Transports kongress 2017
Close
Den 26 augusti ska 208 kongressombud vara med och bestämma över Transports verksamhet de kommande fem åren. Bilden är från kongressen 2017, som också hölls i Örebro.
Close
Kongress 2022

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Förbundsstyrelsen har under försommaren arbetat intensivt med att svara på alla motioner som kommit in. Närmare bestämt 229 stycken. Inom Transports verkställande utskott (VU) har man delat upp motionerna efter sina olika ansvarområden.

 

Anna Ryding är förbundskassör och årets kongress blir hennes femte.

– Det som alltid kommer in är om ekonomi. Några motionärer vill ha en central ekonomifunktion och andra vill också ha enhetliga medlemsavgifter som ser lika ut i hela landet, säger Anna Ryding.

I dag består medlemsavgiften av en fast förbundsavgift, som är lika stor i hela landet, samt en rörlig del som avdelningarna själva bestämmer över. Det gör att det kan skilja närmare 100 kronor mellan olika medlemsavgifter.

– En annan motion, som även kom upp på kongressen 2017, är frågan om personalchef eller HR-funktion. I dag ligger personalansvaret för förbundets personal under förbundskassören. Vi har en mycket platt organisation vilket innebär att vi inte har så många olika chefsled, säger Ryding.

 

Förbundsordförande Tommy Wreeth ser fram emot livliga diskussioner på kongressen. Diskussioner som utmynnar i beslut som leder verksamheten framåt.

– Jag hoppas och tror det blir bra diskussioner runt förbundets framtida verksamhet under motionsblocket som rör organisationsfrågor. Just det området är ju det som behandlar hur vi som förbund ska bedriva vår verksamhet framåt, säger Tommy Wreeth.

 

Lars Mikaelsson är förbundssekreterare och har ett övergripande ansvar för alla motioner. På frågan om det är någon som sticker ut svarar han vänligt:

– Det finns en motion om att kalla alla förtroendevalda transportombud. Vi får se vad kongressen säger om det.

 

Kongressens beslut får stort genomslag i verksamheten. Så det är viktigt att kongressombuden är pålästa på vad det är för frågor de ska ta ställning till. Men vem är det som kan skriva motioner till kongressen?

– Det kan alla medlemmar göra. Avdelningarna har genomgångar i sina klubbar och sektioner om hur man skriver motioner. Från enskild medlem ska motionerna lämnas sex månader innan kongressens öppnande till avdelningen, och de motionerna ska lämnas till avdelningen för vidare hantering, säger Anna Ryding.

Avdelningarna ska sedan senast fem månader innan kongressens öppnande skicka motioner och yrkanden till förbundsstyrelsen. Och senast åtta veckor innan kongressens öppnande ska förbundsstyrelsen skicka ut allt kongressmaterial till avdelningarna.

– I avdelningarna anordnar man sedan kongressgenomgångar och utbildningar där man går igenom allt material. Det är mycket material att ta till sig, motioner och rapporter. Kongressombuden är medlemmarnas röster så det är ett viktigt uppdrag, säger Ryding.

Hur blir man då ombud på kongressen? Och hur många ombud är det som samlas?

– Varje avdelning har rätt att skicka ett ombud per påbörjat 300-tal medlemmar och i år är det 208 kongressombud. Det är viktigt att delta på sektionsmöten som anordnas, för det är där du kan bli nominerad till att bli kongressombud. Avdelningarnas representantskap väljer sedan bland de nominerade vilka som får åka till kongressen som ombud, säger förbundskassör Anna Ryding.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.