Skyddsombud i avdelning 5
Close
Skyddsombud från avdelning 5. Transports Stockholmsavdelningen valde att lägga fortbildningsdagen till sjöss.
Close

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

– Det känns jättebra att höra hur andra har det och byta erfarenheter. Det är mycket man lär sig, de

Agnieszka Osorio

frågor vi diskuterat kommer alltid upp på arbetsplatsen, säger Agnieszka Osorio, miljöarbetare hos Ragn-Sells och lokalt skyddsombud sedan ett och ett halvt år.

I konferensrummet på den modernaste Finlandsfärjan var det såväl föreläsningar som utbildning och gruppdiskussioner.

Mot vem gäller tystnadsplikten? Hur går jag vidare om det inte händer något efter 6:6a-anmälan? Kan jag föreslå att en kollega går med och stöttar den som inte ensam vill söka upp chefen? Hur ska facket bli bättre på att nå ut? Var ska jag förvara handlingar när jag inte har tillgång till ett låst skåp?

Frågorna var många bland skyddsombuden. De regionala skyddsombuden Olivera Pobra och Kim Råneby svarade och gav ett grundläggande råd: Skynda långsamt!

– Kom ihåg att vi ska bevaka arbetsmiljön, inte åtgärda den eller fixa allt – se dig som en tennisracket och bolla tillbaka, visa den som söker upp dig till chefens dörr och uppmana den som kommer att själv berätta om problemet, sa Kim Råneby.

Han berättade också att han lärt sig den hårda vägen att undvika ekorrhjulet som skyddsombud lätt hamnar i. Figuren Skalman i Bamse kan tjäna som något av ett ideal för skyddsombud, vars uppdrag också kan vara svårt att hinna med inte minst då det ska förenas med ordinarie jobb. Och där det även kan vara svårt att kräva den tid man har rätt till för uppdraget.

Levent Yücel
Levent Yücel

– Det här är också ett gyllene tillfälle att knyta kontakter, byta adresser och nummer, säger Levent Yücel, som förutom som skyddsombud också är försäkringsinformatör för Transport.

Många av skyddsombuden var med på den årliga fortbildningsdagen för första gången, men Levent Yücel har haft uppdraget i drygt tre år.

– Att man har olika erfarenheter, både från olika sektioner och olika arbetsplatser, är en tillgång. Det går ofta att hitta lösningar på problem när man börjar diskutera, säger han.

Efter förmiddagens konferens var det båtbyte i Mariehamn och diskussioner och erfarenhetsutbyte i mindre grupper. De flesta valde då att sitta med kollegor från samma branschsektioner.

När det börjar skymma anlöper skeppet med skyddsombud Stadsgårdskajen i Stockholm igen, efter en tolvtimmarstur, och det vanliga jobbet tar vid – för en del transportare direkt samma natt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Inga generella beslut om plexiglasskydd i taxi

Taxi. – Vi har inte möjlighet att fatta generella beslut för en hel bransch. Så bemöter Arbetsmiljöverket Transports kritik om långsamma beslut när det gäller coronaskydd för taxi- och färdtjänstförare.

Kissnödiga män och kvinnor

Chaufförer ska inte behöva göra på sig

Arbetsmiljö. Hälften av färdtjänstförarna som svarade på en enkät gjord av Transport i Göteborg uppgav att de någon gång inte hunnit på toa i tid. – Anmärkningsvärt. Det visar att vi måste ta frågan om pauser på allvar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.