Close
Trots allt, nu kör vi! Tommy Wreeth på fjärde och sista avtalsrådet. Den 3 och 4 november samlas förtroendevalda för miljöavtalet och tidningsdistributörer för att diskutera krav inför kommande avtalsrörelse.
Close

Tidningsbud och miljöarbetare lyfte sina krav

Avtal. Pengar, pengar, pengar. Och mer jämlik fördelning i samhället. Inför kanske tuffaste och krångligaste avtalsrörelsen någonsin samlades förtroendevalda i Transports sista, stora avtalsråd inför nästa års förhandlingar.

13-1. Så presenterade Transports förbundsordförande Tommy Wreeth resultatet av omröstningen i LO:s styrelse om förslaget att utgå från 4,4 procents löneökning. Det på avtalsrådet för miljö och tidningsdistributörer. Och det var ingen tvekan om att de förtroendevalda, som samlats på hotellet i Arlanda stad, stödde ett nej till förslaget som Facken inom industrin presenterat.

– Varför ska vi alltid ta ansvar först när ingen annan jävel tar sitt ansvar? frågade Wreeth retoriskt.

– Det är ett svårt läge, med krig i omvärlden och inflation. Samtidigt har vi i 35 år fått höra att det ska gå åt helvete, att det inte finns pengar, att allt är ett mörker… Motparten har också ett ansvar.

Detta ansvar var det många av de förtroendevalda tidningsbuden och miljöarbetarna som ville ta upp. Liksom den allt mer ojämlika fördelningen av samhällets resurser – liksom löneutvecklingen för vd:ar och finanstoppar. Och kapitaltillväxt.

”Inflationsdrivande”

När Medieföretagens förhandlingschef Anders Bergqvist visade en graf över reallöneutvecklingen 1965–2021 för anställda hördes önskemål om motsvarande för vd:ar.

Bergqvist, som representerar arbetsgivarparten i förhandlingarna om nytt tidningsdistributörsavtal, ville peka på den stora reallöneökningen som skett efter mitten på 1990-talet. Och risken med att stora löneökningar bara blir inflationsdrivande, och att reallönerna då ändå sänks.

– Från 1995 och framåt har vi sett en exempellös reallöneökning. Det är viktigt att förstå att det inte bara går att blåsa på, att inflationen då riskerar att äta upplöneökningarna. Att industrin har satt märket har varit framgångsrikt, sa Anders Bergqvist.

– Om alla vill ha mer kommer det bara att driva inflationen.

Även Biltrafikens arbetsgivarförbunds Annika Nordin, förhandlingschef på Transportföretagen, uttryckte vikten av märket; att industrin sätter normen för löneökningar. Och även att det finns en stor fara i att driva inflationen.

– Vi har inte varit i den här situationen på länge, och kunskapen är begränsad på båda sidor. När det gäller lönekrav har arbetsgivarsidan en annan syn på saken. Det handlar också om förhållanden i omvärlden som spelar in, oavsett om jag och Tommy bråkar om 4,4 procent, sa Annika, som också underströk miljöarbetarnas samhällsviktiga funktion.

Tommy, Transports ordförande, talade om de reaktioner han möter när han är ute och träffar medlemmar. Det handlade om stigande priser, på mat och bränsle, men också om oro för stigande räntor på bostadslån. Och att kommande avtalsförhandlingar kommer att handla om pengar, pengar, pengar.

– På så vis är det enklast med ett kort avtal, och så får vi börja förbereda oss för processen med ett längre avtal nästa år, sa Tommy Wreeth.

Miljöarbetareavtalet löper ut den sista mars nästa år, tidningsdistributörsavtalet den 30 april 2023.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.