Eddie Prüss
Close
Terminalarbetaren Eddie Prüss satt med i avtalsdelegationen och är klubbordförande på Transportklubben vid Postnord TPL i Ljungby.
Close
Avtal 2020

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri/Terminal/Lager. Lönehöjningarna är bra och tidigare inbetalningar till ungas pensioner efterlängtat. Men i framtiden måste vi sätta större tryck på arbetstidsförkortning. Så tycker några medlemmar om det nya avtalet som skrevs på i går.

På torsdagskvällen undertecknade Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund det nya Transportavtalet (läs mer här). Kollektivavtalet omfattar åkerichaufförer och terminalarbetare.

 

Freddy Welle. Foto: Justina Öster
Freddy Welle. Foto: Justina Öster

Chauffören Freddy Welle är trött när Transportarbetaren når honom. Han har suttit med i fackets förhandlingsdelegation. Det har varit långa dagar.

– Jag tycker faktiskt att det blev rätt bra.

Welle lyfter fram att rätten till tillsvidareanställning kommer efter 18 månaders arbete som visstidsanställd, jämfört med 24 månader som det var tidigare. Han är också glad att ett nytt steg införs i lönetrappan.

– Ett extra steg i lönetrappan har varit med på agendan i många år och nu fick vi in det. Jag har jobbat som chaufför sedan 80-talet, men det skiljer inte mycket i lön mellan mig och den som nyss kommit från skolan.

Det nya lönesteget för den som jobbat sex år ger 32 kronor mer i månadslön.

– Till en början är det inte mycket mer. Men vi har fått in steget, och nästa gång får vi ta tag i att höja det.

Freddy Welle är särskilt nöjd med att yngre lastbilschaufförer nu också får avsättning till tjänstepensionen.

– Ska vi få in ungdomar i branschen så måste det till att de får en vettigare pension.

Egentligen hade Freddy Welle inte tänkt sitta med i avtalsdelegationen, men han lät sig övertalas. Fast nu var det för sista gången.

– Jag fyller 66 år nästa månad. Nu måste yngre förmågor som brinner för detta komma in. Det här är tredje gången jag suttit med i delegationen. Jag har fått ett stort kontaktnät och det har varit jätteroligt.

Var det något som utmärkte den här avtalsrörelsen, i jämförelse med de du varit med om tidigare?

– Jag måste säga det. Lasse Lindgren (tidigare förbundsordförande) var en jävel på att förhandla. Men Tommy Wreeth (förbundsordförande) är så stark och så tuff. Han fick ett papper med 24 krav från arbetsgivarna och så drog han alla kraven rätt i soptunnan. Han var inte intresserad. Efter lite mangling fick han gehör hos arbetsgivarna. Det handlar om tuffa gubbar som leder vår förhandlingsgrupp: Tommy Wreeth, Joakim Guttman och Magnus Larsson.

Har du hunnit få några reaktioner från kollegorna? 

– Många är rätt nöjda. Men en del är besvikna över att vi inte fått någon retroaktiv löneökning. Men då säger jag att det är väl bättre att få pengar varje månad resten av yrkeslivet, än 3 000 kronor till jul. Då fattar folk lite grann. Många som klagar är inte medlemmar i facket. Då säger jag: Gå med. Om vi är fler får vi bättre avtal!

 

Linda Lööw. Foto: Justina Öster
Linda Lööw. Foto: Justina Öster

Linda Lööw är ordförande i Transportklubben på Postnord TPL:s lager för trädgårdsprodukter i Jönköping. Kritiska röster brukar höjas mot LO-samordningen och det så kallade ”märket”, som sätter upp ramar för de nya avtalen. Fast Linda Lööw och kollegorna tillhörde tidigare IF Metall och tycker att märket är bra att följa.

– Då kan inte något eller några förbund dra iväg med högre höjningar än andra. Märket sätts ju utifrån vad som kan anses rimligt för Sverige och den svenska ekonomin, säger hon.

Medlemmar som jobbat hårt under pandemin önskade sig en rejäl retroaktiv summa. Alltså ersättning för den uteblivna löneökningen under sju månader. Nu räknas den, liksom inom industrin, in i höjningen på 5,4 procent.

– Fast jag tycker det är bättre att vi får höjda månadslöner framöver än att pengarna betalas ut en enda gång, som en engångssumma. Det gynnar oss i längden, säger Linda Lööw.

Överenskommelsen ”att avstå pengar” så att unga kan börja tjäna in till sin tjänstepension tidigare är nog det bästa med avtalet. Att åldern sänks från 25 till 22 år, anser hon.

–  Ungdomar i dag kanske inte tänker så mycket på sin framtida pension och att spara eller lägga undan pengar. Om de ens kan. Så det här är ett jättebra första steg. På sikt tycker jag att tjänstepensionen ska börja betalas in från första dagen du arbetar. De yngre gör samma jobb som vi och ska ha samma villkor!

Ob-tillägget är lite magert, och högre för chaufförer än terminal- och lagerarbetare, funderar Linda Lööw.

– Jag undrar varför vi har lägre ob-tillägg än chaufförerna? Vad är förklaringen till det?

Klubbstyrelsen satte upp information om det nya avtalet och kollegorna reagerade positivt på lönehöjningen, berättar Linda Lööw.

– 818 kronor drygt. Oj, vad bra! Kul med så stor ökning, sa några.

1 april 2022 kommer det andra påslaget. Det ger en höjning på 638:18 kronor för både chaufförer och lager/terminalarbetare.

