I stort sett alla viadukter i Gävle kommun är drabbade av översvämningar. Här i närheten av DHL vid Strömsbrovägen i centrala staden. Foto: Mattias Gustafsson
Close
I stort sett alla viadukter i Gävle kommun är drabbade av översvämningar. Här i närheten av DHL vid Strömsbrovägen i centrala staden.
Close

Stora översvämningar i Gävle

Oväder. – Jag har aldrig varit med om sådana skurar, det har inte gått att ta sig till jobbet – grusvägar är bortspolade, under vissa viadukter är vattnet två meter högt, säger Niclas Sandström, ombudsman på Transports Gävleavdelning.

Foto: Mattias Gustafsson

Natten till onsdagen drog skyfallen in. SMHI hade utfärdat klass 2-varning, den näst högsta varningsklassen, för Gävleborgs län, Dalarna och Västmanland. Det innebär väder som väntas innebära fara för allmänheten, stora materiella skador och stora störningar i viktiga samhällsfunktioner.

I Gävle föll 161,6 millimeter regn från tisdag morgon till klockan 8 i dag, onsdag. Det är lika mycket regn på ett dygn som det normalt faller under två månader.

Många byggnader är översvämmade i Gävle och skolstarten framskjuten. Bara under natten till onsdagen har räddningstjänsten fått omkring 400 larmsamtal om översvämningar i området. Polisen i regionen talar om en naturkatastrof.

– Vattnet har ingenstans att rinna av, källare står under vatten och butikerna i stan har decimeterhögt vatten, säger Niclas Sandström på avdelning 11 Norduppland/Gästrikland.

Transports ombudsman väcktes vid 2-tiden i natt av ett VMA-meddelande, viktigt meddelande till allmänheten, utskickat av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

– Det var en uppmaning att hålla sig inne. Men i morse blåste de av VMA, och en hel del tänkte att det då nog gick att köra bil, men det gick ju inte. Det är meterhögt vatten under många viadukter, säger Niclas Sandström.

Den drabbade leden på väg mot Korsnäs industriområde i östra Gävle. Foto: Mattias Gustafsson
Den drabbade leden på väg mot Korsnäs industriområde i östra Gävle. Foto: Mattias Gustafsson

Utanför hans hus är det mesta av gruset bortspolat från vägen. En rejäl vattenfåra har grävt sin väg i marken.

– Det regnar fortfarande, men det är mer duggregn för tillfället. Det skulle nog gå att gå ut en sväng med paraply. I natt var det ju omöjligt, jag har aldrig varit med om så kraftiga skurar, säger Niclas Sandström vid lunchtid på onsdagen.

Men mer regn väntades komma under eftermiddagen. Polisen uppmanar allmänheten att inte ge sig ut i trafiken. Risken för vägras är stor och flera vägar har redan rasat.

”Kaos”

Mattias Gustafsson är lastbilschaufför och sitter också i Gävleavdelningens styrelse. När Transportarbetaren talar med honom är det eftermiddag och han är på väg att avsluta arbetsdagen. På vägarna ute i regionen har det trots allt fungerat att köra.

– Men inne i stan är det väldigt svårt, både för personbilar och lastbilar. Även om det ju är värre för mindre, låga bilar så är det på sina håll omöjligt för alla att ta sig fram. Vattnet står upp till underkanten på broar, det är kaos, säger Mattias Gustafsson.

Ett sådant ställe är under järnvägsviadukten över Upplandsleden, nära Schenker i Gävle. Vägen går här i en djup försänkning under bron. På eftermiddagen stod vattnet enligt uppgift 4,5 meter högt i ”gropen”.

Foto: Mattias Gustafsson

– Två lastbilar har kört fast, de syns inte längre, så högt är vattnet. Och jag tvivlar på att det går att komma in på Schenker, säger Mattias Gustafsson, som själv tvivlar på att det går att ta sig torrskodd hem till bostaden nära järnvägsstationen.

När han tog sig till jobbet vid 6-tiden på morgonen var det relativt lugnt i trafiken. Folk hade hörsammat varningen och stannat hemma. Men strax före klockan 7 blåstes VMA-varningen av, något som han och kollegorna ställer sig frågande till. Trafikläget var knappast normalt.

– Vissa bilister fastnade direkt, och sedan blev det bara värre under dagen. Bussarna går ju inte och polisen uppmanar folk att stanna hemma.

SMHI nedgraderade sent på onsdagseftermiddagen varningen för höga vattenflöden i Gävleborg och Dalarnas län, till en klass 1-varning. Risken för mindre översvämningsproblem gäller för de närmaste dagarna.

– Polisen har kontaktat oss om att i stort sett alla viadukter i Gävle kommun har svämmat över, behöver du inte åka bil så ska du stanna hemma, säger Per Östman, vägtrafikledare på Trafikverket, till Gefle Dagblad.

Polisen avrådde fortfarande vid 17-tiden på onsdagen bilister från att köra i den drabbade regionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Transportarbetarens logga

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.