Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.
Close
Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.
Close

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.

I Stockholmsregionen kör många taxichaufförer ut hemtester för covid-19 till privatpersoner. Men bland förarna går åsikterna isär om hur säkra transporterna är.

Transportarbetaren får vittnesmål om en chaufför, som kört en hemleverans för Taxi Stockholm. Instruktionerna lyder: Lägg testet på medhavd papperstallrik, ring på dörren och gå minst två meter bakåt – innan personen öppnar. Fast i det här fallet steg föraren i stället rätt in i hallen hos personen som beställt prov.

Utan handskar och munskydd.

Saied Tagavi
Saied Tagavi, ordförande i Stockholmsavdelningens taxisektion.

Saied Tagavi är ordförande i taxisektionen på Transports Stockholmsavdelning. Han kör själv taxi och kan också berätta om en chaufför från Taxi Stockholm, som hämtade hustruns test i hemmet, utan handskar och munskydd.

– Men han gick inte innanför vår dörr, säger Tagavi.

En annan förare i 60-årsåldern, som vill vara anonym, säger att han ”inte ens under vapenhot” skulle köra covidtest. Han berättar om rädda kollegor som tvingas gå skyddskursen och köra prover, trots att de inte vill.

Den som säger nej hotas med avsked, uppger han.

Precis som Saied Tagavi anser chauffören att beställningscentralen ska vara skyldig att erbjuda och bekosta munskydd, handskar och handsprit. Men när han själv ringde upp Taxi Stockholm, före jul, fick han beskedet att förarna själva måste köpa skydden. Och sedan begära ersättning från sina åkare.

– Åkeriägarna är redan hårt pressade, så många struntar nog i den kostnaden. Ansvaret faller i stället på de lika ekonomiskt stressade förarna. Tror du de prioriterar att köpa handsprit och munskydd, undrar chauffören.

Officiellt har både Taxi Stockholm och Cabonline (med Taxikurir och Sverigetaxi) gått ut i medierna och försäkrat att inga förare tvingas att köra covidprover.

I Stockholmsregionen kan chaufförerna hämta och lämna prover på tre platser, vid Bromma flygplats, i söderorten Sköndal och norrortskommunen Sollentuna.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra, RSO på avdelning 5 i Stockholm.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Transport i Stockholm. Hon säger att förarna får all skyddsutrustning de behöver på hämtstället i Sköndal. Pobra har själv varit med på förarkursen och berömmer den.

– Språket var enkelt och lättfattligt för förare med utländsk bakgrund. Min åsikt är att enkla munskydd inte skyddar dem som bär dem, bara personer runt om. Viktigast är handskar och att hålla avstånd. Som chaufför ska du aldrig gå in i en bostad!

Olivera Pobra har inte fått några signaler från förare om att skydd saknas. Hennes bild är tvärtom att hämtningarna fungerar bra och är ett välkommet kassatillskott.

Instruktionen till förarna är att först ringa upp testpersonerna och berätta ungefär när de kommer. Sedan kör de ut proverna, enligt en adress-slinga. Och ringer upp igen en stund senare, när de kommer för att hämta dem.

I lådan som chauffören bär med sig kan testpersonen släppa ner sitt plastinpackade prov, alternativt lägga tillbaka det på papptallriken. Föraren stänger locket och ställer lådan i bagageutrymmet. Till rutinerna hör också att chauffören, efter varje hämtning, ska ta av sig handskarna och sprita händerna.

– Den som bryter mot instruktionerna riskerar att bli avstängd från körningarna, säger Olivera Pobra.

Plastlåda med lämnade covidtest. Foto: Justina Öster
Plastlåda med lämnade covidtest. Foto: Justina Öster

Att köra covidtest är säkrare än att transportera passagerare, anser åkaren Fredrik Lindeberg.

– Du ska vara väldigt klumpig om du följer reglerna och blir smittad. En chaufför som klampar in i en lägenhet är jäkligt oförsiktig. Då har man inte tagit till sig instruktionerna. Eller har antikroppar. Fast självklart ska man vara försiktig då också, påpekar han.

