Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.
Close
Noujin Tabei lämnar ut ännu en låda med hemtest till köande taxiförare. Munskydd krävs sedan några veckor tillbaka. En låda innebär en körslinga på cirka fyra, fem adress­er, sen kan chaufförerna hämta fler. Konkurrensen om körningarna är hård. ”I början var det lite rörigt, men nu har vi fått till bra rutiner”, säger utdelaren Tabei.
Close

Skyddade eller smitthärdar?

Corona. En taxichaufför kliver rätt in i hallen för att hämta covidtest hos en person. En annan tar emot prov, utan handskar. Så blir förarna rullande smitthärdar, varnar en förare. Andra berömmer både utbildning och coronaskydd.

I Stockholmsregionen kör många taxichaufförer ut hemtester för covid-19 till privatpersoner. Men bland förarna går åsikterna isär om hur säkra transporterna är.

Transportarbetaren får vittnesmål om en chaufför, som kört en hemleverans för Taxi Stockholm. Instruktionerna lyder: Lägg testet på medhavd papperstallrik, ring på dörren och gå minst två meter bakåt – innan personen öppnar. Fast i det här fallet steg föraren i stället rätt in i hallen hos personen som beställt prov.

Utan handskar och munskydd.

Saied Tagavi
Saied Tagavi, ordförande i Stockholmsavdelningens taxisektion.

Saied Tagavi är ordförande i taxisektionen på Transports Stockholmsavdelning. Han kör själv taxi och kan också berätta om en chaufför från Taxi Stockholm, som hämtade hustruns test i hemmet, utan handskar och munskydd.

– Men han gick inte innanför vår dörr, säger Tagavi.

En annan förare i 60-årsåldern, som vill vara anonym, säger att han ”inte ens under vapenhot” skulle köra covidtest. Han berättar om rädda kollegor som tvingas gå skyddskursen och köra prover, trots att de inte vill.

Den som säger nej hotas med avsked, uppger han.

Precis som Saied Tagavi anser chauffören att beställningscentralen ska vara skyldig att erbjuda och bekosta munskydd, handskar och handsprit. Men när han själv ringde upp Taxi Stockholm, före jul, fick han beskedet att förarna själva måste köpa skydden. Och sedan begära ersättning från sina åkare.

– Åkeriägarna är redan hårt pressade, så många struntar nog i den kostnaden. Ansvaret faller i stället på de lika ekonomiskt stressade förarna. Tror du de prioriterar att köpa handsprit och munskydd, undrar chauffören.

Officiellt har både Taxi Stockholm och Cabonline (med Taxikurir och Sverigetaxi) gått ut i medierna och försäkrat att inga förare tvingas att köra covidprover.

I Stockholmsregionen kan chaufförerna hämta och lämna prover på tre platser, vid Bromma flygplats, i söderorten Sköndal och norrortskommunen Sollentuna.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra, RSO på avdelning 5 i Stockholm.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Transport i Stockholm. Hon säger att förarna får all skyddsutrustning de behöver på hämtstället i Sköndal. Pobra har själv varit med på förarkursen och berömmer den.

– Språket var enkelt och lättfattligt för förare med utländsk bakgrund. Min åsikt är att enkla munskydd inte skyddar dem som bär dem, bara personer runt om. Viktigast är handskar och att hålla avstånd. Som chaufför ska du aldrig gå in i en bostad!

Olivera Pobra har inte fått några signaler från förare om att skydd saknas. Hennes bild är tvärtom att hämtningarna fungerar bra och är ett välkommet kassatillskott.

Instruktionen till förarna är att först ringa upp testpersonerna och berätta ungefär när de kommer. Sedan kör de ut proverna, enligt en adress-slinga. Och ringer upp igen en stund senare, när de kommer för att hämta dem.

I lådan som chauffören bär med sig kan testpersonen släppa ner sitt plastinpackade prov, alternativt lägga tillbaka det på papptallriken. Föraren stänger locket och ställer lådan i bagageutrymmet. Till rutinerna hör också att chauffören, efter varje hämtning, ska ta av sig handskarna och sprita händerna.

– Den som bryter mot instruktionerna riskerar att bli avstängd från körningarna, säger Olivera Pobra.

Plastlåda med lämnade covidtest. Foto: Justina Öster
Plastlåda med lämnade covidtest. Foto: Justina Öster

Att köra covidtest är säkrare än att transportera passagerare, anser åkaren Fredrik Lindeberg.

– Du ska vara väldigt klumpig om du följer reglerna och blir smittad. En chaufför som klampar in i en lägenhet är jäkligt oförsiktig. Då har man inte tagit till sig instruktionerna. Eller har antikroppar. Fast självklart ska man vara försiktig då också, påpekar han.

