Transport stämmer Varbergs taxi inför Arbetsdomstolen

Taxi. Facket har rätt att få ut uppgifter om övertid för alla anställda chaufförer, hävdar Transportarbetareförbundet. Men Varbergs taxi vill bara lämna ut anteckningar om medlemmar i facket. Nu stämmer Transport taxibolaget inför Arbetsdomstolen för brott mot kollektivavtalet.

Stämningen som Transport lämnat in, med stöd av fackets juridiska byrå LO-TCO Rättsskydd, riktar sig mot Varbergs taxi och företrädaren, Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA. Tvisten mellan parterna gäller närmare bestämt tolkningen av en paragraf i taxiföraravtalet liksom tolkningen av en paragraf i arbetstidslagen.

Enligt arbetstidslagens 11 § ska arbetsgivare föra anteckningar om jourtid, övertid, och mertid. Där står också att anställda har rätt att själva, eller genom någon annan, ta del av de anteckningarna.

I det här fallet har fackförbundet Transport rätt att ta del av uppgifterna om övertidsuttaget på företaget, framhåller förbundsjurist Annett Olofsson på LO-TCO Rättsskydd. Men Varbergs taxi har svarat att de bara vill lämna ut övertidsrapporter om chaufförer som är medlemmar i facket, berättar hon.

Enligt LO-TCO Rättsskydd och Transport stämmer taxibolagets vägran att lämna ut alla uppgifter inte överens med bestämmelserna i kollektivavtalet. Arbetsgivaren och BA hävdar tvärtom att parterna förhandlat bort arbetstidslagens regel om rätten att få ta del av samtliga övertidsuttag genom en skrivning i kollektivavtalet.

Mot detta invänder facket att skrivningen i avtalet visst följer reglerna i arbetstidslagen. Om arbetsgivaren inte håller med om det så borde bolaget ha tagit upp det med Transport under överläggningarna om avtalet, menar Annett Olofsson.

Varför räcker det inte att taxibolaget bara lämnar ut uppgifter om Transports medlemmar?

– Då skulle det ju inte finnas någon bevakning alls av att arbetsgivaren följer reglerna om övertid. Men Transport har inte avtalat bort sin rätt att få ut de här uppgifterna, vidhåller Annett Olofsson.

Hon lyfter fram uppgifter i arbetstidslagstiftningens förarbeten liksom hos Arbetsmiljöverket om att facket har rätt att granska övertid, vare sig det gäller organiserade eller oorganiserade arbetare.

Ifall den här typen av tvister om brott mot övertidslagstiftning är vanliga eller inte vågar Annett Olofsson inte svara på.

– Men arbetsgivare söker generellt alla möjliga anledningar för att slippa lämna ut uppgifter om oorganiserade arbetstagare. Och i taxibranschen finns det mycket övertidsuttag, säger hon.

Bakgrunden till Transports begäran att få ut övertidsrapporter för alla anställda chaufförer var också misstankar om att förarna jobbade mycket övertid och i så fall fick för lite vila mellan arbetspassen.

Annett Olofsson bedömer att huvudförhandlingar i målet kommer att hållas om något år. Transport har begärt skadestånd från Varbergs taxi, ifall Arbetsdomstolen dömer till fackets fördel.

Till Hallands Nyheter säger pressansvariga Mattias Holmqvist på bransch- och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen i Varbergs taxis ställe:

– Vi kommenterar inte några ärenden av det här slaget. Det är av respekt för att det är en pågående process.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

Bärgat: Avtalad arbetstidsförkortning

Avtal. Underskrifter och tårta – i slutet av januari signerade arbetsgivare och fack en tidsöverenskommelse, en av de första i sitt slag, hos Bärgningstjänsten på Hisingen i Göteborg.

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.