Skyddsombud i avdelning 5
Close
Skyddsombud från avdelning 5. Transports Stockholmsavdelningen valde att lägga fortbildningsdagen till sjöss.
Close

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

– Det känns jättebra att höra hur andra har det och byta erfarenheter. Det är mycket man lär sig, de

Agnieszka Osorio

frågor vi diskuterat kommer alltid upp på arbetsplatsen, säger Agnieszka Osorio, miljöarbetare hos Ragn-Sells och lokalt skyddsombud sedan ett och ett halvt år.

I konferensrummet på den modernaste Finlandsfärjan var det såväl föreläsningar som utbildning och gruppdiskussioner.

Mot vem gäller tystnadsplikten? Hur går jag vidare om det inte händer något efter 6:6a-anmälan? Kan jag föreslå att en kollega går med och stöttar den som inte ensam vill söka upp chefen? Hur ska facket bli bättre på att nå ut? Var ska jag förvara handlingar när jag inte har tillgång till ett låst skåp?

Frågorna var många bland skyddsombuden. De regionala skyddsombuden Olivera Pobra och Kim Råneby svarade och gav ett grundläggande råd: Skynda långsamt!

– Kom ihåg att vi ska bevaka arbetsmiljön, inte åtgärda den eller fixa allt – se dig som en tennisracket och bolla tillbaka, visa den som söker upp dig till chefens dörr och uppmana den som kommer att själv berätta om problemet, sa Kim Råneby.

Han berättade också att han lärt sig den hårda vägen att undvika ekorrhjulet som skyddsombud lätt hamnar i. Figuren Skalman i Bamse kan tjäna som något av ett ideal för skyddsombud, vars uppdrag också kan vara svårt att hinna med inte minst då det ska förenas med ordinarie jobb. Och där det även kan vara svårt att kräva den tid man har rätt till för uppdraget.

Levent Yücel
Levent Yücel

– Det här är också ett gyllene tillfälle att knyta kontakter, byta adresser och nummer, säger Levent Yücel, som förutom som skyddsombud också är försäkringsinformatör för Transport.

Många av skyddsombuden var med på den årliga fortbildningsdagen för första gången, men Levent Yücel har haft uppdraget i drygt tre år.

– Att man har olika erfarenheter, både från olika sektioner och olika arbetsplatser, är en tillgång. Det går ofta att hitta lösningar på problem när man börjar diskutera, säger han.

Efter förmiddagens konferens var det båtbyte i Mariehamn och diskussioner och erfarenhetsutbyte i mindre grupper. De flesta valde då att sitta med kollegor från samma branschsektioner.

När det börjar skymma anlöper skeppet med skyddsombud Stadsgårdskajen i Stockholm igen, efter en tolvtimmarstur, och det vanliga jobbet tar vid – för en del transportare direkt samma natt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Stefan Nilsson, Emma Brodin och Clas Hellsing. Foto: Transport avdelning 9 Örebro

LAS – om detta måste vi prata

Debatt. Lagen om anställningsskydd betyder också att vi vågar gå samman på arbetsplatserna och organisera oss fackligt. När man läser förslag till förändring av turordningen så vet vi att det kommer att drabba de som är sjuka lite för ofta, de som säger ifrån, de som chefen inte riktigt tycker ”passar in”.

Mikael Wahlberg, RSO avdelning 9 Örebro. Foto: Kamilla Kvarntorp

Stress och press även hemifrån kan påverka

Åkeri. Kvinnliga yrkesförare hör till de LO-arbetare som är mest långtidssjukskrivna på grund av psykiska diagnoser. Det finns inga självklara svar på vad det beror på och varför männen i branschen inte är lika drabbade.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.