Close
På fredagsmorgon genomförde Transport uppsökeri på Arlandas taxiremot. Förbundets utredare Sofia Lindqvist hade med sig enkätfrågor till förarna.
Close

Taxi – vargarnas marknad

Taxi. Sex dagars jobbvecka och arbetspass på tio till tolv timmar. Så ser vardagen ut för många taxiförare i Stockholm. – Enkäten vi genomför just nu visar på stora skillnader mellan stad och landsort, säger Transports utredare Sofia Lindqvist.

Fredag morgon på Arlanda. Långt över hundra taxibilar står i kö utanför taxifiket – remoten – som också är en sorts sorteringsmaskin. Hit hänvisas alla chaufförer som lämnat av resenärer på flygplatsen och hoppas på en betalande kund även på tillbakavägen.

– Väntetiden innan du kallas fram varierar beroende på vilkens sorts bil du kör. Jag har diesel och i snitt väntar jag väl två och en halv timme på en returresa. Med miljöbil, gas, går det snabbare. Fast ofta väljer jag att åka in mot Stockholm i stället för att vänta, säger en förare som vill vara anonym.

Taxiremoten är en spegel av en bransch som i många år varit ett fackligt sorgebarn. Här köar män – nästan bara män. Uppskattningsvis 98 procent har utländsk bakgrund.

De har sökt sig till, eller hamnat i, ett yrke som inte liknar någon annat på svensk arbetsmarknad. Här gäller rakt ackord, procentlön, på inkörda pengar. Kund i bilen betyder inkomst. Ingen kund, väntetid, innebär ofta inget betalt alls.

– Procentlönen bäddar för orimliga villkor. Förare tvingas jobba extrema arbetsveckor för att få ihop en lön som går att leva på. Systemet är sjukt, säger Sofia Lindqvist.

Hon är på plats på Arlandaremoten för att samla in fler svar till den stora enkät som Transport dragit i gång, och som är tänkt att rulla över hela landet fram till den 15 september.

Saied Tagavi är också med. Till vardags är han taxiförare och ordförande i taxisektionen på Transports Stockholmsavdelning.

Under ett par intensiva timmar dyker Saied Tagavi på förare och argumenterar för fackligt medlemskap. Sofia Lindqvist gör samma sak, samtidigt som hon ställer enkätfrågor och noterar svaren i en telefonapp.

Tagavi är en sann eldsjäl. Han har lyckats engagera både Transport och LO för den besvärliga situationen för fackligt aktiva i Iran. Fast den här morgonen är det alltså taxi som gäller.

Han är mycket nöjd med att restaurangen som driver remoten tagit bort spelautomaterna. Tidigare var det åtskilliga förare som spelade bort dags- eller veckolöner i väntan på körning.

Saied Tagavi vill se fast månadslön i hela branschen, inte procentlön.

– Jag kallar taxinäringen för vargarnas marknad, säger han. Alla förare jagar själva, i stället för i flock. Chaufförerna träffar sällan varandra och inte arbetsgivaren heller. Det är svårt att ena dem.

– Det gör att bolag som vårt, Taxi Stockholm, ensidigt kan sänka procentlönen från 37 till 36 procent av inkörda pengar. I vilken annan bransch kan en arbetsgivare göra så? Vad hindrar bolagen från att sänka till 25 procent nästa gång?

Bara omkring tio procent av förarna i Stockholm är med i facket.

Grundproblemet är att det finns för många bilar, anser Tagavi. Chauffören Azher Shakir kommer fram till bordet där facket laddat upp med informationsmaterial. Han har en lösning på organiseringsproblemet:

– Sänk avgiften! Då går fler förare med och facket blir starkare. Sedan, när facket åstadkommit förändringar, kan ni höja avgiften igen.

Sofia Lindqvist går runt bland förarna. De flesta är lågmälda och ser ingen annan utväg än att fortsätta köra taxi, trots att få är nöjda med villkoren.

En ung man, Ayoub Issa, bryter mönstret. Han har kört taxi i åtta år.

– Jag kommer nog att fortsätta. Jag killar att köra. Gillar att träffa människor. Med ökad rutin blir jobbet lättare. Jag slutar ofta mina arbetspass med en bra dagskassa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Transportarbetarens logga

Stort skadestånd till medlemmar inom taxi

Fackligt arbete. Transport har efter förhandlingar lyckats få ut över 800000 kronor i skadestånd till chaufförer som inte fått rätt lön från arbetsgivaren, ett taxibolag i Södermanland.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

Omöjliga körtider pressar förare

Servicetrafik. Det är fortsatt stora problem med det nya bokningssystem som införts i Östergötland. Värst är de orealistiska körtiderna. Färdtjänstförare upplever att stressen hotar att knäcka dem – och offra säkerheten.

Kabinpersonalens klubbar
Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Flygplan som lyfter

Tidsfrist för organisering av kabinpersonal

Flyg. Än är det inte klart om det blir Transport, Unionen eller bägge facken som ska organisera och teckna kollektivavtal för flygets kabinpersonal – flygvärdinnor och flygvärdar. Men nu har förbunden i alla fall enats om att träffas för konkreta överläggningar i frågan.

Det påverkar facklig anslutning

Facket. Av arbetarna i Sverige är i dag 58 procent med i ett fackförbund, bland tjänstemän 73 procent. Historiskt har klyftan aldrig varit så stor. Det slås fast i en rapport om orsaker till utvecklingen med sjunkande antal medlemmar i LO-förbunden och den svenska modellen sedd ur ett nordiskt perspektiv.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.