Close
Trots allt, nu kör vi! Tommy Wreeth på fjärde och sista avtalsrådet. Den 3 och 4 november samlas förtroendevalda för miljöavtalet och tidningsdistributörer för att diskutera krav inför kommande avtalsrörelse.
Close

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

13-1. Så presenterade Transports förbundsordförande Tommy Wreeth resultatet av omröstningen i LO:s styrelse om förslaget att utgå från 4,4 procents löneökning. Det på avtalsrådet för miljö och tidningsdistributörer. Och det var ingen tvekan om att de förtroendevalda, som samlats på hotellet i Arlanda stad, stödde ett nej till förslaget som Facken inom industrin presenterat.

– Varför ska vi alltid ta ansvar först när ingen annan jävel tar sitt ansvar? frågade Wreeth retoriskt.

– Det är ett svårt läge, med krig i omvärlden och inflation. Samtidigt har vi i 35 år fått höra att det ska gå åt helvete, att det inte finns pengar, att allt är ett mörker… Motparten har också ett ansvar.

Detta ansvar var det många av de förtroendevalda tidningsbuden och miljöarbetarna som ville ta upp. Liksom den allt mer ojämlika fördelningen av samhällets resurser – liksom löneutvecklingen för vd:ar och finanstoppar. Och kapitaltillväxt.

”Inflationsdrivande”

När Medieföretagens förhandlingschef Anders Bergqvist visade en graf över reallöneutvecklingen 1965–2021 för anställda hördes önskemål om motsvarande för vd:ar.

Bergqvist, som representerar arbetsgivarparten i förhandlingarna om nytt tidningsdistributörsavtal, ville peka på den stora reallöneökningen som skett efter mitten på 1990-talet. Och risken med att stora löneökningar bara blir inflationsdrivande, och att reallönerna då ändå sänks.

– Från 1995 och framåt har vi sett en exempellös reallöneökning. Det är viktigt att förstå att det inte bara går att blåsa på, att inflationen då riskerar att äta upplöneökningarna. Att industrin har satt märket har varit framgångsrikt, sa Anders Bergqvist.

– Om alla vill ha mer kommer det bara att driva inflationen.

Även Biltrafikens arbetsgivarförbunds Annika Nordin, förhandlingschef på Transportföretagen, uttryckte vikten av märket; att industrin sätter normen för löneökningar. Och även att det finns en stor fara i att driva inflationen.

– Vi har inte varit i den här situationen på länge, och kunskapen är begränsad på båda sidor. När det gäller lönekrav har arbetsgivarsidan en annan syn på saken. Det handlar också om förhållanden i omvärlden som spelar in, oavsett om jag och Tommy bråkar om 4,4 procent, sa Annika, som också underströk miljöarbetarnas samhällsviktiga funktion.

Tommy, Transports ordförande, talade om de reaktioner han möter när han är ute och träffar medlemmar. Det handlade om stigande priser, på mat och bränsle, men också om oro för stigande räntor på bostadslån. Och att kommande avtalsförhandlingar kommer att handla om pengar, pengar, pengar.

– På så vis är det enklast med ett kort avtal, och så får vi börja förbereda oss för processen med ett längre avtal nästa år, sa Tommy Wreeth.

Miljöarbetareavtalet löper ut den sista mars nästa år, tidningsdistributörsavtalet den 30 april 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

EU-flagga

Inget avtal för EU:s 28 miljoner plattformsarbetare

Politik. EU säger nej igen till bättre villkor för Europas plattformsarbetare. Transport vill att LO agerar.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.