Linda Lööw välkomnar steget mot tryggare anställningar. I dag kan du jobba i 24 månader som visstidsanställd. Men från och med den 1 juni 2021 ska det räcka med 18 månader innan tjänsten övergår i tillsvidare-anställning.

– Förhoppningsvis leder det till större trygghet. Vi vill ju ha så många tillsvidareanställda som möjligt, men vårt företag väntar alltid 24 månader innan de fastanställer.

– Egentligen räcker tolv månader för att arbetsgivaren ska se vad en anställd går för. Då har han eller hon gått igenom en hel säsong. Tillsvidareanställning avgör ju numera om du ska få banklån till en bil, bostad eller en lägenhet via bostadskön, tillägger Linda Lööw.

Hon är besviken över att Biltrafikens Arbetsgivareförbund inte ens ville diskutera Transports krav på förbättringar av arbetsmiljön.

– Vi måste kunna må bra på jobbet, där vi tillbringar så stor del av vårt liv.

Linda Lööw hoppas på bättre utfall i arbetsgrupperna som fack och arbetsgivare beslutat om. Särskilt när det gäller otrygga jobb och inhyrning av bemanningspersonal.

– Vi har precis börjat få in bemanningsanställda och behöver fånga upp dem. Digitalisering, automatisering och robotar som tar över jobben är också viktiga frågor. Här gäller det att vi hänger med, får kompetensutveckling och försöker säkra våra jobb, säger Linda Lööw

 

Melinda Åsén. Foto: Justina Öster
Melinda Åsén. Foto: Justina Öster

Melinda Åsén är chaufför och bor i Kungsbacka. Hon är kluven till det nya avtalet. Att löneökningen inte kommer retroaktivt känns lite fel, men å andra sidan är det något märkligt att ens avtala om löner när vi är mitt i en kris, tycker hon.

– Egentligen är det lite tråkigt att det ska vara såna förhandlingar nu. Jag tycker att det hade kunnat vänta. Vissa åkerier har kanske svårt att behålla sina anställda, säger hon.

Melinda Åsén kör specialtransporter och ligger i regel ute i veckorna. Hon radar upp saker som är besvärliga. Dåligt om rastplatser för nattvila. Att inte ha tillgång till fräscha toaletter och varma duschar. Att det blivit så dyrt att käka och dricka kaffe på rasten.

– Ändå älskar jag jobbet. Fast lönen är aldrig värd tiden man förlorar hemma. Jag tycker inte att vi som kör fjärrtransporter får tillräckligt betalt. Vi borde ha kompenserats mer för alla gånger vi sviker våra nära och kära. Och för pengarna det kostar att ligga ute, säger hon.

 

Eddie Prüss. Foto: Justina Öster
Eddie Prüss. Foto: Justina Öster

Terminalarbetaren Eddie Prüss satt också med i avtalsdelegationen. Han är nöjd med höjningarna, efter märket, och de nya avsättningarna för tjänstepensionen.

– Märket ger lugn och ro på svensk arbetsmarknad. Att döma av den respons jag fått från terminalarna så verkar de ganska nöjda. Både med den första höjningen på 818:51 kronor och den andra på 638:18 kronor, säger han.

Eddie Prüss lyfter fram det nya frystillägget, alltså ett särskilt tillägg för lager- och terminalarbetare som jobbar i frysrum.

– Vi har pratat om det länge och det slår till och med Handels avtal med 50 öre.

Eddie Prüss är även nöjd med en annan skrivning i avtalet. Den går i korthet ut på att den som går på planerad ledighet, som studier eller föräldraledighet, inte ska riskera att drabbas av löneavdrag på många tusenlappar när de återvänder.

– Det handlar om så kallat löneavdrag innevarande månad. Anställda som glömt säga till löneavdelningen kan helt plötsligt stå med en löneskuld på 15 000 kronor. I ett fall hos oss var det över 20 000 kronor som drogs från första lönen efter ledigheten. Med ändringen i avtalet får vi möjlighet att rätta till detta.

Eddie Prüss hoppas att parternas kommande arbetsgrupp kring lönestatistik, som arbetsgivarna har men Transport inte har tillgång till, ska leda till mer jämlika förhandlingar framöver.

– Vi kan komma längre och få lättare att prata med varandra om vi utgår från samma statistik. Och får den i god tid, så att vi hinner räkna på hur stor en grupp anställda är och vad en åtgärd skulle kosta.

I kommande förhandlingar förväntar sig Eddie Prüss att Transport ska öka trycket på arbetsgivarna om arbetstidsförkortning.

– Om vi ser på lager, tredjeparts-logistik och e-handel så är organisationerna oerhört slimmade i dag. De anställda är helt utschasade av stress och arbete på obekväm arbetstid, och har knappt någon ork kvar för sin fritid. Vi måste jobba mot kortare arbetstider! Det har vi ju kongressbeslut på, betonar Eddie Prüss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Molin:
    28 november, 2020

    Vi fick igenom många bra delar i detta avtal. Pensioner till unga, hårde begränsning av visstid och ett steg till i lönetrappan för chaufförer exempelvis.
    Terminalarbetarnas önskan om en större arbetstidsförkortning saknas dock, men den frågan tar vi tag i på allvar nästa avtalsrörelse. Då har vi en helt annan tillgång till statistik från våra arbetsplatser och kan själva räkna på konsekvenser. Att arbetsgivarna var så ointresserade att stärka arbetsmiljöarbetet gjorde mig besviken, med tanke på hur drabbad branschen är av arbetsplatsolyckor. Nästa gång kommer dom inte undan i de här frågorna hoppas jag.
    Men som sagt, ett bra avtal på det stora hela. Bra jobbat alla i delegationen och Tack!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.