Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

UPPDATERAD. Förbundets valberedning har via cirkulär till avdelningarna informerat om vilka som är nominerade som ordinarie ledamöter på olika poster, till VU och förbundsstyrelse. Det också för att klargöra vilka personer som är beredda att stå till förfogande.

De nominerade har intervjuats av valberedningen i mitten av juni i Stockholm, både fysiskt och digitalt. De som nominerats som ersättare i förbundsstyrelsen, liksom till posterna som revisorer, kommer att presenteras vid kongressen i Örebro.

Till posten som förbundsordförande finns i nuläget bara en nominering: Sittande ordförande Tommy Wreeth.

Till vice ordförande – förbundskassör – är förutom sittande ledamot Lars Mikaelsson också Petri Peräla, ombudsman på Flygavdelningen, nominerad.

Till förbundskassör är förutom nuvarande VU-ledamot Anna Ryding även Peter Lövkvist, i dag internationell chef, och Jörgen Öhman, nominerade. Jörgen Öhman arbetar inom bevakning och har tidigare varit resurs på Transports Stockholmsavdelning och har nominerats enskilt, det vill säga av en medlem. Till skillnad från övriga VU-kandidater som nominerats av avdelningar.

 

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

Tommy Wreeth

Nominerad till: Förbundsordförande.

Ålder: 56.

Bor: Örebro.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundsordförande sedan 2017.

Yrkesbakgrund: Terminal/lagerarbetare (ASG/DHL 1987–1997).

Facklig bakgrund: Facklig förtroendeman/förhandlingsombud på ASG 1988–1997, lokalfunktionär 1997 2003 (avd 55,19,9), centralfunktionär 2003–2009, förbundskassör 2009–2017, förbundsordförande sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Se till att fattade beslut som kongressen verkställs på ett bra sätt under kommande mandatperiod och leda arbetet som redan pågår sedan 2017 med att få förbundet att dra åt samma håll och med en gemensam målbild för helheten som alla känner till och arbetar strukturerat med att nå. Transport måste synas ännu mera på arbetsplatserna, i debatten, i media och förtjäna våra medlemmar genom att påvisa vår nytta och vår styrka. 

 

Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson
Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson

Lars Mikaelsson

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 55 (snart 56).

Bor: Ånge.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förtroendevald förbundssekreterare.

Yrkesbakgrund: Timmerbilsförare med fordonsmonterad kran, mekaniker, söndagsbud (tidningar).

Facklig bakgrund: Arbetsplatsombud, sektionssekreterare, repskapsledamot, avdelningens ungdomsansvarig, avdelningsstyrelseledamot, vice ordförande avdelning 29, ordförande i Yrkesförarrådet i Västernorrland, lokal ombudsman/kassör i Sundsvall på alla land-avtalen, central ombudsman för yrkestrafikområdet (BA-avtalen) på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Bli fler medlemmar genom att utveckla den lokala verksamheten så att vi blir mer närvarande på arbetsplatserna. Jag ser en utveckling framför oss som ska ske på ett sådant sätt att vi alla känner igen vårt trygga starka och orädda förbund som inte duckar för att tycka annorlunda än kamraterna i LO familjen eller i de politiska partier som ligger oss närmast. 

 

Anna Ryding. Foto: John Antonsson
Anna Ryding. Foto: John Antonsson

Anna Ryding

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 58 år.

Bor: Kungsåra.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundskassör

Yrkesbakgrund: Väktare, ordningsvakt, värdetransportör.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, studieorganisatör, ungdomsansvarig, lokal ombudsman/ kassör. Som förbundskassör ansvarig för personal och ekonomi på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Förbundet står inför stora utmaningar, inte minst så måste vi bli fler medlemmar då vi annars förlorar vår konfliktstyrka och möjligheterna att skriva bra kollektivavtal vilket på sikt riskerar att ge ekonomiska konsekvenser för förbundet med allt vad det innebär.

Det är viktigt att vi behåller vår verksamhet runt om i landet med många lokalavdelningar så att vi är nära våra medlemmar, naturligtvis även på arbetsplatserna med många förtroendevalda.

Petri Perälä

Petri Perälä
Petri Perälä. Foto: Privat

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 46 år.

Bor: Märsta.

Nuvarande arbete/uppdrag: Ombudsman i Transports flygavdelning.

Yrkesbakgrund: Flygfraktsarbetare, Arlanda 1995–2015.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, klubbordförande/förhandlingsombud. Avdelningens ungdomsansvarig, studieorganisatör och ordförande. Ordinarie ledamot i förbundsstyrelsen 2010-2017. Numera ombudsman/kassör sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald till kongressen: Skapa ett starkare Transport. Genom bra strukturerad planering för att få fram fler förtroendevalda. Fler deltagare på våra utbildningar. Jag vill bygga vår organisation genom starka avdelningar och moderna samt beprövade värvningsmetoder. Politiken behöver ta ett rejält kliv åt vänster och vi måste få Socialdemokraterna att driva politik för arbetare.

Jörgen Öhman. Foto: Privat
Jörgen Öhman. Foto: Privat

Jörgen Öhman

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 54.

Bor: Nynäshamn.

Nuvarande arbete/uppdrag: Arbetar som skyddsvakt och väktare på Avarn Security i Stockholm.

Yrkesbakgrund: Bussförare, projektledare, informatör och formgivare, lärare på gymnasie- och universitetsnivå, brödbilsförare och bagare samt instruktör i armén.

Facklig bakgrund: Lokalt skyddsombud, ledamot i klubbstyrelsen, ordförande i bevakningssektionen, ledamot i avdelningsstyrelsen.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Få till stånd en HR-funktion som ett viktigt verktyg i arbetet med såväl personal- som arbetsmiljöfrågor. Jag vill vända på trenden med krympande medlemsantal, och vi som fackförbund kan behöva lyfta blicken och tänka utanför de gamla invanda ramarna för att nå ut till de unga inom våra avtalsområden. 

 

Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson
Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson

Peter Lövkvist

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 55 år.

Bor: Valbo.

Nuvarande arbete/uppdrag: Internationell chef, Internationella enheten på Transport.

Yrkesbakgrund: Hamnarbetare.

Facklig bakgrund: Har varit sektions/klubbordförande på Gävle Stuveri med förhandlingsmandat, ordförande i avdelning 1 samt revisor. Anställd i förbundet sedan maj 2000 som ITF-inspektör och internationell sekreterare. Arbetat 7,5 år på Nordiska Transportarbetarefederationen som generalsekreterare.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Vi behöver öka medlemsantalet och vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Vi ska vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Organisering. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.