Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Arbetslösheten är i dag lägre än innan pandemin. Men ligger ändå på den historiskt höga nivåer. Samtidigt finns ett stort sug efter arbetskraft i många företag. Inte minst i bevakningsbranschen, berättar Li Jansson, branschchef på arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen.

– Jag ser att många företag har rekryteringsbehov och de ser en ökad efterfrågan från kunderna.

Ser man till branschen som helhet tror Li Jansson att det kommer att finnas behov av att anställa. En undersökning som Säkerhetsföretagen presenterade i slutet av juni visar det sig att företagen behöver rekrytera 8 500 till 17 500 personer de närmaste tre åren. Hälften för att ersätta personer som slutar och hälften i rena nyrekryteringar.

– Vi ser en stark efterfrågan på personer och jag tycker inte man behöver känna en stark oro för sitt jobb.

I dagsläget har mer än nio av tio företag bland Säkerhetsföretagens medlemmar brist på arbetskraft.

– Branschen står stark i en ostadig omvärld. Men det är klart går vi in i en lågkonjunktur så kan det bli viss effekt, men det är från otroligt stabila siffor.

”Viss portion gissningslek”

I transportsektorn har konjunkturens vändning inte märkts av ännu. Sett ur ett längre perspektiv ser det också ljust ut, anser Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

– Vi har en grundläggande syn på att arbetskraftsbehovet generellt är stabilt och starkt och tror på ökad efterfrågan på transporttjänster ur ett långt perspektiv, säger Luoma och berättar att Transportföretagen lägger sista handen på en rapport med perspektiv på läget i sektorn 2035.

När det gäller den närmaste tiden och om lågkonjunkturen kommer säger han:

– Det är alltid en viss portion av gissningslek. Men det är klart att det finns delar av branschen eller segment som kommer att påverkas om lågkonjunktur blir aktuellt. I de fall företag behöver titta över kostnadssidan så kommer det att märkas någonstans.

– Men vi får inte den typen av signaler av medlemmar i dagsläget. Om KI får rätt i det du säger så kommer vi att se det i transportsektorn, vissa delar är väldigt konjunkturkänsliga. I vissa fall finns våra företag långt ute i spetsen när det gäller lyhördhet efter svängningar och där, i vissa delar, kan vi se en nedgång.

”Mot sämre tider”

LO:s chefsekonom Laura Hartman ser flera tecken på att konjunkturen är på väg att mattas av och att vi går mot sämre tider. Det är världsläget med kriget i Ukraina och stigande energipriser som främst driver på inflationen.

Hon befarar att Riksbankens stora räntehöjningar, för att mildra inflationen, kan leda till att svensk ekonomi bromsas för fort. Trots att inflationen främst drivs på av saker som sker utanför Sveriges gränser.

– Det är tveksamt om räntehöjningarna har någon påtaglig effekt på inflationen, däremot kommer de att spä på lågkonjunkturen. Jag tycker att det är rimligt att inte ha nollränta i all evighet men det går för fort och kraftigt. Om inte finanspolitiken agerar och motverkar det kommer vi att hamna i en lågkonjunktur.

Regeringen har signalerat att de inte vill satsa för mycket pengar och riskera att ytterligare spä på inflationen. Hartman tror att särskilda satsningar på energiomställningen mot gröna alternativ faktiskt kan dämpa lågkonjunkturen och på sikt, om det leder till att energipriserna blir lägre, lindra inflationen.

Tudelad arbetsmarknad

Laura Hartman pekar på att svensk arbetsmarknad redan i dag är väldigt tudelad med många utanför arbetsmarknaden.

– Jag blir bekymrad varje gång jag hör någon säga att svensk arbetsmarknad är stark. Den är tudelad. För vissa går det bra men andra har varit arbetslösa väldigt länge. Vi har haft en arbetslöshet på 7–8 procent i högkonjunktur.

Vad händer med LO-kollektivet i en lågkonjunktur?

– De som inte har jobb kommer att få ännu svårare att komma i jobb och riskerar att fastna i arbetslöshet. Det handlar om dem med korta utbildningar, utlandsfödda och äldre.

– Den andra gruppen som tidigt riskerar arbetslöshet är personer med visstidsanställningar. Det kommer bli svårare för dem att få förlängt eller nya uppdrag.

Arbetskraftsbrist

Många branscher har samtidigt arbetskraftsbrist. Och då rör det sig om yrkesutbildade snarare än akademiker, berättar Laura Hartman. Det gör att stora delar av LO-kollektivet kan klara sig bra. Inte minst de som finns inom de växande näringarna kring den gröna omställningen.

– En sista viktig slutsats är att vi behöver en fungerande arbetsmarknadspolitik med utbildning och omställning. Det som gör mig bekymrad är att den inte fungerar just nu.

– Det är alldeles för få som får arbetsmarknadsutbildning. Jag har hört att Arbetsförmedlingen inte lyckades starta en enda lastbilschaufförsutbildning förra året, trots behovet. Upphandlingar tar tid och överklagas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Teknik & trafik
Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Elmia Lastbil 2024

Samling för branschen

Åkeri. Framtid och historia, fordonstillverkare och fack, chaufförer och opinionsbildare. På onsdagen öppnande den tjugoandra upplagan av lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Arbetsgivare stämmer Transport för sympativarsel

Konflikt. Biltrafikens Arbetgivareförbund har stämt Transport för brott mot varselskyldighet. Det gäller omfattningen av sympatiåtgärder i Teslakonflikten. ”Varför de stämmer oss kan de förmodligen bara själva förklara” menar Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande.

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.