Close
Nya krimcenter mot brottslighet i arbetslivet ska bland annat kontrollera brottslighet på väg.
Close

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

A-krim. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket har fått i uppdrag att bygga upp regionala center mot arbetslivskriminalitet, så kallade a-krimcenter. De ska hålla till i samma lokaler som polisens regionala underrättelsecenter, som redan arbetar mot organiserad brottslighet. Syftet är att samla experter från olika myndigheter på samma ställe för att få bättre koll på hur det står till på arbetsplatserna inom respektive region.

Centrumen kommer att rikta in sig på att göra gemensamma kontroller av branscher där risken för brott är som störst. Dit hör transportbranschen, avfallshantering och bilvård.

Den långa raden av underentreprenörer inom transport- och byggsektorn pekas av Arbetsmiljöverket ut som en riskfaktor för dåliga arbetsvillkor, farlig arbetsmiljö, låg eller svart lön, ekonomiskt fiffel och oschyst konkurrens. Ytterligare en risk är okvalificerade arbetsuppgifter som inom bilrekonditionering och städning, förklarar den samordnande myndigheten Arbetsmiljöverket.

Förutom farlig arbetsmiljö räknar myndigheterna vid sina kontroller med att upptäcka svart arbetskraft, människor som saknar arbetstillstånd och är utsatta för exploatering och människohandel, skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande

Men tanken med a-krimcentrumen är också att få till samtal med arbetsgivare om exempelvis rutiner för att upptäcka oseriösa underleverantörer och hur man skapar en säkrare arbetsmiljö. Liksom att samverka med branscherna, arbetsgivarorganisationer och fack.

De första två a-krimcentrumen har startat, berättar Arne Alfredsson som är chef för Arbetsmiljöverkets avdelning för myndighetsgemensam kontroll. De övriga fem ska vara på plats senast den 31 december 2023.

– Men ambitionen är att starta dem så fort det går, säger han

Det blir ett centrum i varje polisregion, Uppsala, Stockholm, Örebro, Norrköping och Malmö. Norrköping och Uppsala kan stå närmast på tur.

– En särskild satsning mot organiserad brottslighet har redan varit i gång ett tiotal år. Nu får vi ett fördjupat samarbete och kan identifiera vilka branscher och arbetsplatser som är aktuella för besök, säger Arne Alfredsson.

Kommer centrumen att samarbeta med facket vid kontrollerna?

– Facken får inte automatiskt tillträde till arbetsplatserna vi besöker, men det kan förekomma att vi kontaktar fackliga representanter och informerar om vad vi sett. Det är viktigt att alla hjälps åt.

Arne Alfredsson berättar om särskilda kontroller inom byggsektorn. Planerar ni några insatser inom transportbranschen?

– Där gör vi redan kontroller, men jag vill inte berätta om när och hur eftersom vi vill komma oanmälda och se hur verkligheten ser ut.

Malin Leo Leander är verksamhetsexpert vid polisens sekretariat för myndighetssamverkan. Hon berättar om ”ganska regelbundna” kontroller av bilvård, rekonditionering och bilverkstäder.

– Där hittar vi ganska ofta oegentligheter. Brottslighet på väg kontrollerar vi regelbundet och vi vill utveckla vår samverkan med trafikpolisen. Transporter inbegriper ett brett spektrum av verksamheter att granska och avfall har vi haft ögonen på en längre tid.

Chaufförer som ligger ute på vägen brukar ha ögonen med sig. Kan de vända sig direkt till ett lokalt a-krimcenter med tips?

– Tips är jättevärdefulla. De kan kontakta polisen via polisen.se. Gå till Tipsa polisen via webben eller telefon 114 14 så vidarebefodrar vi, säger Malin Leo Leander.

Någon direktbrevlåda finns inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 januari, 2023

    Det förekommer antagligen mycket mer svartarbete och illegal utländsk arbetskraft än vad svenska myndigheter kan föreställa sig.Som chaufför i Sverige behöver man kunna göra sig förstådd på engelska då man aldrig vet vad det är för arbetskraft du träffar på hos företagen runt om i landet och de pratar ofta engelska eller andra utländska språk.

Lästips:

Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. (UPPDATERAD 25-06-03) Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Caroline Wald, Skatteverket. Foto: Fialotta Bratt

”Skatteverket kan inte kontrollera bort allt fusk”

Åkeri. Att pengar skickas utomlands för att omvandlas till svarta löner är inte ovanligt. Caroline Wald är samordnare för den särskilda insatsen mot åkerier hos Skatteverket.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Snabbkoll
Illustration: Mattias Käll

Så mycket får du som jobbar i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men för vissa andra blir det arbete. Så mycket tjänar transportarbetarna som jobbar när andra dansar runt stången.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

LO: ”Dags att sänka arbetstiden”

Arbetstid. ”Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med”. Så sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om förkortad arbetstid.