Två vägledande domar om sjukas rätt till sjukpenning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) I dag föll två tunga domar i Högsta förvaltningsdomstolen, som väntas få betydelse för sjukas rätt till sjukpenning. Fackens juridiska byrå ser domarna som en seger för en mer verklighetsanpassad, rättssäker bedömning av sjukskrivnas arbetsförmåga. Försäkringskassan förutspår däremot inte så stora förändringar.

En Coop-anställd kvinna som arbetat i butik i 40 år, och bland annat lider av artros i händerna, fick rätt mot Försäkringskassan och kammarrätten. Hon ska beviljas sjukpenning eftersom de ”allra flesta arbeten torde ställa krav på att händerna kan användas”, fastslog Högsta förvaltningsdomstolen (HFD). Med andra ord har hon svårt att hitta en ny arbetsgivare.

För en man som arbetat 25 procent med kontorsarbete på en bildemontering, och också hade artros, övervikt och smärtproblem, gick det sämre.

Där gick HFD på Försäkringskassans och kammarrättens linje och mannen blir utan ersättning. Båda rättsfallen har pågått sedan 2015.

Robert Sjunnebo har drivit butiksanställda Ing-Britt Vikströms sak på fackens juridiska byrå, LO-TCO Rättsskydd.

– För de enskilda personerna är det självklart viktigast om de får ja eller nej till sjukpenning. Men vi ser domarna som principiellt viktiga och är mycket nöjda.

– I bägge två framgår det att mer verklighetsanpassade bedömningar av sjukas arbetsförmåga ska göras. Försäkringskassan måste också ta hänsyn till en faktisk arbetsmarknad som förändras över tid, säger han.

Att mannen inte får sjukpenning förklarar Robert Sjunnebo med att läkarintygen inte var tillräckligt tydliga. Annars var resonemangen liktydiga i bägge domarna, menar han.

Robert Sjunnebo hoppas att domarna ska leda till ett bättre samarbete mellan Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, så att sjuka ska slippa hamna mellan stolarna som ”för sjuk för att arbeta och för frisk för att få sjukpenning”.

Ytterst handlar frågan om hur sjukas eller arbetsskadades arbetsförmåga ska bedömas. Det gäller hur kassan tillämpar den regel som innebär att den som blivit sjuk inte längre ska ha rätt till ersättning efter sex månader – om hen bedöms klara av ett ”normalt förekommande arbete” på den öppna arbetsmarknaden.

Tvistefrågan är vad som ska betecknas som ”normalt förekommande” jobb. LO-TCO Rättsskydd har anklagat kassan för att föreslå ”hitte-på-jobb”, som inte finns på arbetsmarknaden, när de nekar personer ersättning.

Robert Sjunnebo beskriver dagens domar som bra och välskrivna och lutar sig mot flera resonemang, bland annat:

  • Det är enbart personer som helt klart har en arbetsförmåga som kan utnyttjas på den öppna arbetsmarknaden, som inte ska få sjukpenning. Vid oklarhet eller tveksamhet ska personen alltså anses sakna en sådan arbetsförmåga.
  • Om en person inte kan jobba heltid ska hen med sin kvarvarande arbetsförmåga kunna leva upp till de krav och förväntningar som arbetsgivare har beträffande exempelvis arbetsprestationer och arbetstakt.

I domarna konstateras att arbetsmarknaden förändrats mycket under senare decennier, vilket lett till betydligt högre krav på anställda. Domstolen skriver också att ”acceptansnivån för att en arbetstagare inte kan prestera fullt ut är mycket begränsad.”

När det gäller vad som ska räknas som normalt förekommande arbeten lutar sig domstolen mot en tidigare dom, som innebär att en person ska klara av jobbet med liten eller ingen anpassning till funktionshinder eller sjukdom. Däremot ska anställningar som på ”något sätt bekostas av det allmänna” inte ingå i begreppet. Försäkringskassan kan alltså inte hänvisa till ett jobb på Samhall.

Fackens juridiska byrå har hävdat att Försäkringskassan ska föreslå konkreta jobb, som utförsäkrade bedöms klara av, exempelvis busschaufför. Men där gick HFD på kassans linje. Myndigheten behöver inte ange specifika typer av arbeten. I dag kan en rörelsehindrad person exempelvis hänvisas till ett jobb där man bara sitter och svarar i telefon.

Robert Sjunnebo tolkar domen:

– Personer som helt klart har arbetsförmåga ska arbeta. Resten ska faktiskt ha sjukpenning. Det är en ganska stor skillnad mot kassans nuvarande tillämpning av reglerna.

Rättschef Eva Nordqvist på Försäkringskassan förklarar att myndigheten nu analyserar domarna, och är nöjd med att man inte behöver ”peka på konkreta jobb” till försäkrade.

– Det vi kan se direkt är att domarna ligger i linje med den tillämpning av reglerna vi har i dag.

Kommer ni att ändra något i er praxis?

– Vi behöver analysera domarna ytterligare för att kunna svara på det. Som vi ser det nu pekar domen inte på någon stor förändring.

LO-TCO Rättsskydd anser att ni gör för stränga bedömningar i dag?

– Det får stå för dem, jag kan inte kommentera det. Vår tillämpning stämmer överens med det resonemang som Högsta förvaltningsdomstolen för.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

FK: Taxiförare ofta sjukskrivna under pandemin

Covid-19. Taxiförare är ett av de yrken som oftast drabbades av sjukskrivningar under pandemin, visar en ny rapport från Försäkringskassan.

Däckverkstad. Foto: John Antonsson

Myndigheter varnar för ökad brottslighet i arbetslivet

Fiffel & båg. Kriminaliteten i arbetslivet breder ut sig. Det visar en rapport från åtta myndigheter som samarbetar mot brottslighet i arbetslivet. – Tyvärr så har det inte blivit bättre, tvärtemot ser vi en ökning. Samtidigt så fokuserar vi mer på problemen, så vi upptäcker mer som vi inte har sett innan, säger Conny Svensson på Skatteverket.

Matvagnar Gate gourmet 2016. Foto: Justina Öster

Flygjätte betalar rekordstort skadestånd till Transport

Flyg. Fem dagar före den väntande processen i Arbetsdomstolen förlikades Transport och Gate gourmet. Uppgörelsen innebär att cateringbolaget betalar 10 miljoner i skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Ett historiskt högt belopp, kommenterar Transportarbetareförbundet.

Miljardstöd till tung laddning

Elektrifiering. Utbyggnaden av ladd- och vätgasstationer för tunga godstransporter ska skyndas på. Energimyndigheten betalar i år ut 1,4 miljarder kronor i stöd med krav på att stationerna ska stå färdiga till nästa höst.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Avdelning 25 Halmstad på Varberg Pride. Foto: Manuel Gomez

Pride i Varberg

Transport. Under parollen ”Orden skalla – kärlek åt alla!” deltog Transports avdelning 25 i Varbergs Pridefestival i början av juli.

Almedalen 2022
Panel vid seminarium på Almedalen 2022.

Plattformsföretag utmanar den svenska modellen

Plattformsföretag. Den svenska modellen med parter som förhandlar fram avtal utmanas med de nya plattformsföretagen. Utmaningar som sätter konkurrensen ur spel och försvårar för både fack och arbetsgivare att organisera.

taxiprojektet

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.