Lindebergs förare tvingas till och från ropa: Håll dig undan! När personer som beställt test kommer för nära. Andra varianter är att släppa provet ner från balkonger, flera trappor upp. Historierna är många, enligt åkaren.

Covidkörningar är ett sätt att överleva i en tuff tid, konstaterarar han. Bland bolagets cirka 25 anställda har covid-19 konstaterats hos fyra, fem personer. Lika många tror att de haft infektionen, enligt Fredrik Lindeberg.

Går smittan att härleda till jobbet?

– Den kan härledas till samhället. Vi har god hygien, spritar även bilsäten och så vidare, svarar Fredrik Lindeberg.

Efter klockan 8.00, en måndagsmorgon i januari, ringlar kön av taxibilar lång nedanför covidtält och barack vid Bromma flygplats. Halv nio får förarna klicka in sig på bildatorn för coronakörningar. Flest är de måndag till onsdag.

En koll på plats visar att chaufförerna har tillgång till både handskar, sprit och munskydd. Krav på munskydd är en ny regel sedan några veckor.

När Transportarbetaren är där får utdelarna uppmana flera chaufförer att sätta på sig munskydd, innan de hämtar plastlådan med prover vid tältet. En slinga brukar omfatta cirka fyra, fem adresser.

Erdal Demirel, taxichaufför. Foto: Justina Öster
Erdal Demirel, taxichaufför. Foto: Justina Öster

– Man måste vara snabb på fingret när man klickar in sig. I dag kom jag först på plats 43. Ibland får man inga körningar alls, säger föraren Erdal Demirel.

Han gillar att köra covidtest och tycker att säkerhetskursen på några timmar var bra. Erdal Demirel kör även färdtjänst, taxi och paket.

Hur är det med lönen?

– Det varierar lite, men i snitt tjänar jag ungefär 20 000 kronor mindre än före coronan. Det är dåliga tider sen den kom.

Munskydd, sprit och handskar hämtar han vid tältet. Själv köper han ingenting. En låda brukar ta ungefär två timmar att köra. Och tre stycken sådär tre, fyra timmar, berättar han. Erdal Demirel har själv haft corona med feber, fast inte så hög, och tappat lukt och smak. Han kallas fram på bildatorn och får bråttom i väg.

Taxiåkare Marco Elien. Foto: Justina Öster
Taxiåkare Marco Elien. Foto: Justina Öster

Marco Elien är åkare och väntar också på sin tur. Före pandemin hade han anställda, men nu har han tvingats säga upp bägge två.

– Det är tufft, väldigt tufft så covidtesterna är ett bra alternativ. Bättre än ingenting. Fast momsen på proverna är 25 procent. På persontransporter ligger de på sex procent.

Hur mycket han drar in provkörningarna vill Marco Elien inte svara på.

Hur ser du på framtiden?

– Bra fråga. Jag fyller 60, så jag måste kämpa vidare och inte ge upp.

Göran Jacobsson är 68 år och var tidigare reporter på tidningen Arbetet. Han kör extra, på timme, och har gått ”den korta kursen” hos samhällsresebolaget Sirius.

– Vi lärde oss ett arbetssätt, hanteringen och att tänka på skyddet. I bilen ska vi ha en ren och en smutsig yta. Passagerarplatsen ska vara ren och eventuell smitta i bagageutrymmet.

– Vi fick munskydd från Sirius, men jag har också skaffat själv. Om de sen skyddar eller inte tycks ju ingen riktigt veta.

När chaufförerna återkommer med proverna tar personalen på plats ut lådorna ur bagageluckan och samlar ihop dem för vidare transport till laboratorium.

Abdella Hassen säger att testkörningarna är ”bättre än ingenting”. Munskydd och sprit bekostar han själv, fast han tycker att arbetsgivaren borde betala. Det går på omkring 100 kronor i månaden, uppskattar han.

– Jag har ingen bra åkare.

Taxichaufför Rickard Asplund. Foto: Justina Öster
Taxichaufför Rickard Asplund. Foto: Justina Öster

Det har däremot Rickard Asplund, som får garantilön när förtjänsten blir för skral. Han tycker att covidkörningarna fungerar bra. Handsprit får han av åkeriägaren. Han är 52 år och inte i riskgruppen.

Är du rädd att smittas?

– Nej.  Fast i början var jag förstås lite rädd. Man hade ju ingen aning om hur det skulle sluta… men jag var ute och körde ändå. Det är ju bättre än att sitta hemma och glo. Jag fick corona i december och var sjukskriven i lite över två veckor.

Rickard Asplund funderar lite, tillägger:

– Efter covid fick jag dålig, kondition. Det märks på flåset när man knatar upp och nerför trapporna. Sen står man där och flåsar bakom munskyddet och kanske drar i sig virus i alla fall?

