las

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Regeringen presenterade på måndagen, tillsammans med samarbetspartierna Centern och Liberalerna, nästa steg mot förändringar på arbetsmarknaden. Den reformering av arbetsrätten som januariöverenskommelsen bygger på.

Det handlar om förändringar i lagen om anställningsskydd (LAS), med fler undantag från principen sist in – först ut. Men även om utökat omställnings- och kompetensstöd, samt om en ny typ av studiestöd för vuxna yrkesarbetande.

– Min uppfattning är att man totalt missat tryggheten i anställningen, i det man har. Det är centralt hur det är på jobbet, inte hur det blir efter, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Majoriteten av våra medlemmar är anställda på små och medelstora företag, för dem har inte omställningsstödet samma betydelse som för den som jobbar på en stor industri. Men med sämre anställningstrygghet ökar risken för godtyckliga uppsägningar och otrygghet.

Tommy Wreeth var inte den enda av LO-förbundens ordföranden som var kritisk efter presentationen av de tre så kallade LAS-utredningarna. Byggnads ordförande Johan Lindholm kallar utredningarna för ett ”beställningsjobb från Svenskt Näringsliv”.

– I en tid då vanligt folk ropar efter mer trygghet så är det här sällsynt tondövt. Förslagen innebär en urholkning av anställningstrygghet och är ett historiskt misstag, säger Johan Lindholm i ett pressmeddelande från Byggnads.

Även Linda Palmetzhofer, ordförande för LO:s tredje största förbund Handels, uttryckte skepsis:

– Visstid, hyvling och ofrivillig deltid är en farsot på arbetsmarknaden, särskilt för Handels medlemmar. En otrygg anställning blir inte mindre otrygg bara för att man byter namn från allmän visstid till särskild visstid, säger hon till Arbetet.

Av LO:s 14 förbund är det bara de två största, IF Metall och Kommunal, som ställer sig bakom förslaget om en mer flexibel arbetsmarknad. Övriga förbund, inte minst Transport, har varit starkt kritiska. Även mot att IF Metall och Kommunal valde att hoppa på partsöverenskommelsen mellan PTK och Svenskt Näringsliv. En överenskommelse som ett enigt LO tidigare förkastat hösten 2020.

Transport reserverade sig

När LO hade representantskapsmöte den 27 maj blev det en livlig debatt. På dagordningen stod en enda punkt: Om LO skulle begära förhandlingar med arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv om omställningsförsäkringarna, AGB och TSL. Dessa trygghetsförsäkringar är kopplade till det nya huvudavtalet.

Transports hållning i frågan var att LO skulle begära förhandlingar – men med ett låst mandat, som enbart rörde trygghetsförsäkringarna. Inte LAS-frågan eller att LO skulle kunna bli part i själva huvudavtalet.

Fler förbund var negativa till att riskera att åter hamna vid förhandlingsbordet och diskutera LAS. Men majoriteten på LO:s representantskapsmöte gick emot Transports linje och röstade för ett öppet mandat.

Transport reserverade sig mot beslutet.

– Jag är mycket bekymrad över läget i LO och hur LO har hanterat detta, sa Tommy Wreeth dagen efter mötet.

– Det står allt mer klart att LO-ledningen inte klarar att stå emot trycket från IF Metall och Kommunal. I stället agerar man på kommando av de två största förbunden.

Att LO skulle svängt, och nu är på väg att skriva på huvudavtalet, tillbakavisas dock av ordförande Susanna Gideonsson. De nya förhandlingarna ska vara avslutade i augusti, för att sedan på nytt tas upp i LO:s representantskap.

Nästa steg

När förslagen i LAS-utredningarna lades fram i dag betonade arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) att förslagen ska ses som en del i en helhet.

– Det är den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid, sa Nordmark.

I ett pressmeddelande från arbetsmarknadsdepartementet heter det att regeringen har lämnat besked om nästa steg. Ett steg mot att uppfylla januariöverenskommelsen om ”reformerad arbetsrätt” med mer ”flexibilitet”. Det betyder att arbetsgivaren får göra fler undantag från turordningslistan, men att de anställda kommer att få ökade chanser till omställning och utbildning.

Transports Tommy Wreeth ser det som att anställda tvingas offra sin anställningstrygghet för fördelarna:

– Det är ett enormt högt pris för bättre omställningsstöd. Jag tycker att Sveriges arbetare blir lurade av förslagen som presenterades i dag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrerat nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svensk Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Kabinpersonal på Norwegian, AAP Aviation och Eurowings har startat klubbar inom Transport.

Kabinpersonal har startat tre nya klubbar

Flyg. Tre nya klubbar har bildats sedan ett antal kabinanställda, flygvärdinnor och flygvärdar, lämnade fackförbundet Unionen och gick över till Transportarbetareförbundet. De nya medlemmarna jobbar vid flygbolagen AAP Aviation, Eurowings och Norwegian.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Tesla-konflikten utökas

Konflikt. Den andra maj varslade Unionen om en sympatiblockad mot Tesla. Knappt två veckor efter det meddelade Seko att de utökar brevbärar-blockaden mot företaget.

Emil Bärtas fick vänta i veckor på ett friande blodprov – under tiden var han avstängd från jobbet utan lön.

Veckors väntan på friande blodprov

Åkeri. Lastbilschauffören Emil Bärtas stoppades av polis som misstänkte drograttfylla. Trots att urinprovet var negativt fick han tillbaka körkortet först tre veckor senare och kunde återgå till jobbet. Både Emil och facket är i dag kritiska till processen.

Sedlar

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

LO-kongress i fyra dagar

LO-kongress. Under pingsthelgen ska 350 kongressombud från hela landet och från alla medlemsförbund inom LO fatta beslut om 280 motioner och välja ny ledning inom LO. Transport är representerade med 15 kongressombud och har skrivit ett tiotal motioner till kongressen.

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.