Lindebergs förare tvingas till och från ropa: Håll dig undan! När personer som beställt test kommer för nära. Andra varianter är att släppa provet ner från balkonger, flera trappor upp. Historierna är många, enligt åkaren.

Covidkörningar är ett sätt att överleva i en tuff tid, konstaterarar han. Bland bolagets cirka 25 anställda har covid-19 konstaterats hos fyra, fem personer. Lika många tror att de haft infektionen, enligt Fredrik Lindeberg.

Går smittan att härleda till jobbet?

– Den kan härledas till samhället. Vi har god hygien, spritar även bilsäten och så vidare, svarar Fredrik Lindeberg.

Efter klockan 8.00, en måndagsmorgon i januari, ringlar kön av taxibilar lång nedanför covidtält och barack vid Bromma flygplats. Halv nio får förarna klicka in sig på bildatorn för coronakörningar. Flest är de måndag till onsdag.

En koll på plats visar att chaufförerna har tillgång till både handskar, sprit och munskydd. Krav på munskydd är en ny regel sedan några veckor.

När Transportarbetaren är där får utdelarna uppmana flera chaufförer att sätta på sig munskydd, innan de hämtar plastlådan med prover vid tältet. En slinga brukar omfatta cirka fyra, fem adresser.

Erdal Demirel, taxichaufför. Foto: Justina Öster
Erdal Demirel, taxichaufför. Foto: Justina Öster

– Man måste vara snabb på fingret när man klickar in sig. I dag kom jag först på plats 43. Ibland får man inga körningar alls, säger föraren Erdal Demirel.

Han gillar att köra covidtest och tycker att säkerhetskursen på några timmar var bra. Erdal Demirel kör även färdtjänst, taxi och paket.

Hur är det med lönen?

– Det varierar lite, men i snitt tjänar jag ungefär 20 000 kronor mindre än före coronan. Det är dåliga tider sen den kom.

Munskydd, sprit och handskar hämtar han vid tältet. Själv köper han ingenting. En låda brukar ta ungefär två timmar att köra. Och tre stycken sådär tre, fyra timmar, berättar han. Erdal Demirel har själv haft corona med feber, fast inte så hög, och tappat lukt och smak. Han kallas fram på bildatorn och får bråttom i väg.

Taxiåkare Marco Elien. Foto: Justina Öster
Taxiåkare Marco Elien. Foto: Justina Öster

Marco Elien är åkare och väntar också på sin tur. Före pandemin hade han anställda, men nu har han tvingats säga upp bägge två.

– Det är tufft, väldigt tufft så covidtesterna är ett bra alternativ. Bättre än ingenting. Fast momsen på proverna är 25 procent. På persontransporter ligger de på sex procent.

Hur mycket han drar in provkörningarna vill Marco Elien inte svara på.

Hur ser du på framtiden?

– Bra fråga. Jag fyller 60, så jag måste kämpa vidare och inte ge upp.

Göran Jacobsson är 68 år och var tidigare reporter på tidningen Arbetet. Han kör extra, på timme, och har gått ”den korta kursen” hos samhällsresebolaget Sirius.

– Vi lärde oss ett arbetssätt, hanteringen och att tänka på skyddet. I bilen ska vi ha en ren och en smutsig yta. Passagerarplatsen ska vara ren och eventuell smitta i bagageutrymmet.

– Vi fick munskydd från Sirius, men jag har också skaffat själv. Om de sen skyddar eller inte tycks ju ingen riktigt veta.

När chaufförerna återkommer med proverna tar personalen på plats ut lådorna ur bagageluckan och samlar ihop dem för vidare transport till laboratorium.

Abdella Hassen säger att testkörningarna är ”bättre än ingenting”. Munskydd och sprit bekostar han själv, fast han tycker att arbetsgivaren borde betala. Det går på omkring 100 kronor i månaden, uppskattar han.

– Jag har ingen bra åkare.

Taxichaufför Rickard Asplund. Foto: Justina Öster
Taxichaufför Rickard Asplund. Foto: Justina Öster

Det har däremot Rickard Asplund, som får garantilön när förtjänsten blir för skral. Han tycker att covidkörningarna fungerar bra. Handsprit får han av åkeriägaren. Han är 52 år och inte i riskgruppen.

