Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

I en ökänd kurva nära Masugnsbyn omkom sex unga schweiziska män i januari i år. De var på semester i Skandinavien och åkte i en minibuss på väg 395, mellan Kiruna och Gällivare, när deras buss kom över i mötande körfält och frontalkrockade med en 90 ton tung malmbil.

Men redan tidigare var problemen med den djupa kurvan kända och flera personer hade hört av sig till Trafikverket och varnat. En utredning som Sveriges åkeriföretag gjort visar att vägsträckan är fel utformad: Kombinationen av hur skarp själva kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled gör det svårt att hålla bilen på vägen i den tillåtna hastigheten. Rapporten visar att en rimlig hastighet för kurvan är 60 km. Men den skyltade hastigheten vid tiden för dödsolyckan var 90 km.

Robert Savela, regionalt skyddsombud på Transports Norrbottensavdelning, ser de farliga kurvorna som en del av ett generellt problem. Det handlar om brister i infrakturen – och uteblivna satsningar.

– Det är omfattande problem – många vägar i Norrbotten är inte dimensionerade för dagens trafik. De är smala, krokiga och har skymd sikt, säger Robert Savela, som också är ordförande i länets Yrkesförarråd.

– Tonnaget, fordonens vikt, har också ökat under senare år och det påverkar vägarna ytterligare. Det blir inte bara problem med gropar och diken utan bärigheten under riskerar att ge upp.

Transport har tillsammans med andra fackförbund i åratal kämpat för för upprustning och ökad säkerhet också av E10:an.

Det är Trafikverket som är ytterst ansvariga för säkerheten på vägarna som SVT har granskat. Men ombyggnad av vägar som E10:an och 395:an är inte högst prioriterat i säkerhetsarbetet. Yrkesförarrådet, där också Trafikverket ingår, har regelbundna möten där infrastrukturen diskuteras.

– Vi får fortlöpande information, problemet är att det tar sådan tid. Konkreta infrastruktursatsningar måste till i hela landet, här i norr men också delar av Skåne och Småland. I dag är det väldigt riktat mot storstäderna. Det handlar om att kunna bo och leva i den här delen av landet, säger Robert Savela.

farlig kurva
Foto: Trafikverket

Men det är inte bara i Norrbotten det finns problem med farliga kurvor. Vallentuna, en av Stockholms norra kranskommuner, tas i programmet upp som en av de kommuner som har flest farliga kurvor. Chauffören Michael Korpvinge bor i Vallentuna, men arbetar främst utanför kommunen och kör i centrala Stockholm och i norrort.

– Jag tror att grusåkarna, som kör fram och tillbaka i kommunen, upplever mer problem. Själv har jag inte direkt gjort det, säger han.

– Men något jag tänkt på i alla år är Granakurvan, särskilt om du kommer från Väsbyhållet.

Väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby har länge varit känd för flera  svåra kurvor. Flera allvarliga olyckor har skett i den så kallade Granakurvan.

Trafikverket har beslutat att vägen ska rustas upp, både av säkerhetsskäl och för att förbindelsen ska bli snabbare.

Genom att räkna på tillåten maxfart, kurvans radie och vägens lutning visar SVT:s granskning att över 15 800 kurvor på Sveriges landsvägar har problem med sidofriktionen. De är utformade så att det blir svårare att hålla kvar bilen på vägen, även om hastighetsbegränsningen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Transportarbetarens logga

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Transportbil, avdelning 18 Hälsingland. Foto: Mikael Humlin

Ta en fika och snacka fackliga frågor

Uppsökeri. – Hallå, vill ni ha en kubb och en festis? Många är stressade, men några chaufförer tar sig ändå tid för lite fackligt snack med Mikael Humlin från Transport på Circle Q-macken i Ljusne. I morgon har du chans att träffa fler transportare från Norrland, Dalarna och Värmland.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.