Close
Nya krimcenter mot brottslighet i arbetslivet ska bland annat kontrollera brottslighet på väg.
Close

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

A-krim. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Arbetsmiljöverket, Polismyndigheten och Skatteverket har fått i uppdrag att bygga upp regionala center mot arbetslivskriminalitet, så kallade a-krimcenter. De ska hålla till i samma lokaler som polisens regionala underrättelsecenter, som redan arbetar mot organiserad brottslighet. Syftet är att samla experter från olika myndigheter på samma ställe för att få bättre koll på hur det står till på arbetsplatserna inom respektive region.

Centrumen kommer att rikta in sig på att göra gemensamma kontroller av branscher där risken för brott är som störst. Dit hör transportbranschen, avfallshantering och bilvård.

Den långa raden av underentreprenörer inom transport- och byggsektorn pekas av Arbetsmiljöverket ut som en riskfaktor för dåliga arbetsvillkor, farlig arbetsmiljö, låg eller svart lön, ekonomiskt fiffel och oschyst konkurrens. Ytterligare en risk är okvalificerade arbetsuppgifter som inom bilrekonditionering och städning, förklarar den samordnande myndigheten Arbetsmiljöverket.

Förutom farlig arbetsmiljö räknar myndigheterna vid sina kontroller med att upptäcka svart arbetskraft, människor som saknar arbetstillstånd och är utsatta för exploatering och människohandel, skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande

Men tanken med a-krimcentrumen är också att få till samtal med arbetsgivare om exempelvis rutiner för att upptäcka oseriösa underleverantörer och hur man skapar en säkrare arbetsmiljö. Liksom att samverka med branscherna, arbetsgivarorganisationer och fack.

De första två a-krimcentrumen har startat, berättar Arne Alfredsson som är chef för Arbetsmiljöverkets avdelning för myndighetsgemensam kontroll. De övriga fem ska vara på plats senast den 31 december 2023.

– Men ambitionen är att starta dem så fort det går, säger han

Det blir ett centrum i varje polisregion, Uppsala, Stockholm, Örebro, Norrköping och Malmö. Norrköping och Uppsala kan stå närmast på tur.

– En särskild satsning mot organiserad brottslighet har redan varit i gång ett tiotal år. Nu får vi ett fördjupat samarbete och kan identifiera vilka branscher och arbetsplatser som är aktuella för besök, säger Arne Alfredsson.

Kommer centrumen att samarbeta med facket vid kontrollerna?

– Facken får inte automatiskt tillträde till arbetsplatserna vi besöker, men det kan förekomma att vi kontaktar fackliga representanter och informerar om vad vi sett. Det är viktigt att alla hjälps åt.

Arne Alfredsson berättar om särskilda kontroller inom byggsektorn. Planerar ni några insatser inom transportbranschen?

– Där gör vi redan kontroller, men jag vill inte berätta om när och hur eftersom vi vill komma oanmälda och se hur verkligheten ser ut.

Malin Leo Leander är verksamhetsexpert vid polisens sekretariat för myndighetssamverkan. Hon berättar om ”ganska regelbundna” kontroller av bilvård, rekonditionering och bilverkstäder.

– Där hittar vi ganska ofta oegentligheter. Brottslighet på väg kontrollerar vi regelbundet och vi vill utveckla vår samverkan med trafikpolisen. Transporter inbegriper ett brett spektrum av verksamheter att granska och avfall har vi haft ögonen på en längre tid.

Chaufförer som ligger ute på vägen brukar ha ögonen med sig. Kan de vända sig direkt till ett lokalt a-krimcenter med tips?

– Tips är jättevärdefulla. De kan kontakta polisen via polisen.se. Gå till Tipsa polisen via webben eller telefon 114 14 så vidarebefodrar vi, säger Malin Leo Leander.

Någon direktbrevlåda finns inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    10 januari, 2023

    Det förekommer antagligen mycket mer svartarbete och illegal utländsk arbetskraft än vad svenska myndigheter kan föreställa sig.Som chaufför i Sverige behöver man kunna göra sig förstådd på engelska då man aldrig vet vad det är för arbetskraft du träffar på hos företagen runt om i landet och de pratar ofta engelska eller andra utländska språk.

Lästips:

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det höjda säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både antal säkerhetsföretag och anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.