Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.
Close
Emma Brodin är ordförande för Transports Örebroavdelning.
Close

”Svårare säga ifrån som bemanningsanställd”

Facket. Örebroavdelningen har på kort tid haft tre fall som rör sexuella trakasserier. Ordförande Emma Brodin ser allvarligt på arbetsgivare som inte följer lagen – ingen ska bli utsatt eller tvingas höra sexistisk jargong på jobbet.

Emma Brodin reagerade direkt när hon av ett skyddsombud hörde hur Josephine blivit utsatt.

– Det är jättebra att hon vågade berätta.

Det är också en förutsättning för att facket ska kunna agera. Tyvärr är det inte självklart, särskilt inte inom bemanningsbranschen.

– Vi märker att många inte är så pigga på att tala med oss och kräva sin rätt. Det gäller även när det gäller att säga ifrån om sådant som arbetsmiljö och arbetstider, säger Emma Brodin.

– Som bemanningsanställd vågar man kanske inte av rädsla för att bli av med jobbet. Man vill inte ha konflikter. För arbetsgivaren är det ju lättare att välja någon som inte säger emot.

Generellt tycker sig Emma Brodin annars ha märkt en positiv attitydförändring bland medlemmarna. Fler kvinnor vågar säga ifrån och särskilt yngre vägrar acceptera nedlåtande eller sexistiskt snack, ”gammeldags sexskämt”.

– Jag hoppas på en kultur där det inte är okej att bete sig som ett svin mot andra på jobbet.

Och i lagstiftningen finns stöd. Lagstiftarna har dessutom konstaterat att skadestånden när det gäller diskrimineringsärenden på arbetsmarknaden varit för låga.

I Josephines fall fanns det tung dokumentation, bland annat inspelade samtal. Hon har också polisanmält mannen för sexuella trakasserier.

I ett inspelat samtal uppmanar platschefen Josephine att själv ta upp problemen med den man som utsatte henne, utanför jobbet. I ett annat samtal säger en chef på bemanningsbolaget i sin ”ursäkt” att Josephine måste lära sig att lugna ner sig.

Clas Hellsing är ombudsman med ansvar för bemanning. Han beskriver arbetsgivarens agerande som att de gjort ”hela spektrat med fel”. Arbetsgivaren har helt hoppat över att följa reglerna om att jobba aktivt med att undersöka, kartlägga, vidta åtgärder och följa upp sin verksamhet så trakasserier och kränkningar motverkas. Det saknades också handlingsplan och rutiner för hur det ska hanteras om det uppstår.

– När arbetsgivaren fick reda på att det förekom sexuella trakasserier och kränkande särbehandling så skuldbelades och ifrågasattes dessutom vår utsatte medlem av chefen!

Svarar inte

Transportarbetaren har varit i kontakt med vd:n för terminalbolaget, som tryckt bort telefonsamtalet och i stället skrivit sms med frågan ”vad gäller det?”. Vd:n har inte återkommit med kommentar till beslutet om kränkningsersättning, som var anledningen till samtalet.

Överenskommelsen mellan Transport och företaget är sekretessbelagd när det gäller den ekonomiska ersättningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbetsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd, som var på semester vid tidpunkten. Han har därför svarat skriftligt.

Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.