Rickard Asplund har inte räknat exakt, men tror inte att han förlorat så mycket inkomst sen smittan kom. Tack vare garantilönen.

– Men det gäller ju att åkeriet pallar i längden. Vårt är lite större och jag hoppas att de som gör rätt och följer avtal blir kvar i branschen. Den blir inte sund med så mycket folk som det har varit.

Vad tjänar du på körningarna?

– 200 kronor per påbörjad halvtimme. Sen varierar det, beroende på hur länge uppdraget varar och antal prover. En slinga kan innehålla två till fem tester och ge ungefär 600 till 800 spänn, säger Rickard Asplund.

Här kan taxiförarna passa på att fylla på handsprit i småflaskor. Foto: Justina Öster
Här kan taxiförarna passa på att fylla på handsprit i småflaskor. Foto: Justina Öster

Oummadi Redonan kör hellre prover än sitter och rullar tummarna. Någon garantilön får han inte, i taxikrisen.

– Åkarna har inte råd, många har gått i konkurs. Jag tjänar cirka 8 000 till 9 000 i månaden, det räcker bara till hyran.

Hur klarar du dig?

– Det gör jag faktiskt inte. Jag lever på sparpengar och mina barn, lånar gör jag inte.

Oummadi Redonan visar en stor flaska handsprit, som han köpt själv. Handskar får han och kollegorna i lådan med tester. Uppe vid tältet ropar utdelaren Noujon Tabei till en taxiförare som kör fram bilen:

– Du måste ha mask. Har du inte mask får du inte komma. Skyddet ska vara på under hela resan!

Chauffören backar, fiskar upp ett munskydd och kommer igen. Utdelaren Noujon Tabei visar småflaskorna med sprit och en stor pump, där förarna kan fylla på dem.

– Påtåren också gratis, skämtar han.

Han lägger en papperstallrik ovanpå lådan med tester och adresser och sträcker fram den mot chaufförens nedvevade ruta. Så rullar nästa bil fram. Det går undan.

– I början var det lite rörigt, men nu har vi fått in bra rutiner, försäkrar utdelaren Noujon Tabei.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Margareta af Ugglas:
    23 april, 2021

    Tror ej på denna typ av transport. Kränkande
    och osäker! Taxiförarna är inte sjukvårdare.

Lästips:

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Konkurserna minskar kraftigt

Ekonomi. Det har vänt. Antalet konkurser inom transportbranschen har mer än halverats i april jämfört med samma månad förra året. Och nya företag startas nu i flera av de branscher som drabbats hårdast av pandemin, visar statistik från kreditupplysningsbolaget UC.

Uppsägningarna vid Gate gourmet togs upp i Arbetsdomstolen

Flyg. I dag möttes Transport och cateringbolaget Gate gourmet för en förberedande förhandling i Arbetsdomstolen. Många frågetecken behövde rätas ut och fler återstår efter att facket stämt bolaget för uppsägningen av ett 60-tal anställda Transportmedlemmar.

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Taxiåkare organiserar sig och vill samverka med Transport

Taxi. En grupp åkare på Cabonline vill organisera landets alla taxiåkare. De har bildat en ny transportörsförening, TAF, som är öppen för alla åkerier. Oavsett beställningscentral. – Vi vill organisera så många som möjligt. Det finns tusentals enbilsåkare, de är lika utsatta som förarna, säger Michael Harvey, nyvald ordförande.

Dyrt att försäkra egen bil för tidningsbud

E-handel. Numera kör tidningsbuden ut såväl paket som morgontidningar. Därför måste buden som kör egen bil ha trafiktillstånd för godstrafik. För vissa innebär det rejält höjd försäkringspremie.

Åkerier kör avfall – men hur är det med tillstånden?

Uppdaterad. Från Norrköpings hamn kör Skaraslättens Transport importerat avfall till Tekniska verken i Linköping. Men minst ett av åkerierna som företaget hyr in har inte tillstånd att köra avfall. Det är en åkare som dessutom är dömd för ekobrott och saknar trafiktillstånd.

Så kan kontrollerna av yrkestrafiken förbättras

Åkeri. Under onsdagen presenterades en utredning om hur kontrollerna av yrkestrafik kan förbättras. Utredaren vill inte ha en ny myndighet, däremot ett tydligare uppdrag för polisen.

Transport uteslöt SD-politiker – nu prövas tvisten i hovrätten

Facket. Svea hovrätt kommer att ta upp målet om Transports uteslutning av SD-politikern Mats Fredlund. Fredlund stämde förbundet och fick rätt i Stockholms tingsrätt. Transport överklagade och på måndagen beviljade hovrätten så kallat prövningstillstånd.

Stor andel av medlemmarna hotade på jobbet

Arbetsmiljö. Många Transportmedlemmar i Östergötland har utsatts för hot det senaste året. Det visar en undersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.