VU-kandidaternas egna inlägg

Transport kan bli ett självspelande piano

Kongress 2022

Debatt. Förbundskassör, är det en börshaj à la Wall Street, en föreningskassör med extra stor kassa, en personalchef, något annat eller kanske lite av varje?

Jag vill påstå att rollen som förbundskassör sannolikt varierar med individen, och varje kassör sätter sin egen prägel och metodik på utförandet av uppdraget som handlar om ekonomi, personal, arbetsmiljö och en del annat. Själv har jag en tämligen genomsnittlig kunskap om ekonomi, men mer insikt i personalfrågor och god kompetens inom arbetsmiljöområdet.

Förbundskassören ska arbeta för de anställdas, de förtroendevaldas och de vanliga medlemmarnas bästa vilket i slutändan är förbundets bästa. Några av de saker jag vill lyfta fram som bra för förbundet är bland annat en HR-funktion, ett ökat medlemsantal och förutsättningar för avdelningarna att arbeta för förbundets bästa på flera sätt. HR-funktionen kan vara en chef, ett stöd eller en hel avdelning, men tills vidare kan vi kalla det HR-funktion. På samma sätt som en ekonomichef eller dito avdelning är ett stöd för kassören i ekonomiska frågor och det löpande ekonomiska arbetet är en HR-funktion ett stöd i frågor och ärenden som rör personal och arbetsmiljö. HR-funktionen är helt enkelt en resurs för att kunna arbeta proaktivt med arbetsmiljö, en resurs för att skapa goda förutsättningar för lika arbetssätt och likabehandling. En god arbetsmiljö och en lagom arbetsbelastning skapar trygga och glada anställda vilket är en förutsättning för att avdelningarna ska kunna bedriva meningsfull medlemsvård och medlemsvärvning.

Inom ramen för medlemsvård och medlemsvärvning ryms även ombudsmännens och de regionala skyddsombudens stöd och mentorskap för våra förtroendevalda på arbetsplatserna. De förtroendevalda är vår största och bästa resurs för att rekrytera, engagera och organisera nya medlemmar. Fler medlemmar betyder fler förtroendevalda som kan rekrytera ännu fler medlemmar, men även sköta en hel del av det lokala fackliga arbetet och frigöra viktig tid för ombudsmän och RSO. När detta blir ett självspelande piano är vi på god väg mot ett växande medlemsantal, ett ökande engagemang, ett ökande antal avtalsteckningar och ett Transportarbetareförbund som kan spela en ännu större roll inom såväl avtalsrörelse som arbetarvänlig politik.

En förutsättning för att avdelningarna ska kunna bedriva medlemsvård och rekrytering på lokal nivå är deras ekonomi. Jag har nåtts av ett rykte om tankar på att kraftigt centralisera förbundets ekonomi. I mina ögon är det fel väg att gå. Min åsikt är att varje avdelning behöver en egen ekonomi, egna pengar och egna resurser. Jag är medveten om att storleken på de ekonomiska musklerna varierar mellan olika avdelningar. Därför kan förbundsavgiften betraktas som en skatt, det vill säga från de som kan till de som behöver. Med andra ord bör ekonomiskt svaga avdelningar prioriteras framför de ekonomiskt starkare när det gäller äskanden och ansökningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.