Close
Sture Bloom (t.v.) lämnar över sin första lastbil till militärförbandet i östra Ukraina, som den ideella organisationen Blågula bilarna samarbetar främst med.
Close
Kriget i Ukraina

Sture Bloom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Bloom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Militärförband i Ukraina
Matsal i Donbas. Militärerna bjuder alltid på mat. Foto: Sture Bloom

Till vardags jobbar Sture Bloom ständig natt som vägmarkerare i Stockholmsområdet. Vintertid har han färre uppdrag att måla övergångsställen och p-rutor. Så när Rysslands anfallskrig bröt ut i Ukraina för ett år sedan funderade han och en tidigare kollega över vad de kunde göra. De sökte bland organisationer som jobbade med hjälpsändningar men fastnade för Blågula bilen, som behövde chaufförer.

Det är en ideell organisation som köper in äldre lastbilar och fyller dem med sjukvårdsmaterial, sovsäckar, liggunderlag, brandutrustning och elledningar, kaminer, och allt som det krigshärjade landet behöver. Grundaren är Take Aanstoot i Linköping, med ursprung i Holland och massor av energi. Han hade en gammal lastbil stående och vände sig till sina Facebookvänner och lokala företag. På kort tid fick han in pengar, utrustning och hjälp med en billig reparation av bilen.

Sture Blom kör lastbil för Blågula bilarna. Foto: Justina Öster.
Sture Bloom kör för Blågula bilen. Foto: Justina Öster

– Take fick veta att lastbilar är en enorm bristvara. Ofta flaskhalsen för att transportera mat, mediciner, ammunition och alla sorters förnödenheter till civilbefolkningen i drabbade delar. Så vi kör ner, lämnar bilarna i Ukraina och tar tåg eller buss hem, säger Sture.

Han bär kamouflagefärgad keps med ett vikingaskepp, en gåva från en av de speciella människor han mött under sina bägge resor. Alla minns Sture inte namnet på och militärerna går under täcknamn, för att inte bli igenkända.

Sture bläddrar i mobilen med hundratals bilder och filmsekvenser han själv tagit och andra han fått. Det är viktigt att människor som skänkt pengar och utrustning i Sverige får se att sakerna verkligen kommer fram och tas emot av militärförband och vårdpersonal.

– Därför tar vi bilder och ukrainarna skickar filmer till oss.

Ryska stridsvagnar
Ryska stridsvagnar framkörda på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Historierna rinner ur Sture. Om piloten som delade ut julklappar i Bachmut i östra Ukraina, som förvandlats till spökstad med tusentals förmodat stupade soldater och bara ett fåtal invånare kvar.

– Man hör rasslet mot hustaken på den här filmen. Det är märkligt att någon alls stannar kvar, men de som inte flyr är gamla och fattiga. En tant som till slut ville bli evakuerad hade bara med sig en påse potatis och några tomma galgar.

Han berättar om hästkvinnan Tilde, en späd tjej med järnnypor som kallades ”The Director” eftersom hon var en jävel på att organisera.

Om pensionären som reste mellan världens oroshärdar och hjälpte till. Sture har aldrig sett ett pass så fyllt av stämplar och visum förut.

Om kvinnan i Kramatorsk, i östra Ukraina, som samlade ihop delar av döda människor: ”Det här huvudet hör till den kroppen”.

– Jag och min kollega Mattias satt och åt borsjtj med henne och militärerna. De bjuder alltid på soppa, en sorts pyttipanna lagad av vad de har. Inte alltid rödbetor. Hela tiden hörde vi explosionerna i Bachmut, men ukrainarna reagerade inte.

Rostiga stridsvagnshinder.
Stridsvagnshinder på torg i Kiev. Foto: Sture Bloom

Rädd? Nej, det var Sture aldrig eftersom han inte hamnade i stridslinjen. Trafiken är farligare, säger han. Ingen bryr sig om trafikregler, kör mot enkelriktat, tränger sig. Och motorvägarna saknar belysning, går rätt genom byar och ibland har Sture hamnat i motsatt körfält. Det är han inte ensam om.

Sture målar upp de dygnslånga köerna vid gränsövergången mellan Polen och Ukraina, tulltjänstemän som skriker på polska och tvingar chaufförerna att tala genom en liten springa under skottsäkert glas. Han och kollegan bytte av varandra i entimmes-pass vid en enorm digital tavla i ett ingenmansland utan mat, dricka och toaletter.

– När vårt registreringsnummer växlade från rött till grönt på tavlan hade vi en halvtimme på oss att köra till en annan plats. Hann vi inte fick vi ställa oss sist i kön igen.

Sorgeplats i Ukraina
Sorgeplats i Izium. Foto Sture Bloom

Men förutom att ryska flaggor användes som dörrmattor, och att en svenska bank spärrade hans betalkort när han tankat 500 liter diesel i Ukraina, berättar Sture Bloom helst om hur vänliga och välkomnande ukrainarna är.

– Vi vågade knappt be om hjälp att hitta till ett hotell. Då följde de med och insisterade på att få boka rum och betala, säger han.

Sönderbomade hus i Ukraina.
Bombat hyreshus i i Izium. Foto: Sture Bloom

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Var står vi nu?

Davids krönika. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Nästa vecka startar rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.