Är du rädd att smittas?

– Nej.  Fast i början var jag förstås lite rädd. Man hade ju ingen aning om hur det skulle sluta… men jag var ute och körde ändå. Det är ju bättre än att sitta hemma och glo. Jag fick corona i december och var sjukskriven i lite över två veckor.

Rickard Asplund funderar lite, tillägger:

– Efter covid fick jag dålig, kondition. Det märks på flåset när man knatar upp och nerför trapporna. Sen står man där och flåsar bakom munskyddet och kanske drar i sig virus i alla fall?

Rickard Asplund har inte räknat exakt, men tror inte att han förlorat så mycket inkomst sen smittan kom. Tack vare garantilönen.

– Men det gäller ju att åkeriet pallar i längden. Vårt är lite större och jag hoppas att de som gör rätt och följer avtal blir kvar i branschen. Den blir inte sund med så mycket folk som det har varit.

Vad tjänar du på körningarna?

– 200 kronor per påbörjad halvtimme. Sen varierar det, beroende på hur länge uppdraget varar och antal prover. En slinga kan innehålla två till fem tester och ge ungefär 600 till 800 spänn, säger Rickard Asplund.

Här kan taxiförarna passa på att fylla på handsprit i småflaskor. Foto: Justina Öster
Här kan taxiförarna passa på att fylla på handsprit i småflaskor. Foto: Justina Öster

Oummadi Redonan kör hellre prover än sitter och rullar tummarna. Någon garantilön får han inte, i taxikrisen.

– Åkarna har inte råd, många har gått i konkurs. Jag tjänar cirka 8 000 till 9 000 i månaden, det räcker bara till hyran.

Hur klarar du dig?

– Det gör jag faktiskt inte. Jag lever på sparpengar och mina barn, lånar gör jag inte.

Oummadi Redonan visar en stor flaska handsprit, som han köpt själv. Handskar får han och kollegorna i lådan med tester. Uppe vid tältet ropar utdelaren Noujon Tabei till en taxiförare som kör fram bilen:

– Du måste ha mask. Har du inte mask får du inte komma. Skyddet ska vara på under hela resan!

Chauffören backar, fiskar upp ett munskydd och kommer igen. Utdelaren Noujon Tabei visar småflaskorna med sprit och en stor pump, där förarna kan fylla på dem.

– Påtåren också gratis, skämtar han.

Han lägger en papperstallrik ovanpå lådan med tester och adresser och sträcker fram den mot chaufförens nedvevade ruta. Så rullar nästa bil fram. Det går undan.

– I början var det lite rörigt, men nu har vi fått in bra rutiner, försäkrar utdelaren Noujon Tabei.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Diana:
    26 januari, 2022

    Taxiföraren som lämnade och hämtade testet ville att jag skulle hämta testet utanför vårt lägenhetshus, utanför porten, han lämnade provet direkt i handen, samma med återlämnandet, utanför porten direkt i handen. Sedan kastade han testet till baksätet när han satte sig i förarsätet. Träffade på en granne precis när jag skulle in i porten. Inte speciellt säkert.

  2. Margareta af Ugglas:
    23 april, 2021

    Tror ej på denna typ av transport. Kränkande
    och osäker! Taxiförarna är inte sjukvårdare.

Lästips:

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Claes Thim, ombudsman Transport avd 5 Stockholm. Foto: Petra Hägglund

Nu ökar dödsolyckorna på jobbet igen

Debatt. Pandemin är långt ifrån över men om vi ska nämna något positivt så har allt fler kunnat gå tillbaka till arbetet. Nu var det väldigt många som inte kunnat arbeta hemifrån men åtskilliga arbetsplatser stängde ner eller minskade kraftigt på sin verksamhet. Baksidan? Från minskade dödsolyckor ser vi nu helt plötsligt en ökning. Elva arbetare fler än 2020 har fått sätta livet till på grund av livsfarlig arbetsmiljö. Totalt 42 människor som är våra vänner, mammor, pappor eller syskon som aldrig mer fick komma hem.

Transportarbetarens logga

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.