Transport reserverade sig vid omdebatterat beslut om LAS

LAS. Transport reserverade sig när LO:s representantskap på torsdagskvällen på nytt diskuterade och fattade beslut om avtalet som bäddar för förändringar i LAS, lagen om anställningsskydd.

– Jag är mycket bekymrad över läget i LO och hur LO har hanterat detta, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

LAS har varit en het facklig och politik fråga i flera år. Efter förra valet och den omdebatterade januariöverenskommelsen ökade trycket på fackförbunden att åtminstone förhandla om anställningstryggheten med arbetsgivarsidan.

Efter hårda duster enades fack och arbetsgivare om ett avtal som skulle ligga till grund för ny lagstiftning. Fast ett enigt LO sa nej till uppgörelsen. Det var i oktober 2020.

Någon månad senare skapade Kommunal och IF Metall rubriker i medierna. LO:s två största förbund hade vid sidan av de övriga tolv förbunden fortatt förhandla med Svenskt Näringsliv. I december 2020 anslöt man sig till LAS-uppgörelsen.

Det blev ett ramaskri i LO och en rad förbund, bland dem Transport, talade om ett historiskt svek.

När det stod klart att LAS och anställningsskyddet ändå skulle komma att förändras uppstod flera problem. Ett var att skyddet vid uppsägningar skulle bli olika för olika LO-medlemmar, beroende på vilket förbund man tillhör.

I LO-styrelsen väcktes frågan om att ta upp nya förhandlingar med Svenskt Näringsliv. Om de omställningsförsäkringar som funnits i många år – AGB och TSL.

Flera fackförbund, bland dem Transport, såg problem om LO på nytt skulle sätta sig vid förhandlingsbordet och diskutera LAS. Transport argumenterade för att LO-förhandlarna skulle ha ett ”låst” mandat. Det vill säga förhandlingarna fick bara gälla försäkringarna, inte hela LAS-paketet.

När frågan diskuterades i LO-styrelsen fick Transport mothugg. Majoriteten av förbunden ville ha ett öppet förhandlingsmandat. Tommy Wreeth valde till slut att reservera sig mot beslutet som styrelsen fattade.

På torsdagskvällen togs frågan upp på ett extrainkallat representantskapsmöte, som hölls digitalt bakom stängda dörrar (datorskärmar). Transport fortsatte slåss för ett låst mandat, men blev nedröstat.

Tommy Wreeth är besviken. Han ser en risk att LO-ledningen nu byter fot och vill skriva på hela huvudtalet.

– Det står allt mer klart att LO-ledningen inte klarar att stå emot trycket från IF Metall och Kommunal. I stället agerar man på kommando av de två största förbunden. Är det verkligen så vill ha det i framtiden?

I en presskommentar från Svenskt Näringsliv fick Tommy Wreeth vatten på sin kvarn. Där skriver förhandlingschef Mattias Dahl:

”Vi välkomnar att LO nu verkar ha svängt och är på väg att skriva på huvudavtalet.”

Det är en slutsats som LO-ledningen snabbt tillbakavisade. De nya förhandlingarna ska vara avslutade i augusti. Sedan ska frågan på nytt tas upp i LO:s representantskap.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

Arbetsrätt. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Las-utredningar försenade

Las. De skulle varit klara. Men regeringens tre utredningar om hur las-överenskommelsen ska genomföras kommer först att presenteras kring månadsskiftet maj-juni. Det uppger arbetsmarknadsdepartementet.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.