Transports representation granskas

Hög nota. Förra året representerade Transports ordförande Lars Lindgren för drygt 75 000 kronor. På kvittona finns mat, men också alkohol. – Förbundet har en uppförandekod som uppmanar till återhållsamhet med alkohol. Men det finns faktiskt inget förbud mot att bjuda även på en avec till kaffet vid exempelvis utländska besök. Den rätten har förbundsledningen, säger Lars Lindgren.

När Lars Lindgren kom till förbundskontoret i dag på tisdagsmorgonen överraskades han av tv-reportrar som hade frågor kring förbundets representation. Intervjun har senare publicerats på Aftonbladets tv-sajt 200 sekunder.

Transportarbetaren har tagit del av Lindgrens kreditkortsutdrag för 2016. Alltså utgifter som betalas av förbundet.

Lindgren har tunga internationella uppdrag som genererar åtskilliga resor och i bokföringens finns flygbiljetter, taxiresor och hotellräkningar.

Här redovisas också möten och representation från olika restauranger och lunchmatsalar.

Totalt representerade Lindgren för 75 144 kronor under 2016. Då ingår ett par större tillställningar i juni som ensamma kostade drygt 29 000 kronor. Vid en av dem åt 23 personer middag tillsammans. Maten gick på 11 000 kronor. Alkoholnotan slutade på totalt 4 400 kronor, det vill säga 191 kronor per person.

Räknar man bort juni uppgick Lars Lindgrens övriga representation förra året till 45 907 kronor, motsvarande drygt 4 000 kronor per månad.

Av kvittona framgår regelmässigt vilka personer Lars Lindgren träffat och syftet med mötena. Ofta handlar det om vanliga brickluncher vid exempelvis förhandlingar, utan någon alkohol.

Åtskilliga restaurangbesök sker på kvällstid. Det är träffar med arbetsgivarrepresentanter eller ledande personer i bland annat Internationella transportarbetarefederationen (ITF) eller Europeiska transportarbetarefederationen (ETF).

Vid ett tillfälle får Transport besök från en annan internationell facklig international – UNI. Fem personer äter på Kaknästornets restaurang för 4 481 kronor. Av det är 2 428 kronor mat. Resten, 2 053 kronor är öl, vin och någon avec. Utslaget per person kostar alkoholen 410,60 kronor.

Vid ett annat tillfälle är ETF-ledningen på besök i Stockholm. Transport står för middagen. Notan för alkoholen slutar på 159 kronor per person. Det motsvarar två öl.

Vid genomgången av kreditskortutdragen finns ett par krognotor där alkoholen kostat upp mot 500 kronor per person. Men i de flesta fallen ligger konsumtionen inom den uppförandekod som Transport tagit fram. Den säger att förbundet eller avdelningarna kan bjuda på högst två öl eller två glas vin.

Lars Lindgren togs på sängen av tv-teamet. Till Transportarbetaren säger han:

– Jag har ingenting att dölja. Jag har en rad tunga internationella fackliga uppdrag. Att inte kunna bjuda på vin till maten, och kanske en avec, uppfattas som väldigt konstigt i många länder.

– Därför beslutade också två tredjedelar av ombuden på vår förra kongress att möjligheten att bjuda på vin eller öl ska finnas kvar. Det gäller vid speciella tillfällen som kongressfesten eller viktig representation.

I juni är det dags för kongress igen. Den här gången kom det in sex motioner som tar upp förbundets alkoholpolicy. Flera avdelningar vill ha ”nolltolerans” – det vill säga att förbundet eller avdelningarna inte något sammanhang bjuder på någon alkohol.

En motionär vill i stället ha ett förtydligande av dagens policy. Högst två glas vin eller två öl ska gälla, och bara vid festliga tillfällen. Och beslut ska först krävas i avdelnings- eller förbundsstyrelse.

Lars Lindgren anser att det vore trevligt om Transport, precis som andra arbetsgivare, även i framtiden kan bjuda anställda på lite öl eller vin vid julmiddagen.

– Men det är ingen stor fråga för mig. Säger kongressen nej får var och en betala själv.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Eddie Prüss

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.