Skyddsombud i avdelning 5
Close
Skyddsombud från avdelning 5. Transports Stockholmsavdelningen valde att lägga fortbildningsdagen till sjöss.
Close

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

– Det känns jättebra att höra hur andra har det och byta erfarenheter. Det är mycket man lär sig, de

Agnieszka Osorio

frågor vi diskuterat kommer alltid upp på arbetsplatsen, säger Agnieszka Osorio, miljöarbetare hos Ragn-Sells och lokalt skyddsombud sedan ett och ett halvt år.

I konferensrummet på den modernaste Finlandsfärjan var det såväl föreläsningar som utbildning och gruppdiskussioner.

Mot vem gäller tystnadsplikten? Hur går jag vidare om det inte händer något efter 6:6a-anmälan? Kan jag föreslå att en kollega går med och stöttar den som inte ensam vill söka upp chefen? Hur ska facket bli bättre på att nå ut? Var ska jag förvara handlingar när jag inte har tillgång till ett låst skåp?

Frågorna var många bland skyddsombuden. De regionala skyddsombuden Olivera Pobra och Kim Råneby svarade och gav ett grundläggande råd: Skynda långsamt!

– Kom ihåg att vi ska bevaka arbetsmiljön, inte åtgärda den eller fixa allt – se dig som en tennisracket och bolla tillbaka, visa den som söker upp dig till chefens dörr och uppmana den som kommer att själv berätta om problemet, sa Kim Råneby.

Han berättade också att han lärt sig den hårda vägen att undvika ekorrhjulet som skyddsombud lätt hamnar i. Figuren Skalman i Bamse kan tjäna som något av ett ideal för skyddsombud, vars uppdrag också kan vara svårt att hinna med inte minst då det ska förenas med ordinarie jobb. Och där det även kan vara svårt att kräva den tid man har rätt till för uppdraget.

Levent Yücel
Levent Yücel

– Det här är också ett gyllene tillfälle att knyta kontakter, byta adresser och nummer, säger Levent Yücel, som förutom som skyddsombud också är försäkringsinformatör för Transport.

Många av skyddsombuden var med på den årliga fortbildningsdagen för första gången, men Levent Yücel har haft uppdraget i drygt tre år.

– Att man har olika erfarenheter, både från olika sektioner och olika arbetsplatser, är en tillgång. Det går ofta att hitta lösningar på problem när man börjar diskutera, säger han.

Efter förmiddagens konferens var det båtbyte i Mariehamn och diskussioner och erfarenhetsutbyte i mindre grupper. De flesta valde då att sitta med kollegor från samma branschsektioner.

När det börjar skymma anlöper skeppet med skyddsombud Stadsgårdskajen i Stockholm igen, efter en tolvtimmarstur, och det vanliga jobbet tar vid – för en del transportare direkt samma natt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.