och skyddsombud på Rudskoga Taxi.

Den här torsdagen, den 24 april, är Ronnie Persson ute och träffar förare i Filipstad och Kristinehamn i östra Värmland. Med är också lastbilschauffören Johan Bernholm, som i vanliga fall kör för Godsservice Karlstad.
De båda har plockat ihop innehåll i Transportpåsar som delas ut vid taxiföretagens depåer. Under dagen delades 14 påsar ut till förare som de båda talar med.
I påsarna finns förutom annat riktade informationsblad och kontaktinformation, ”det här behöver du ha koll på”: Kollektivavtal för taxiförare, anställningsbevis, avtalade försäkringar, Transports egna utbildningar, utbildningsdagar efter intresse, kontaktinformation – och QR-kod för att bli medlem.
– Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, vi skulle hämtat de nya arbetskläderna nu på förmiddagen men det var inte klart, säger en av Rudskogas förare i Kristinehamn.
Om en vecka ska han börja köra för Servicetrafiken:
– Det känns osäkert.
Till Ronnie och Johan säger chauffören att han nu funderar på att gå med i facket. En av kollegorna tar upp att det nya trafikplaneringssystemet, som också införs den 1 maj, skapar minst lika mycket oro.
Ronnie Persson var själv en av dem som varslades som en konsekvens av regionens nya avtal för servicetrafik.
Flera förändringar väntar
I oktober förra året stod det klart att den stora vinnaren var Cab in Hand, med säte i Örebro. Bolaget har sedan dess bytt namn till Servicetrafiken Sverige – och tecknat kollektivavtal, något som först inte var aktuellt.
Regionens ansvariga hänvisade till att det enligt lagen inte går att kräva kollektivavtal vid upphandlingar utan att det räcker med villkor ”i nivå” med centrala avtal.
Vändningen kom när Region Värmland kontaktade det vinnande bolaget, som vände sig till Transports avdelning 6.
Facket drev på för att taxiföretaget, som i höstas annonserade hos Arbetsförmedlingen efter 130 nya förare, inte bara skulle teckna ett hängavtal utan gå med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det betyder att Transports kollektivavtal gäller.
Ronnie Persson drev också på för schysta villkor för förarna, bland annat genom att skriva en skarpt kritisk debattartikel om hur regionens upphandling: Genom ett nytt avtal som enligt regionen skulle spara 20 miljoner kronor åt skattebetalarna i Värmland.
Själv blir han kvar hos Rudskoga Taxi, genom att bolaget fått ett interimsavtal att köra ”extrabilar” åt Värmlandstrafik. För Ronnie kändes det tryggare än att börja hos bolaget som tar över.
Hur länge ”extrabilarna” ska finnas är dock oklart i dagsläget. Han var bland de med längst tid på laslistan, har kört i 23 år. Och trivs egentligen mycket bra i yrket.

Den 1 maj innebar inte bara ny arbetsgivare för många av förarna som kör samhällsbetald trafik i Värmland. Samma dag infördes även ett nytt planeringssystem för servicetrafiken i regionen.
Nya trafikplaneringssystem har de senaste åren införts på flera håll i landet och särskilt initialt skapat stora problem för förarna.
Stressen har ökat när raster flyttats runt, orimliga körtider och måltider som inte gått att planera utan varit nödvändiga att slänga i sig utanför sjukhus eller i skogen.
Bland dem som arbetat med fackets utåtriktade taxiverksamhet under våren finns tankar om att fortsätta och följa upp i höst. Då har såväl det nya trafikbolaget som planeringssystemet hunnit vara på plats en tid.