Close
2022 års medlemskalender blev Transports sista.
Close

Transport slutar skicka ut almanackor

Medlemmar. Nyårets fyrverkerier har tystnat och många hör av sig och frågar: Vart tog almanackan för 2023 vägen? Svaret är att Transportarbetareförbundet inte längre kommer att skicka ut kalendrar med medlemstidningen Transportarbetaren.

Både Transportarbetaren och Transport får nu många samtal från medlemmar som undrar varför de inte fått Transports almanacka, som brukar skickas ut tillsammans med årets sista tidning. Förbundssekreterare Lars Mikaelsson förklarar beslutet att upphöra med medlemskalendrar:

– Jag är glad att almanackorna har haft så stort värde för våra medlemmar och kan bara beklaga att tekniken sprungit ifrån oss. Egentligen borde vi nog ha slutat med utskicken för flera år sedan, men behöll kalendrarna för att vi visste att de var populära.

Almanackorna kom ursprungligen till genom ett samarbete 14 LO-förbund emellan. Under åren som gått har det ena förbundet efter det andra hoppat av och till slut återstod bara fem fackförbund. Det betydde att kostnaden och arbetsinsatsen ökade för att ta fram en unik medlemskalender med Transportomslag och facklig information i inledningen, berättar Lars Mikaelsson.

– För mycket jobb och för dyrt helt enkelt. Och ovanpå det kom det höjda priset på papper som ju också drabbar Transportarbetaren.

Mikaelsson hänvisar till den ökade digitaliseringen i samhället som innebär att fler går över till enbart digitala kalendrar. Beslutet är inte direkt kopplat till att Transports budget går med underskott, säger han.

– Vi tog beslutet att sluta med kalendrarna i våras och jag beklagar att vi inte kommunicerade ut det till våra medlemmar tidigare.

Byggnadsarbetareförbundet har tryckt upp almanackor som deras medlemmar kan köpa. Kommer Transport att ha kalendrar i sin webbshop?

– Nej, ska en ha den så ska alla få den. Det skulle fortfarande bli väldigt mycket jobb för ett litet antal. Jag är ändå glad att det här är en fråga som berör folk i vardagen. Det är där vi vill vara, men tyvärr har tiden sprungit ifrån oss.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emily Johansson:
    22 januari, 2023

    Jättetråkigt att ni inte skickar ut almanackan längre. Jag använder den dagligen.
    Insåg att ni gett ut stadgar för svenska Transportförbundet i en större variant av almanackan.
    Och den kunde ni ha gett ut digitalt i stället!!!

    Ledsen medlem med utesluten almanacka

  2. Thomas Mattsson:
    9 januari, 2023

    Hej, jag är fortfarande medlem som pensionerat tidningsbud, detta sedan ett drygt år tillbaka. Har ändock fått "Stadgar för Svenska Transportarbetareförbundet" (61-sidig påkostad produkt gällande 2023) i min brevlåda. Men som pensionär har man väl knappast längre nån nytta av att lusläsa dessa paragrafer?
    Förslag: Skrota detta utskick till oss seniora medlemmar!
    Önskemål: De månadskalendrar som man förr hängde på väggen blir allt sällsyntare. En sådan skulle uppskattas!
    Mvh Thomas GBG

  3. Michael Eisengarten:
    7 januari, 2023

    Hej
    Jag och min fru med flera vi saknar våra almanackor som vi fått i MÅNGA år och att man inte gör någon form av medlemsundersökning i tex våran medlemstidning att ni tänker att bort denna känns väldigt underligt?
    Då hade man fått någon form av info om vilket intresse det finns för almanackorna och eventuellt förslag på hur vi skulle kunna fortsätta med den för de som vill ha den.
    Inte någon som helst information att den ska plockas bort utan ni kör ert eget race och bryr er inte om oss medlemmar känns det som!
    Sen till min förvåning så får vi en liten bok om våra stadgar?
    Vad har vi medlemmar för behov av våra stadgar?
    Var denna gratis att trycka upp?
    Vi är många som saknar våran almanacka och som sagt tillsammans är vi mäktiga!

Lästips:

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Unga transportare på LO:s forum: August Mossberg, Lucas Fredriksen, Alve Bladin, Manar Abda, Sandra Franzén Nyström och Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Unga fackliga vill göra skillnad på arbetsplatserna

Fackligt arbete. Starka röster – gemensam kraft. Det var temat när unga fackligt engagerade samlades på Runö kursgård i Roslagen för LO:s Ungforum 2024.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Lyftande flygplan

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.