Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Med sociala avgifter och löneskatt hamnar lönekravet mot Ringduve taxi på över 700 000 kronor. För 22 anställda. Sammanlagt har bolaget över 100 personer på lönelistan. Totalt kan det handla om närmare tre miljoner i löner som företaget hållit inne.

Många av förarna fortsatte köra, trots att januarilönen uteblev. Flera är besvikna på Skånetrafiken, som först i mitten av januari 2019 sa upp avtalet om färdtjänst och sjukresor. Då hade Ringduve taxi haft stora ekonomiska problem i ett års tid.

– Det känns bisarrt att sitta timme efter timme och köra samhällets gamla och sjuka. Samtidigt som vi inte får lön. Inte ens den skitlön som vi skulle ha haft, säger en arg förare.

Titti Unosdotter är chef för Skånetrafikens serviceresor.

Vilka bolag tar över det uppdrag som Ringduve taxi hade?

– Direktupphandlingen är klar. Vi gick ut till de andra bolag som vi redan har avtal med. De får utökad trafik. Ringduve taxi hade bara ett år kvar på sitt kontrakt, så det var ändå dags för en ny upphandling snart.

Varför tog det så lång tid att häva kontraktet med Ringduve taxi?

– Vi hade en tät dialog med bolaget och bad dem komma in med en handlingsplan. Tyvärr har vi hela tiden fått leta information om vad som händer i företaget, bland annat hos tingsrätten. Avtalet vi hade med Ringduve är ju bindande och ska det hävas måste det bli juridiskt rätt.

Hur reagerade ni på Skånetrafiken när det stod klart att många förare körde era serviceresor, utan lön?

– Fram till det att vi sa upp avtalet hade lönerna fungerat. De som körde vidare gjorde det under Kristianstad taxi, där Ringduve taxi var underentreprenör. Vi tryckte på hos Kristianstad taxi och begärde att de skulle hitta en lösning, så att trafiken inte fortsatte.

Transportarbetaren har haft svårt att nå de formella företrädarna för Ringduve taxi. Vem eller vilka i bolaget har Skånetrafiken fört dialog med?

– I början var det Afshin Khosravani. Sedan har de haft advokater som språkrör. Vi har också bett dem komma hit och presentera vilka som förestår bolaget. Att vi till slut inte visste vilka vi gjorde affärer med var en orsak till att vi sa upp avtalet.

Förarna uppger att de haft svårt att komma i kontakt med arbetsledningen. Hur har det påverkat säkerheten för chaufförer och passagerare? Låt säga att det uppstår en situation med hot. Eller en trafikolycka…

– Vi har legat på hela tiden för att de sakerna skulle fungera. Att bilarna verkligen kommer, exempelvis.

– Mitt i alltihop har chaufförerna gjort ett fantastiskt jobb. Vi har inte fått några klagomål från kunderna. Jag hoppas att det löser sig för förarna. Att de snabbt hittar nya anställningar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.