VU-kandidaternas egna inlägg

Transport kan bli ett självspelande piano

Kongress 2022

Debatt. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje?

Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget som handlar om ekonomi, personal, arbetsmiljö och en del annat. Själv har jag en tämligen genomsnittlig kunskap om ekonomi, men mer insikt i personalfrågor och god kompetens inom arbetsmiljöområdet.

Förbundskassören ska arbeta för de anställdas, de förtroendevaldas och de vanliga medlemmarnas bästa vilket i slutändan är förbundets bästa. Några av de saker jag vill lyfta fram som bra för förbundet är bland annat en HR-funktion, ett ökat medlemsantal och förutsättningar för avdelningarna att arbeta för förbundets bästa på flera sätt. HR-funktionen kan vara en chef, ett stöd eller en hel avdelning, men tills vidare kan vi kalla det HR-funktion. På samma sätt som en ekonomichef eller dito avdelning är ett stöd för kassören i ekonomiska frågor och det löpande ekonomiska arbetet är en HR-funktion ett stöd i frågor och ärenden som rör personal och arbetsmiljö. HR-funktionen är helt enkelt en resurs för att kunna arbeta proaktivt med arbetsmiljö, en resurs för att skapa goda förutsättningar för lika arbetssätt och likabehandling. En god arbetsmiljö och en lagom arbetsbelastning skapar trygga och glada anställda vilket är en förutsättning för att avdelningarna ska kunna bedriva meningsfull medlemsvård och medlemsvärvning.

Inom ramen för medlemsvård och medlemsvärvning ryms även ombudsmännens och de regionala skyddsombudens stöd och mentorskap för våra förtroendevalda på arbetsplatserna. De förtroendevalda är vår största och bästa resurs för att rekrytera, engagera och organisera nya medlemmar. Fler medlemmar betyder fler förtroendevalda som kan rekrytera ännu fler medlemmar, men även sköta en hel del av det lokala fackliga arbetet och frigöra viktig tid för ombudsmän och RSO. När detta blir ett självspelande piano är vi på god väg mot ett växande medlemsantal, ett ökande engagemang, ett ökande antal avtalsteckningar och ett Transportarbetareförbund som kan spela en ännu större roll inom såväl avtalsrörelse som arbetarvänlig politik.

En förutsättning för att avdelningarna ska kunna bedriva medlemsvård och rekrytering på lokal nivå är deras ekonomi. Jag har nåtts av ett rykte om tankar på att kraftigt centralisera förbundets ekonomi. I mina ögon är det fel väg att gå. Min åsikt är att varje avdelning behöver en egen ekonomi, egna pengar och egna resurser. Jag är medveten om att storleken på de ekonomiska musklerna varierar mellan olika avdelningar. Därför kan förbundsavgiften betraktas som en skatt, det vill säga från de som kan till de som behöver. Med andra ord bör ekonomiskt svaga avdelningar prioriteras framför de ekonomiskt starkare när det gäller äskanden och ansökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Joakim Borg, ombudsman avdelning 19 Norra Mälardalen. Foto: Kristina Sjöberg

Våra villkor är inte till salu!

Debatt. Vi i Transport kan inte acceptera att vår arbetsmiljö eller våra arbetsvillkor är den del som nedprioriteras i jakten på att gå med vinst. Detta är tyvärr en del av att lägsta pris har fått högsta prioritet i de flesta upphandlingar.

Anders Palmqvist & Bert Johansson, avd 12

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.

Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud på Transport i Örebro. Foto: Privat

Den politiska debatten – för en chaufför

Debatt. Vi löntagare säljer vår tid, vi äger inget åkeri eller bevakningsföretag, vi är i direkt beroendeställning till chefen och chefens kunder. Chefen och kunderna slutar aldrig att hitta nya sätt att tjäna en krona mer, och vi löntagare måste hela tiden anpassa oss.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Politik. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Det är rörigt på mitt skrivbord

Politik. Ett gammalt skämt: ”Den som har det rörigt på sitt skrivbord är ofta lika rörig inuti huvudet!” Svaret: ”Hur ser det då ut i huvudet på den som har ett tomt skrivbord?” Själv har jag inte bara ett rörigt skrivbord. Det är som om ett korsdrag blåst igenom huset och skapat ett fullständigt kaos – och på motsvarande sätt känns det inuti skallen.

Papporna, sönerna, våldet

Segregation. Valrörelsen är tack och lov över. Ett slags mästerskap i floskler från högern och med idéer som ingen någonsin kommer, eller ens vill, genomföra. Mycket handlade om ”Orten” alltså de ”särskilt utsatta” områdena i Sverige. För dem förespråkade de blåbruna partierna alltifrån språktester för tvååringar till militära insatser mot gängbrottsligheten.

Jag råkade säga något om privilegier

Krönika. Det finns en bok jag ständigt återvänder till när jag vill få bekräftelse eller hämta argument och det är Anneli Jordahls bok Klass – är du fin nog? Nästa år firar den 20 år men den är minst lika aktuell i dag som när den släpptes. Då, 2003, talade ingen om klass, men tack vare Jordahls bok kom klass upp på tapeten igen.

Se lönen som en investering

Insändare. Vi måste sluta bokföra arbetstagares löner som en "kostnad" på företagens balansräkningar, då kostnader är något väldigt negativt för ett vinstdrivande företag.

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Är vallöften önskningar?

Ledare. En regering är bildad och vallöftena från den blåbruna högerregeringen bryts ett efter ett. Det som sas innan valet gäller visst inte efter. Eller hur var det Liberalernas partiledare Johan Pehrson sa? Verkligheten gör det också svårt att hålla vallöften. Med andra ord var det planerade lögner från Jimmie Åkessons nya polare.

Min mammas mat

Krönika. När jag var barn bodde jag och min tyska mamma i en liten by där alla, utom mamma, var ”inrikes födda”. Vi var annorlunda. Mamma bakade tyskt surdegsbröd och vanliga pålägg på smörgåsen var smör, Teewurst och skinka från Schwarzwald. De kvällar hon inte jobbade åt vi Abendbrot.

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

Gör om, gör rätt Värmlandstrafik!

Debatt. Grattis Värmlandstrafik! Återigen har ni gjort en misslyckad upphandling, precis som förra gången ni upphandlade servicetrafiken i länet. Och hur slutade det? Jo, man fick bryta kontraktet med den ”seriöse” åkaren AB Trendtaxi efter att de mist sitt trafiktillstånd.

Det är inte bara årstiden som är mörk

Ordförandeord. Kamrater, nu är det dags att kavla upp ärmarna och ta den fackliga kampen. När jag skriver det här är förbundet mitt emellan två stora sammandragningar med avtalsråden för våra största avtal.

Lönerna i taxi – en ren katastrof!

Debatt. Taxibranschen står i dag inför en tuff utmaning, att säkerställa det akuta personalbehovet här och nu samt göra yrket attraktivt för framtiden.

Våra villkor är inte till salu!

Debatt. Vi i Transport kan inte acceptera att vår arbetsmiljö eller våra arbetsvillkor är den del som nedprioriteras i jakten på att gå med vinst. Detta är tyvärr en del av att lägsta pris har fått högsta prioritet i de flesta upphandlingar.

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.

Den politiska debatten – för en chaufför

Debatt. Vi löntagare säljer vår tid, vi äger inget åkeri eller bevakningsföretag, vi är i direkt beroendeställning till chefen och chefens kunder. Chefen och kunderna slutar aldrig att hitta nya sätt att tjäna en krona mer, och vi löntagare måste hela tiden anpassa oss.