David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson
Close
Transportarbetarens krönikör, författaren och lastbilschauffören David Ericsson, är 2023 års Ivar Lo-pristagare.
Close
Hallå där!

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hur känns det?

– Det är jätteroligt, en ”äntligen”-känsla. Det känns lite som att tillhöra de stora arbetarförfattarna som Harry Martinsson, Fridegård och inte minst Ivar Lo. Det är ett väldigt erkännande. Jag brukar säga att Ivar Lo är min litterära pappa. Han har betytt väldigt mycket för mig, även långt innan jag började skriva. Jag började ju skriva rätt sent i livet. Men jag läste och beundrade honom långt innan jag själv blev författare.

Vad ska du göra för pengarna?

– Man köper sig tid kan man säga när man får ett sådant här pris. Jag kör ju långtradare på halvtid, men nu kan jag ta ledigt i vinter för att skriva. Sedan ska jag så klart åka bort och ha det lite bra för pengarna också, inte bara jobba. Det ger lite utrymme att göra sådant som man inte brukar göra annars. Ge lite till barnen och så.

Vad skriver du på nu?

– Jag har tidigare skrivit två kärleksböcker om ett par, som utspelar sig mycket i min ungdom när jag jobbade på byggen och körde långtradare. Den senaste heter Den fredlösa. Nu håller jag på och skriver en tredje bok om samma personer. Det är en kärlekshistoria men handlar också om livet som ung arbetare i Sverige.

David Ericsson är född 1958 och debuterade 1999 med novellsamlingen Truck stop. Han har hittills gett ut fem romaner och två novellsamlingar. Hans senaste roman, Den fredlösa, gavs ut våren 2022. David Ericsson har också tagit initiativ till flera vägkrogsbibliotek med ljudböcker för yrkeschaufförer.

Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2023. Juryns motivering lyder:

”Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris går till David Ericsson för en modern arbetarlitteratur som uppmärksammar och gestaltar förändringar i arbetslivet. Debutboken Truck stop (1999), noveller, romaner och krönikor kan liknas vid en road movie, där resan både sker på vägarna och i karaktärernas inre – med täta avfarter som stavas solidaritet och säkerhet, spänning och svek. David Ericssons yrke som lastbilschaufför har givit högoktanigt bränsle åt en prosa, som utvecklar arvet från Ivar Lo-Johansson och kollegan Jan Fogelbäck, som på 80-talet tog initiativ till Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn. Foto: SvD/TT

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Which side are you on?

Davids krönika. Jag var på väg hem från Eskilstuna en sen fredagseftermiddag för många år sedan. Det var på den tiden jag drog löstrailers som enbilsåkare och jag hade haft en usel vecka. Nu såg jag fram mot att åtminstone få komma hem till middag och lite fredagsmys. Då ringde dragbilsförmedlaren.

Den socialdemokratiske utlandschauffören

Davids krönika. Han är som de flesta av oss som kör tradare, ett ego. Men med blick för jobbet och känsla för kamraterna. Kunnig om smitvägarna när det blivit stopp på Autobahn och allt annat som hör vägarna till. Som de bästa Raststättena och var det går att övernatta ostört på parkeringar som inte är alltför ansatta av rånare.

Kriget i Ukraina

Sture Blom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Blom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.