Close
På fredagsmorgon genomförde Transport uppsökeri på Arlandas taxiremot. Förbundets utredare Sofia Lindqvist hade med sig enkätfrågor till förarna.
Close

Taxi – vargarnas marknad

Taxi. Sex dagars jobbvecka och arbetspass på tio till tolv timmar. Så ser vardagen ut för många taxiförare i Stockholm. – Enkäten vi genomför just nu visar på stora skillnader mellan stad och landsort, säger Transports utredare Sofia Lindqvist.

Fredag morgon på Arlanda. Långt över hundra taxibilar står i kö utanför taxifiket – remoten – som också är en sorts sorteringsmaskin. Hit hänvisas alla chaufförer som lämnat av resenärer på flygplatsen och hoppas på en betalande kund även på tillbakavägen.

– Väntetiden innan du kallas fram varierar beroende på vilkens sorts bil du kör. Jag har diesel och i snitt väntar jag väl två och en halv timme på en returresa. Med miljöbil, gas, går det snabbare. Fast ofta väljer jag att åka in mot Stockholm i stället för att vänta, säger en förare som vill vara anonym.

Taxiremoten är en spegel av en bransch som i många år varit ett fackligt sorgebarn. Här köar män – nästan bara män. Uppskattningsvis 98 procent har utländsk bakgrund.

De har sökt sig till, eller hamnat i, ett yrke som inte liknar någon annat på svensk arbetsmarknad. Här gäller rakt ackord, procentlön, på inkörda pengar. Kund i bilen betyder inkomst. Ingen kund, väntetid, innebär ofta inget betalt alls.

– Procentlönen bäddar för orimliga villkor. Förare tvingas jobba extrema arbetsveckor för att få ihop en lön som går att leva på. Systemet är sjukt, säger Sofia Lindqvist.

Hon är på plats på Arlandaremoten för att samla in fler svar till den stora enkät som Transport dragit i gång, och som är tänkt att rulla över hela landet fram till den 15 september.

Saied Tagavi är också med. Till vardags är han taxiförare och ordförande i taxisektionen på Transports Stockholmsavdelning.

Under ett par intensiva timmar dyker Saied Tagavi på förare och argumenterar för fackligt medlemskap. Sofia Lindqvist gör samma sak, samtidigt som hon ställer enkätfrågor och noterar svaren i en telefonapp.

Tagavi är en sann eldsjäl. Han har lyckats engagera både Transport och LO för den besvärliga situationen för fackligt aktiva i Iran. Fast den här morgonen är det alltså taxi som gäller.

Han är mycket nöjd med att restaurangen som driver remoten tagit bort spelautomaterna. Tidigare var det åtskilliga förare som spelade bort dags- eller veckolöner i väntan på körning.

Saied Tagavi vill se fast månadslön i hela branschen, inte procentlön.

– Jag kallar taxinäringen för vargarnas marknad, säger han. Alla förare jagar själva, i stället för i flock. Chaufförerna träffar sällan varandra och inte arbetsgivaren heller. Det är svårt att ena dem.

– Det gör att bolag som vårt, Taxi Stockholm, ensidigt kan sänka procentlönen från 37 till 36 procent av inkörda pengar. I vilken annan bransch kan en arbetsgivare göra så? Vad hindrar bolagen från att sänka till 25 procent nästa gång?

Bara omkring tio procent av förarna i Stockholm är med i facket.

Grundproblemet är att det finns för många bilar, anser Tagavi. Chauffören Azher Shakir kommer fram till bordet där facket laddat upp med informationsmaterial. Han har en lösning på organiseringsproblemet:

– Sänk avgiften! Då går fler förare med och facket blir starkare. Sedan, när facket åstadkommit förändringar, kan ni höja avgiften igen.

Sofia Lindqvist går runt bland förarna. De flesta är lågmälda och ser ingen annan utväg än att fortsätta köra taxi, trots att få är nöjda med villkoren.

En ung man, Ayoub Issa, bryter mönstret. Han har kört taxi i åtta år.

– Jag kommer nog att fortsätta. Jag killar att köra. Gillar att träffa människor. Med ökad rutin blir jobbet lättare. Jag slutar ofta mina arbetspass med en bra dagskassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

Avtal klart för taxiförarna

Uppdaterad. Taxi. Det blir ingen taxikonflikt. Vid 19-tiden på fredagskvällen sa både Transport och arbetsgivarna ja till medlarnas slutbud. Det nya avtalet gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar, med totalt 1 399 kronor.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.