Transports förbundsordförande Tommy Wreeth informerar förbundets delegation som består av yrkesaktiva inom åkeri, terminal och lager.
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth informerar avtalsdelegationen om hur förhandlingarna förra veckan gått. I morgon fortsätter förhandlingarna.
Close
Avtal 2023

Transport avvisar industriavtalet

Avtal. I fredags kväll blev industriavtalet klart. Handels och Pappers har redan tecknat avtal som följer märket: 7,4 procent löneökning på två år. På det stora hela för lågt, enligt Transports hållning.

– Vårt krav på 5,5 procent ligger kvar. Det är satt för att motverka en fattigdomsspiral och samtidigt undvika en inflationsspiral, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Förhandlingarna mellan facket och arbetsgivarorganisationen Transportföretagen för nytt transportavtal inleddes förra veckan. Parterna möts för fortsatta förhandlingar i morgon, tisdag, och på onsdag den 5 april.

Industriavtalet som slöts i fredags sätter det så kallade märket för övriga avtal hos de 13 förbunden inom LO-samordningen. Att Transport ställt sig utanför samordningen i årets avtalsrörelse är ingen nyhet. Märket är alltså inte normerande för Transports avtal på samma vis som för de övriga LO-förbunden.

Industriavtalet ger 4,1 procents löneökning första året och 3,3 procents löneökning år två.

Transport har, förutom kraftigare löneökning, bland annat önskat ett ettårigt avtal.

– Vi utesluter inte ett 2-årigt avtal, men industriavtalet som det ser ut nu är inte tillräckligt bra för oss, säger Tommy Wreeth.

Transports ordförande talade i lördags i Ekot om förbundets syn på industriavtalet:

– 4,1 procent år ett är hyfsat bra. 3,3 procent år två är för lågt. Industriavtalet är på det stora hela för lågt.

Fler avtal

Industriavtalet blev klart snabbare än många väntat och löneökningarna är större – närmare fackens krav än vad vanligt är.

Redan på söndagen tecknade Handelsanställdas förbund och arbetsgivarorganisationen Svensk Handel nya kollektivavtal för anställda inom detaljhandel, lager och e-handel som gäller från den 1 april.

Även Pappers och Industriarbetsgivarna enades om nytt avtal.

Samtliga kollektivavtal följer märkets 7,4 procent.

– Det här visar på ett stort mått av ansvarstagande från både fack och arbetsgivare. Det är positivt att märket, som etablerades inom industrin, också accepteras på arbetsmarknaden, säger Mattias Dahl, Svenskt Näringslivs vice vd, till tidningen Näringslivet.

Mattias Dahl kommenterade också att Transport hållning med att den behöver förklaras närmare, och ställde den retoriska frågan om varför just transportarbetare ska ha mer i löneökning än alla andra.

Handels förbundsordförande Linda Palmetzhofer talade i SVT:s Aktuellt om förutsättningarna för att det nya avtalet redan nästa år kan betyda reallöneökningar, förutsatt att inflationen dämpas.

Hon var också nöjd med stärkt skydd mot hyvling, minskning av tjänstgöringsgrad och särskild låglönesatsning. Och över 2 000 kronor mer i månaden för anställda i butiker, lager och e-handel på två år:

– Det är de högsta löneökningarna vi fått igenom någonsin.

Svenska Transportarbetareförbundet ska nu fortsätta sina förhandlingar med Transportföretagen. Förra veckan stod parterna långt ifrån varandra. Denna vecka avgörs om facket behöver ta till konfliktvapen för att nå sina krav.

– Märket kan vara ett golv för oss, men inget tak, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nermin Hadzimuratovi:
    5 april, 2023

    Med tanke på att det är brist på Chaufförer idag i Sverige behöver vi högre löner och bättre arbetsvillkor,, varenda dag riskerar vi våra liv på dåliga vägar..

  2. Juan Popa:
    4 april, 2023

    Om man väljer 2 år då ska det fan va 11 procent punkt slut.

  3. Terry:
    3 april, 2023

    5,5 procent för 12 månader är riktig bra. Gäller vi håller det eller strejkar. Lägst i Europa för chaufförslöner. Så här kan vi inte har det i Sverige 2023. Klara vi inte av medlemsuppdrag så kommer många att lämna facken. Ingen skillnad för de som är med i Transport och icke. Kämpa till mål, vik inte ner er. Tillsamman är vi starka.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.