Close
Färdtjänstföraren Magnus Liljekvist i samtal med Johan Bernholm i Filipstad. Transports Värmlandsavdelningen har under våren haft uppsökande verksamhet på en rad orter, riktad till dem som kör servicetrafik.
Close
Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

– Det är som det är, man får göra sitt bästa, säger Magnus Liljekvist, chaufför hos Rudskoga Taxi AB i Filipstad.

Det är veckan efter påsk när Transportarbetaren träffar honom och kollegorna, en vecka innan det nya trafikbolaget Servicetrafiken Sverige AB den 1 maj ska ta över den samhällsbetalda trafiken. Det handlar om färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor bland annat.

Magnus Liljekvist har arbetat nio år som chaufför. Han har tidigare varit tvingad att söka ”nytt” jobb efter att dåvarande arbetsgivaren, Keolis, och Region Värmland sagt upp avtalet.

Liksom för flera av kollegorna vid Rudskoga Taxi innebär bytet av trafikbolag ny provanställningsperiod på sex månader. ”Det är förvirring i lägret nu” säger en av Magnus kollegor.

Uppsagda när ny aktör vann

– Facket är helt emot att man ska behöva söka nytt jobb vart fjärde år. Det vore bättre med upphandlingar vart tionde år, samt att chaufförerna fick följa med till ny arbetsgivare. Fordonen slits enormt och borde bytas ut efter fem år, säger Ronnie Persson, färdtjänstförare från Storfors och skyddsombud på Rudskoga Taxi.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg
Ronnie Persson, färdtjänstförare och skyddsombud.

Den här torsdagen, den 24 april, är Ronnie Persson ute och träffar förare i Filipstad och Kristinehamn i östra Värmland. Med är också lastbilschauffören Johan Bernholm, som i vanliga fall kör för Godsservice Karlstad.

De båda har plockat ihop innehåll i Transportpåsar som delas ut vid taxiföretagens depåer. Under dagen delades 14 påsar ut till förare som de båda talar med.

I påsarna finns förutom annat riktade informationsblad och kontaktinformation, ”det här behöver du ha koll på”: Kollektivavtal för taxiförare, anställningsbevis, avtalade försäkringar, Transports egna utbildningar, utbildningsdagar efter intresse, kontaktinformation – och QR-kod för att bli medlem.

– Jag har ingen aning om hur det kommer att bli, vi skulle hämtat de nya arbetskläderna nu på förmiddagen men det var inte klart, säger en av Rudskogas förare i Kristinehamn.

Om en vecka ska han börja köra för Servicetrafiken:

– Det känns osäkert.

Till Ronnie och Johan säger chauffören att han nu funderar på att gå med i facket. En av kollegorna tar upp att det nya trafikplaneringssystemet, som också införs den 1 maj, skapar minst lika mycket oro.

Ronnie Persson var själv en av dem som varslades som en konsekvens av regionens nya avtal för servicetrafik.

Flera förändringar väntar

I oktober förra året stod det klart att den stora vinnaren var Cab in Hand, med säte i Örebro. Bolaget har sedan dess bytt namn till Servicetrafiken Sverige – och tecknat kollektivavtal, något som först inte var aktuellt.

Regionens ansvariga hänvisade till att det enligt lagen inte går att kräva kollektivavtal vid upphandlingar utan att det räcker med villkor ”i nivå” med centrala avtal.

Vändningen kom när Region Värmland kontaktade det vinnande bolaget, som vände sig till Transports avdelning 6.

Facket drev på för att taxiföretaget, som i höstas annonserade hos Arbetsförmedlingen efter 130 nya förare, inte bara skulle teckna ett hängavtal utan gå med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det betyder att Transports kollektivavtal gäller.

Ronnie Persson drev också på för schysta villkor för förarna, bland annat genom att skriva en skarpt kritisk debattartikel om hur regionens upphandling: Genom ett nytt avtal som enligt regionen skulle spara 20 miljoner kronor åt skattebetalarna i Värmland.

Själv blir han kvar hos Rudskoga Taxi, genom att bolaget fått ett interimsavtal att köra ”extrabilar” åt Värmlandstrafik. För Ronnie kändes det tryggare än att börja hos bolaget som tar över.

Hur länge ”extrabilarna” ska finnas är dock oklart i dagsläget. Han var bland de med längst tid på laslistan, har kört i 23 år. Och trivs egentligen mycket bra i yrket.

Också Region Värmlands fordon har fått ny ”kostym”.

Den 1 maj innebar inte bara ny arbetsgivare för många av förarna som kör samhällsbetald trafik i Värmland. Samma dag infördes även ett nytt planeringssystem för servicetrafiken i regionen.

Nya trafikplaneringssystem har de senaste åren införts på flera håll i landet och särskilt initialt skapat stora problem för förarna.

Stressen har ökat när raster flyttats runt, orimliga körtider och måltider som inte gått att planera utan varit nödvändiga att slänga i sig utanför sjukhus eller i skogen.

Bland dem som arbetat med fackets utåtriktade taxiverksamhet under våren finns tankar om att fortsätta och följa upp i höst. Då har såväl det nya trafikbolaget som planeringssystemet hunnit vara på plats en tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.

Avtal 2025

Nytt avtal för anställda på bensinstationer

Bensin- och garageavtalet. På tisdagen den 29 april tecknade Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund ett nytt kollektivavtal för de flesta som jobbar vid bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och första året ger det löneökningar mellan 929 kronor och 1 225 kronor och för andra året 819 kronor och 1 080 kronor.