Debatt / Sjukförsäkringen

Försämra inte sjukförsäkringen!

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.
Close
Sjukförsäkringen behöver förbättras och rustas, inte avvecklas, skriver företrädare för flera LO-fack.
Close
Sjukförsäkring

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Många minns Alliansregeringens så kallade stupstock. Om du var sjuk en längre tid riskerade du till slut att bli utförsäkrad – och fick stå utan stöd. Det regelverket satte många, inte minst cancersjuka, i hemska situationer. Många upplevde att avslagen från Försäkringskassan slog deras liv i spillror.

Alliansregeringens hittepåjobb innebar att Försäkringskassan efter 180 dagar kunde neka en sjuk person sjukpenning med hänvisning att de – trots nedsatt arbetsförmåga – borde kunna ta ett jobb där man ligger ner, ett arbete där man inte behöver träffa folk eller andra jobb som inte fanns. Det regelverket ändrade Socialdemokraterna nyligen men nu vill alltså SD-regeringens utredare gå tillbaka till de orimliga hittepåjobben. Det säger vi nej till.  I slutändan kommer sjuka kollegor återigen stå ensamma, utan varken stöd eller arbete.

För många sjukskrivna kan detta bli en personlig katastrof. Förbättringarna som den socialdemokratiska regeringen fick igenom i riksdagen under förra mandatperioden har inte gjort systemet perfekt men väldigt mycket bättre än efter Reinfeldts och Kristerssons slakt av sjukförsäkringen. SD har lovat att inte bidra till några försämringar. Nu är det hög tid för dem att hålla sitt löfte och se till att regeringen kastar förslagen i papperskorgen.

Sveriges löntagare behöver en rättvis och fungerande sjukförsäkring som ger trygghet när arbetsförmågan sviktar. Alla som kan arbeta ska arbeta men det ska vara på ett sätt som är rimligt. Blir man sjuk ska man få stöd och hjälp med behandling och rehabilitering. Arbetsgivarna har ett stort ansvar att förebygga ohälsa på arbetsplatsen och att göra en plan för hur medarbetare ska kunna komma tillbaka till jobbet. Och långtidssjuka ska inte utförsäkras, för ingen blir frisk av att också göras fattig!

Sjukförsäkringen behöver förbättras och rustas, inte avvecklas. Tänker Sverigedemokraterna svika sina löften och medverka till att borgarna återigen får slakta vår viktigaste försäkring?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Cecilia Stockhausen:
    22 april, 2024

    Ja, det är ju inte riktigt klokt!! Varför göra oss som är kroniskt sjuka och inte kan jobba eller de som har cancer, ännu sjukare genom att göra dessa försämringar. Vi som är långtidssjuka måste känna trygghet och veta att vi får vår ersättning och klarar oss ekonomiskt. Vi kan fan inte hjälpa att vi är kroniskt sjuka. Själv har jag fibromyalgi vilket gör att jag har djävulsk värk i hela kroppen dygnet runt.,Kan inte sova om nätterna. Det är konstaterat både av läkare, smärtklinik, AF, FK att jag kan varken ta jobb på ordinarie arbetsplats rller jobb med lönebidrag, anpassat jobb,
    Ni i regeringen skulle skämmas ögonen av er!! Om ni bytte , så jag har er feta lön och ni får vara sjuk , då vill ni nog att sjukförsäkringen ska vara som den är nu.

Lästips:

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.