las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Regeringen presenterade på måndagen, tillsammans med samarbetspartierna Centern och Liberalerna, nästa steg mot förändringar på arbetsmarknaden. Den reformering av arbetsrätten som januariöverenskommelsen bygger på.

Det handlar om förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS), med fler undantag från principen sist in – först ut. Men även om utökat omställnings- och kompetensstöd, samt om en ny typ av studiestöd för vuxna yrkesarbetande.

– Min uppfattning är att man totalt missat tryggheten i anställningen, i det man har. Det är centralt hur det är på jobbet, inte hur det blir efter, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Majoriteten av våra medlemmar är anställda på små och medelstora företag, för dem har inte omställningsstödet samma betydelse som för den som jobbar på en stor industri. Men med sämre anställningstrygghet ökar risken för godtyckliga uppsägningar och otrygghet.

Tommy Wreeth var inte den enda av LO-förbundens ordföranden som var kritisk efter presentationen av de tre så kallade LAS-utredningarna. Byggnads ordförande Johan Lindholm kallar utredningarna för ett ”beställningsjobb från Svenskt Näringsliv”.

– I en tid då vanligt folk ropar efter mer trygghet så är det här sällsynt tondövt. Förslagen innebär en urholkning av anställningstrygghet och är ett historiskt misstag, säger Johan Lindholm i ett pressmeddelande från Byggnads.

Även Linda Palmetzhofer, ordförande för LO:s tredje största förbund Handels, uttryckte skepsis:

– Visstid, hyvling och ofrivillig deltid är en farsot på arbetsmarknaden, särskilt för Handels medlemmar. En otrygg anställning blir inte mindre otrygg bara för att man byter namn från allmän visstid till särskild visstid, säger hon till Arbetet.

Av LO:s 14 förbund är det bara de två största, IF Metall och Kommunal, som ställer sig bakom förslaget om en mer flexibel arbetsmarknad. Övriga förbund, inte minst Transport, har varit starkt kritiska. Även mot att IF Metall och Kommunal valde att hoppa på partsöverenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv. En överenskommelse som ett enigt LO tidigare förkastat hösten 2020.

Transport reserverade sig

När LO hade representantskapsmöte den 27 maj blev det en livlig debatt. På dagordningen stod en enda punkt: Om LO skulle begära förhandlingar med arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv om omställningsförsäkringarna, AGB och TSL. Dessa trygghetsförsäkringar är kopplade till det nya huvudavtalet.

Transports hållning i frågan var att LO skulle begära förhandlingar – men med ett låst mandat, som enbart rörde trygghetsförsäkringarna. Inte LAS-frågan eller att LO skulle kunna bli part i själva huvudavtalet.

Fler förbund var negativa till att riskera att åter hamna vid förhandlingsbordet och diskutera LAS. Men majoriteten på LO:s representantskapsmöte gick emot Transports linje och röstade för ett öppet mandat.

Transport reserverade sig mot beslutet.

– Jag är mycket bekymrad över läget i LO och hur LO har hanterat detta, sa Tommy Wreeth dagen efter mötet.

– Det står allt mer klart att LO-ledningen inte klarar att stå emot trycket från IF Metall och Kommunal. I stället agerar man på kommando av de två största förbunden.

Att LO skulle svängt, och nu är på väg att skriva på huvudavtalet, tillbakavisas dock av ordförande Susanna Gideonsson. De nya förhandlingarna ska vara avslutade i augusti, för att sedan på nytt tas upp i LO:s representantskap.

Nästa steg

När förslagen i LAS-utredningarna lades fram i dag betonade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) att förslagen ska ses som en del i en helhet.

– Det är den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid, sa Nordmark.

I ett pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet heter det att regeringen har lämnat besked om nästa steg. Ett steg mot att uppfylla januariöverenskommelsen om ”reformerad arbetsrätt” med mer ”flexibilitet”. Det betyder att arbetsgivaren får göra fler undantag från turordningslistan, men att de anställda kommer att få ökade chanser till omställning och utbildning.

Transports Tommy Wreeth ser det som att anställda tvingas offra sin anställningstrygghet för fördelarna:

– Det är ett enormt högt pris för bättre omställningsstöd. Jag tycker att Sveriges arbetare blir lurade av förslagen som presenterades i dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.