Close
Thord Backman har fått livränta som täcker hans förluster efter chefens mobbning och uppsägningen.
Close

Trakasserat och sparkat skyddsombud får upprättelse

Miljöarbetare. Chefens trakasserier skadade Thord Backman för livet. Mobbningen som han utsatts för orsakade en arbetsskada, konstaterar Försäkringskassan. Efter mer än fem år får han nu livränta som täcker upp för hans ekonomiska förlust.

– Jag mådde skit. Men beslutet från Försäkringskassan är som att vinna på lotto … tre gånger samma dag, säger Thord Backman.

En januaridag 2015 berättade han sin historia för Transportarbetaren. Vi möttes i ett snöigt Norrbotten, i hans villa i Alvik, en by utanför Luleå. Med mycket papper och två före detta kollegor till hjälp beskrev han hur det gick till när han fick sparken efter 36 år i sopbilen. Och att avskedet till slut kostade Luleås kommunala renhållningsbolag 370 000 kronor. Plus sociala avgifter och advokatarvode.

Som skyddsombud hade Thord Backman påtalat missförhållanden både när det gäller den fysiska och den psykiska arbetsmiljön. Efter flera års trakasserier av vd:n, som kunde skrika ut sina anklagelser bland personalen i lunchrummet, blev Thord Backman avskedad. Transport protesterade, men den centrala förhandlingen dröjde. Med hjälp av en advokat fick han en uppgörelse som gav närmare 400 000 kronor.

I april 2020 är det telefonen som gäller. Thord Backman har hunnit fylla 61 och han berättar gärna fortsättningen på sin historia. Ömsom glad över det senaste beskedet – ömsom ledsen över den tunga vägen dit.

Efter trakasserierna och uppgörelsen med sin forna arbetsgivare har Thord Backman inte varit i skick att söka eller börja på ett nytt jobb. För att få sin försörjning har han träffat läkare, psykologer, fysioterapeuter, försäkringskassehandläggare, arbetsförmedlare … Det värsta var nog när förtroendeläkaren från Försäkringskassan föreslog honom att ”öppna ett hönseri” för då kunde han styra sina arbetstider själv.

Anita Wallstedt. Foto: Lucas Lundberg

Han sökte upp Anita Wallstedt, en av grundarna av Organisationen mot mobbning. Den kontakten har hållit honom uppe, och hon har fört hans talan.

Efter hennes insatser beviljades Thord Backman sjukersättning (tidigare förtidspension) för några år sedan. Hon fortsatte sedan kampen för hans upprättelse, och den 25 februari meddelade Försäkringskassan sitt beslut:

”Försäkringskassan godkänner dina psykiska besvär i form av depression som en arbetsskada …”

Efter en precisering av livräntan, det vill säga hur mycket pengar han får för de år som har gått och hur mycket han får per månad framöver, fortsätter beslutet:

”… (det) framkommer att det som har orsakat din sjukdom är att du blivit utsatt för långvarig mobbning, kränkande särbehandling, social utstötning och trakasserier av din arbetsgivare. Det har fortgått i över tio år.”

– Ett unikt beslut och jag är urlycklig, säger Anita Wallstedt om Försäkringskassans besked.

Nästa steg är att söka pengar från Afa försäkringar, som försäkrar alla som jobbar hos en arbetsgivare med kollektivtal. I och med Försäkringskassans klassning som arbetsskada kan det bli pengar för utlägg och ersättning för inkomstförluster.

– Anita hade gjort en likvärdig resa själv, berättar Thord Backman. Men då stod hon helt ensam, hon hade ingen Anita som kunde hjälpa till.

Ett av alla hennes tips till Thord Backman var att söka upp Arbets- och miljömedicinskt centrum i Umeå. Där utreddes han under två hela dagar, och utlåtandet lade grund för processen hos Försäkringskassan. En annan viktig del var intyget från en läkare inom psykiatrin i hemstaden.

