VU-kandidaternas egna inlägg

Transport kan bli ett självspelande piano

Kongress 2022

Debatt. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje?

Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget som handlar om ekonomi, personal, arbetsmiljö och en del annat. Själv har jag en tämligen genomsnittlig kunskap om ekonomi, men mer insikt i personalfrågor och god kompetens inom arbetsmiljöområdet.

Förbundskassören ska arbeta för de anställdas, de förtroendevaldas och de vanliga medlemmarnas bästa vilket i slutändan är förbundets bästa. Några av de saker jag vill lyfta fram som bra för förbundet är bland annat en HR-funktion, ett ökat medlemsantal och förutsättningar för avdelningarna att arbeta för förbundets bästa på flera sätt. HR-funktionen kan vara en chef, ett stöd eller en hel avdelning, men tills vidare kan vi kalla det HR-funktion. På samma sätt som en ekonomichef eller dito avdelning är ett stöd för kassören i ekonomiska frågor och det löpande ekonomiska arbetet är en HR-funktion ett stöd i frågor och ärenden som rör personal och arbetsmiljö. HR-funktionen är helt enkelt en resurs för att kunna arbeta proaktivt med arbetsmiljö, en resurs för att skapa goda förutsättningar för lika arbetssätt och likabehandling. En god arbetsmiljö och en lagom arbetsbelastning skapar trygga och glada anställda vilket är en förutsättning för att avdelningarna ska kunna bedriva meningsfull medlemsvård och medlemsvärvning.

Inom ramen för medlemsvård och medlemsvärvning ryms även ombudsmännens och de regionala skyddsombudens stöd och mentorskap för våra förtroendevalda på arbetsplatserna. De förtroendevalda är vår största och bästa resurs för att rekrytera, engagera och organisera nya medlemmar. Fler medlemmar betyder fler förtroendevalda som kan rekrytera ännu fler medlemmar, men även sköta en hel del av det lokala fackliga arbetet och frigöra viktig tid för ombudsmän och RSO. När detta blir ett självspelande piano är vi på god väg mot ett växande medlemsantal, ett ökande engagemang, ett ökande antal avtalsteckningar och ett Transportarbetareförbund som kan spela en ännu större roll inom såväl avtalsrörelse som arbetarvänlig politik.

En förutsättning för att avdelningarna ska kunna bedriva medlemsvård och rekrytering på lokal nivå är deras ekonomi. Jag har nåtts av ett rykte om tankar på att kraftigt centralisera förbundets ekonomi. I mina ögon är det fel väg att gå. Min åsikt är att varje avdelning behöver en egen ekonomi, egna pengar och egna resurser. Jag är medveten om att storleken på de ekonomiska musklerna varierar mellan olika avdelningar. Därför kan förbundsavgiften betraktas som en skatt, det vill säga från de som kan till de som behöver. Med andra ord bör ekonomiskt svaga avdelningar prioriteras framför de ekonomiskt starkare när det gäller äskanden och ansökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joakim Borg. Foto: Privat

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

Jenny Lundström (MP) & Joel Gohari Moghadam (S), Region Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Tid att återhämta sig och reflektera

Ordförandeord. En minst sagt intensiv period med avtalsförhandlingar har pågått sedan mars. På flera områden har det varit tuffa förhandlingar. Inom hamn och kabin tvingades vi att varsla om konflikt. Hittills har det till slut löst sig bra inom alla avtal, trots en del gnissel från arbetsgivarna.

S-kongressen
väggklocka

Vi lyckades lyfta frågan om arbetstidsförkortning

Debatt. Socialdemokraternas kongress hölls i Göteborg den 28 maj till den 1 juni. En kongress med 349 kongressombud, tre av dem från Transport. Elva arbetsgrupper la där fram olika förslag vilket resulterat i 4 000 motioner och över 10 000 att-satser.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den läsande arbetaren

Böcker. Nästan varje år sedan början av 2000-talet har jag varit med i det årliga seminariet Boken på arbetsplatsen. Det arrangeras av ABF och flera fackförbund, däribland Transport, och handlar om arbetsplatsbiblioteken i landet.

”Busskungen” levererar!

Orättvisor. Den skramlande gamla SL-bussen känns ändå mjukt och varmt gungande där vi färdas över Värmdölandet. För vi sitter längst fram vid föraren, Dennis ”Busskungen” Sekayise, med afrikanskt tunggung i bilradion.

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Välfärd ska inte vara en lyxvara

Pengar. Nu har Tidöregeringen beslutat att försämra högkostnadsskyddet och mattan dras undan för dem som redan balanserar på ekonomins slaka lina.

Fattigdom efter ett långt arbetsliv?

Pensioner. För oss medlemmar inom Transport, vi som kört, ronderat, burit och slitit ett helt yrkesliv, väntar en pension som ofta bara motsvarar hälften av lönen.

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Ta hand om varandra i sommar

Ledare. Midsommar. Dans runt blomsterprydd stång. Små grodorna och Vi äro musikanter. In och ut med maten allt efter hur vädergudarna behagar uppföra sig. Eller tillhör du gruppen som måste jobba midsommarhelgen?

Det är dags för en bojkott av Israel

Debatt. I 600 dagar har Gaza bombats sönder och samman. Utan respekt för civila offer bombas skolor, sjukhus, bostadsområden och tältläger. FN uppskattar att nära 60 000 palestinier har dödats i Gaza och på Västbanken, varav nära 20 000 barn, 224 biståndsarbetare från FN och 180 journalister.

Serviceresor i Uppsala

Bolt förlorar avtalet om de inte uppfyller kraven

Debatt. Den senaste upphandlingen i Region Uppsala har väckt uppmärksamhet, särskilt kring Bolt och arbetsvillkor. Det finns anledning att klargöra regionens agerande och krav.

Vår sammanhållning är helt avgörande

Ordförandeord. När den här krönikan skrivs är läget ovanligt rörigt i avtalsrörelsen. På gränsen till kaotiskt faktiskt. Samtidigt är det i stunder som dessa som styrkan i vår organisation testas på allvar.

Ju frispråkigare – desto starkare

Ledare. När jag skriver det här har journalisten Joakim Medin ställts inför rätta i Turkiet. Detta för att han utfört journalistiskt arbete. Turkiets president är kränkt och för det kan Medin få avtjäna flera år i turkiskt fängelse. Helt horribelt.

Vi måste försvara den svenska modellen – även i apparnas skuggekonomi

Debatt. Sverige har länge varit ett föregångsland i att kombinera innovation med trygghet. Men i den appbaserade taxibranschen gäller inte längre den svenska modellen. Förare saknar grundläggande rättigheter, medan plattformsföretag som Uber och Bolt kontrollerar arbetsvillkor utan att ta något ansvar. Med stöd i EU:s nya plattformsdirektiv har Sverige nu en unik möjlighet att återställa rättvisan på arbetsmarknaden.

Den amerikanska drömmen

Krönika. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.