Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen, som startar den 26 augusti.

UPPDATERAD. Förbundets valberedning har via cirkulär till avdelningarna informerat om vilka som är nominerade som ordinarie ledamöter på olika poster, till VU och förbundsstyrelse. Det också för att klargöra vilka personer som är beredda att stå till förfogande.

De nominerade har intervjuats av valberedningen i mitten av juni i Stockholm, både fysiskt och digitalt. De som nominerats som ersättare i förbundsstyrelsen, liksom till posterna som revisorer, kommer att presenteras vid kongressen i Örebro.

Till posten som förbundsordförande finns i nuläget bara en nominering: Sittande ordförande Tommy Wreeth.

Till vice ordförande – förbundskassör – är förutom sittande ledamot Lars Mikaelsson också Petri Peräla, ombudsman på Flygavdelningen, nominerad.

Till förbundskassör är förutom nuvarande VU-ledamot Anna Ryding även Peter Lövkvist, i dag internationell chef, och Jörgen Öhman, nominerade. Jörgen Öhman arbetar inom bevakning och har tidigare varit resurs på Transports Stockholmsavdelning och har nominerats enskilt, det vill säga av en medlem. Till skillnad från övriga VU-kandidater som nominerats av avdelningar.

 

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

Tommy Wreeth

Nominerad till: Förbundsordförande.

Ålder: 56.

Bor: Örebro.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundsordförande sedan 2017.

Yrkesbakgrund: Terminal/lagerarbetare (ASG/DHL 1987–1997).

Facklig bakgrund: Facklig förtroendeman/förhandlingsombud på ASG 1988–1997, lokalfunktionär 1997 2003 (avd 55,19,9), centralfunktionär 2003–2009, förbundskassör 2009–2017, förbundsordförande sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Se till att fattade beslut som kongressen verkställs på ett bra sätt under kommande mandatperiod och leda arbetet som redan pågår sedan 2017 med att få förbundet att dra åt samma håll och med en gemensam målbild för helheten som alla känner till och arbetar strukturerat med att nå. Transport måste synas ännu mera på arbetsplatserna, i debatten, i media och förtjäna våra medlemmar genom att påvisa vår nytta och vår styrka. 

 

Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson
Lars Mikaelsson. Foto: John Antonsson

Lars Mikaelsson

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 55 (snart 56).

Bor: Ånge.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förtroendevald förbundssekreterare.

Yrkesbakgrund: Timmerbilsförare med fordonsmonterad kran, mekaniker, söndagsbud (tidningar).

Facklig bakgrund: Arbetsplatsombud, sektionssekreterare, repskapsledamot, avdelningens ungdomsansvarig, avdelningsstyrelseledamot, vice ordförande avdelning 29, ordförande i Yrkesförarrådet i Västernorrland, lokal ombudsman/kassör i Sundsvall på alla land-avtalen, central ombudsman för yrkestrafikområdet (BA-avtalen) på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Bli fler medlemmar genom att utveckla den lokala verksamheten så att vi blir mer närvarande på arbetsplatserna. Jag ser en utveckling framför oss som ska ske på ett sådant sätt att vi alla känner igen vårt trygga starka och orädda förbund som inte duckar för att tycka annorlunda än kamraterna i LO familjen eller i de politiska partier som ligger oss närmast. 

 

Anna Ryding. Foto: John Antonsson
Anna Ryding. Foto: John Antonsson

Anna Ryding

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 58 år.

Bor: Kungsåra.

Nuvarande arbete/uppdrag: Förbundskassör

Yrkesbakgrund: Väktare, ordningsvakt, värdetransportör.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, studieorganisatör, ungdomsansvarig, lokal ombudsman/ kassör. Som förbundskassör ansvarig för personal och ekonomi på förbundskontoret.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Förbundet står inför stora utmaningar, inte minst så måste vi bli fler medlemmar då vi annars förlorar vår konfliktstyrka och möjligheterna att skriva bra kollektivavtal vilket på sikt riskerar att ge ekonomiska konsekvenser för förbundet med allt vad det innebär.

Det är viktigt att vi behåller vår verksamhet runt om i landet med många lokalavdelningar så att vi är nära våra medlemmar, naturligtvis även på arbetsplatserna med många förtroendevalda.

Petri Perälä

Petri Perälä
Petri Perälä. Foto: Privat

Nominerad till: Förbundssekreterare.

Ålder: 46 år.

Bor: Märsta.

Nuvarande arbete/uppdrag: Ombudsman i Transports flygavdelning.

Yrkesbakgrund: Flygfraktsarbetare, Arlanda 1995–2015.

Facklig bakgrund: Skyddsombud, klubbordförande/förhandlingsombud. Avdelningens ungdomsansvarig, studieorganisatör och ordförande. Ordinarie ledamot i förbundsstyrelsen 2010-2017. Numera ombudsman/kassör sedan 2017.

Det här vill jag om jag blir vald till kongressen: Skapa ett starkare Transport. Genom bra strukturerad planering för att få fram fler förtroendevalda. Fler deltagare på våra utbildningar. Jag vill bygga vår organisation genom starka avdelningar och moderna samt beprövade värvningsmetoder. Politiken behöver ta ett rejält kliv åt vänster och vi måste få Socialdemokraterna att driva politik för arbetare.

Jörgen Öhman. Foto: Privat
Jörgen Öhman. Foto: Privat

Jörgen Öhman

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 54.

Bor: Nynäshamn.

Nuvarande arbete/uppdrag: Arbetar som skyddsvakt och väktare på Avarn Security i Stockholm.

Yrkesbakgrund: Bussförare, projektledare, informatör och formgivare, lärare på gymnasie- och universitetsnivå, brödbilsförare och bagare samt instruktör i armén.

Facklig bakgrund: Lokalt skyddsombud, ledamot i klubbstyrelsen, ordförande i bevakningssektionen, ledamot i avdelningsstyrelsen.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Få till stånd en HR-funktion som ett viktigt verktyg i arbetet med såväl personal- som arbetsmiljöfrågor. Jag vill vända på trenden med krympande medlemsantal, och vi som fackförbund kan behöva lyfta blicken och tänka utanför de gamla invanda ramarna för att nå ut till de unga inom våra avtalsområden. 

 

Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson
Peter Lövkvist. Foto: John Antonsson

Peter Lövkvist

Nominerad till: Förbundskassör.

Ålder: 55 år.

Bor: Valbo.

Nuvarande arbete/uppdrag: Internationell chef, Internationella enheten på Transport.

Yrkesbakgrund: Hamnarbetare.

Facklig bakgrund: Har varit sektions/klubbordförande på Gävle Stuveri med förhandlingsmandat, ordförande i avdelning 1 samt revisor. Anställd i förbundet sedan maj 2000 som ITF-inspektör och internationell sekreterare. Arbetat 7,5 år på Nordiska Transportarbetarefederationen som generalsekreterare.

Det här vill jag om jag blir vald på kongressen/viktigaste i uppdraget som jag ser det: Vi behöver öka medlemsantalet och vi behöver se över våra kostnader och vår personalstrategi. Vi ska vara bäst i klassen i närvaro på arbetsplatserna, medlemsvärva, organisera och bygga organisation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.