– Utan Anita hade jag varit rökt. Hon hade koll på allting och skrev till myndigheter när handlingar kom bort.

Livräntan ger honom till att börja med flera hundra tusen retroaktivt. Men från de pengarna ska allt han fått från Försäkringskassan och a-kassan räknas av, och skatt ska betalas in. Thord Backman får också från och med nu en  inkomst som baseras på vad han skulle ha tjänat om han hade fortsatt på jobbet och fått den gällande lönen.

– Människor utsätts för brottsliga handlingar när de mobbas på jobbet, säger Anita Wallstedt. Jag har pratat med över 800 drabbade sedan vi startade organisationen för elva år sedan. Ett fåtal kan komma tillbaka till arbetslivet.

Mobbad? Gör så här

Anita Wallstedt på Organisationen mot mobbning har många utförliga och detaljerade tips till den som råkar ut för kränkande särbehandling på jobbet. Hon har listor på alla dokument som behövs för att Försäkringskassan ska kunna bedöma om trakasserierna har orsakat en arbetsskada. Du hittar länken här.

Anita Wallstedts tio viktiga punkter att börja med om du ska driva frågan:

  1. Dokumentera allt som händer på arbetsplatsen. Anteckna datum och vilka arbetskamrater som kan ha varit vittne till trakasserier och påhopp, förtal och lögner. Be vittnena att föra anteckningar.
  2. Kontakta facket och begär att ditt skyddsombud larmar Arbetsmiljöverket.
  3. Prata direkt med högsta chefen.
  4. Var inte ensam när du träffar cheferna. Spela in alla möten.
  5. Skriv en arbetsskadeanmälan. Blankett finns hos Försäkringskassan eller facket.
  6. Ta kontakt med din läkare angående din ohälsa och orsakerna till den. Tala med psykolog eller kurator. Be läkare och psykologer om intyg som dokumenterar allt som styrker din arbetsskada.
  7. Om facket inte stöttar dig ska du kontakta en jurist. Ditt ombud ska söka rättshjälp för dig.
  8. Begär att få ut din personalakt från personalkontoret.
  9. Be din läkare skriva en remiss till arbets- och miljömedicin som bedömer sambandet mellan din arbetssituation och diagnos.
  10. Se till att du, och en stödperson, får vara med på eventuella förhandlingar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Enok enoksson:
    17 april, 2020

    Hur kunde en central förhandling dröja så i dtt sådabt ärende så han fick ta hjälp av den här kvinnan? Han var ju medlem. Vad ska vi betala medlemsavgift för när vi i slutänden ändå inte får den hjälp vi behöver.

  2. Nermin Pudic:
    15 april, 2020

    Vi är flera som undrar vad som hände med mobbare {chefen]?

Lästips:

Många som skadats sig på arbetet eller drabbats av arbetssjukdomar knaprar smärtstillande och jobbar på tills det tar stopp. Då kan det vara svårt att få ersättning från Försäkringskassan. Foto: Justina Öster

Dokumentera alla skador – och anmäl!

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan (i en tidigare artikel) ansågs för sjuk för att jobba, men för pigg för att få ersättning från Försäkringskassan. Nu lanseras flera förslag för att mildra reglerna för utslitna arbetare som närmar sig pensionen.

Utredaren Samuel Engblom. Foto: TCO

Lättare för 60-åringar att få förtidspension

Arbetsmiljö. Mildare regler för att få rätt till sjukersättning för personer som är 60 år eller äldre och närmar sig pensionen. Förslaget framförs i en statlig utredning som presenterades i slutet av augusti.

Vibrationer – illustration och grafik

Den dolda faran

Arbetsmiljö. Flisbilsföraren Johan skakade sönder rygg och nacke på dåliga norrländska vägar. Vibrationer i hytten kan ge värk, problem med ländryggen och ischias. Transportarbetaren granskar skadliga helkroppsvibrationer i en artikelserie som avslutas nästa månad.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.