Eva Borg.
Close
Eva Borg tycker att fler kommuner borde ta efter Älmhult. Där avbröt politikerna samarbetet med länstrafiken och la ut färdtjänsten på fyra lokala taxiföretag. "Servicen blev bättre och som en bieffekt har kommunen sett till att det finns taxi när vanliga
Close

Småskalig färdtjänst gör succé i Älmhult

– Det här är det bästa jobb jag haft! Kommentaren är kanske inte så sensationell. Om det inte vore för att Marcus Håkansson kör färdtjänst. Han gör det i Älmhult, en kommun som går mot strömmen.

Historien börjar med ett inlägg som färdtjänstföraren Eva Borg skrev på Transportarbetarens hemsida. Hon bemötte en krönika där en ung kvinna skildrade den tuffa verklighet som möter tusentals färdtjänstförare.

Eva kontrade med hur det fungerar i Älmhult. Där valde kommunen 2012 bort Länstrafiken och la över färdtjänsten på Älmhultsbygdens taxi, en liten beställningscentral med fyra lokala taxiföretag.

– Det är som natt och dag, säger Eva Borg. Jag har kört för båda operatörerna. Under åren med Läns­trafiken körde vi över hela Kronobergs län, bilarna kom ofta för sent, det var massor av klagomål och man hade inte tid att ge resenärerna den hjälp de behövde.

– Nu är vi ett jättebra tajt gäng på ungefär tio personer som kör färdtjänsten. Vi känner våra kunder, hittar till dem och vi ser till att de kommer ända fram till dörren.

När Transportarbetaren gör ett spontanbesök på beställningscentralen är det ovanligt lugnt och flera förare har tittat in till växeltelefonist Eva Billaudel för en fika. Alla bekräftar bilden:

– Vi ger förarna och kunderna den tid de behöver, säger Eva Billaudel. Vi får jättemycket beröm från resenärerna. Ingen vill ha tillbaka situationen som rådde tidigare.

Chauffören Marcus Håkansson fyller i:

– Länstrafiken kör fortfarande sjukresorna här, så kunderna jämför ju. Många uppger att de kan få vänta i timmar efter vårdbesöken. Det händer att de hoppar in i våra bilar och betalar själva, bara för att få komma hem.

Älmhultsbygdens förare kör färdtjänst inom en radie på sju mil från centrum och så kallad riksfärdtjänst om det är längre resor. Förarna har timlön, inte procent på inkörda pengar som annars är vanligt i branschen.

Chaufförerna uppger att färdtjänsten står för grovt räknat 90 procent av alla körningar. Tack vare de samhällsbetalda resorna kan taxibolagen också erbjuda vanlig taxi till privatpersoner och företag som möbeljätten Ikea.

I fikarummet berättar förarna att alla ordinarie chaufförer mangrant ställer upp och jobbar på julafton och nyårsafton – så att äldre och funktionshindrade får så bra service som möjligt.

Vid ett par tillfällen har taxiförare på eget initiativ plockat upp unga tjejer som gått ensamma och kört dem hem, utan betalning.

Eva Borg får en lista på körningar som droppat in. Transportarbetaren följer med när Angelika Tordenfeldt, ordförande i lokalföreningen för synskadade, får skjuts hem från ett möte. Hon säger:

– En väl fungerande färdtjänst är guld värd för oss synskadade. Jag har förlorat all syn och kan inte guida en chaufför som inte hittar.

– Det är väldigt tryggt som det är nu och vi önskar att kommunen fortsätter anlita de lokala taxi­företagen när det är dags för ny upphandling. Många är oroliga för att kommunen bara ska se till lägsta pris.

Transportarbetaren har försökt få klarhet i om Älmhults färdtjänstlösning är dyrare än att anlita den stora operatören, Länstrafiken, som kommunen använt tidigare. Vi går bet på uppgiften och bollar över frågan till Jan Ragnarsson, vd för Älmhultsbygdens taxi.

– Vi har själva försökt få svar på vad färdtjänsten kostade när Länstrafiken körde. Utan att lyckas. I övrigt vill jag inte recensera oss själva eller andra trafikoperatörer, vi är ju part i målet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Transportarbetarens logga

Kommunen skärper krav på färdtjänst

Servicetrafik. Efter larm om obegriplig, utlokaliserad taxiväxel skärper nu Sundsvalls kommun kraven på leverantören: Alla anställda ska finnas inom Sveriges gräns.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.