Tusentals kurvor på de svenska vägarna är farliga

Trafik. Närmare 16 000 kurvor på Sveriges landsvägar är byggda på ett sådant sätt att förare har svårt att klara av dem i skyltad hastighet, visar en undersökning som SVT:s Uppdrag granskning gjort.

I en ökänd kurva nära Masugnsbyn omkom sex unga schweiziska män i januari i år. De var på semester i Skandinavien och åkte i en minibuss på väg 395, mellan Kiruna och Gällivare, när deras buss kom över i mötande körfält och frontalkrockade med en 90 ton tung malmbil.

Men redan tidigare var problemen med den djupa kurvan kända och flera personer hade hört av sig till Trafikverket och varnat. En utredning som Sveriges åkeriföretag gjort visar att vägsträckan är fel utformad: Kombinationen av hur skarp själva kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled gör det svårt att hålla bilen på vägen i den tillåtna hastigheten. Rapporten visar att en rimlig hastighet för kurvan är 60 km. Men den skyltade hastigheten vid tiden för dödsolyckan var 90 km.

Robert Savela, regionalt skyddsombud på Transports Norrbottensavdelning, ser de farliga kurvorna som en del av ett generellt problem. Det handlar om brister i infrakturen – och uteblivna satsningar.

– Det är omfattande problem – många vägar i Norrbotten är inte dimensionerade för dagens trafik. De är smala, krokiga och har skymd sikt, säger Robert Savela, som också är ordförande i länets Yrkesförarråd.

– Tonnaget, fordonens vikt, har också ökat under senare år och det påverkar vägarna ytterligare. Det blir inte bara problem med gropar och diken utan bärigheten under riskerar att ge upp.

Transport har tillsammans med andra fackförbund i åratal kämpat för för upprustning och ökad säkerhet också av E10:an.

Det är Trafikverket som är ytterst ansvariga för säkerheten på vägarna som SVT har granskat. Men ombyggnad av vägar som E10:an och 395:an är inte högst prioriterat i säkerhetsarbetet. Yrkesförarrådet, där också Trafikverket ingår, har regelbundna möten där infrastrukturen diskuteras.

– Vi får fortlöpande information, problemet är att det tar sådan tid. Konkreta infrastruktursatsningar måste till i hela landet, här i norr men också delar av Skåne och Småland. I dag är det väldigt riktat mot storstäderna. Det handlar om att kunna bo och leva i den här delen av landet, säger Robert Savela.

farlig kurva
Foto: Trafikverket

Men det är inte bara i Norrbotten det finns problem med farliga kurvor. Vallentuna, en av Stockholms norra kranskommuner, tas i programmet upp som en av de kommuner som har flest farliga kurvor. Chauffören Michael Korpvinge bor i Vallentuna, men arbetar främst utanför kommunen och kör i centrala Stockholm och i norrort.

– Jag tror att grusåkarna, som kör fram och tillbaka i kommunen, upplever mer problem. Själv har jag inte direkt gjort det, säger han.

– Men något jag tänkt på i alla år är Granakurvan, särskilt om du kommer från Väsbyhållet.

Väg 268 mellan Vallentuna och Upplands Väsby har länge varit känd för flera  svåra kurvor. Flera allvarliga olyckor har skett i den så kallade Granakurvan.

Trafikverket har beslutat att vägen ska rustas upp, både av säkerhetsskäl och för att förbindelsen ska bli snabbare.

Genom att räkna på tillåten maxfart, kurvans radie och vägens lutning visar SVT:s granskning att över 15 800 kurvor på Sveriges landsvägar har problem med sidofriktionen. De är utformade så att det blir svårare att hålla kvar bilen på vägen, även om hastighetsbegränsningen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.