Close
Peter Sleet är säsongsanställd i Euromasters Drop in-tält.
Close

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.

Säsongen för däckskifte är kort. På bara några få veckor ska så gott som alla bilägare byta däck och den som inte är ute i god tid kan ha svårt att få tid på verkstaden. För att möta efterfrågan erbjuder flera företag drop in-tält med däckskifte på stora kundparkeringar. Problemet är att en del saknar kollektivavtal och inte lever upp till Transports avtal för däckverkstäder. Enligt det avtalet ska arbetet utföras mellan 07 och 20 måndag till torsdag och 07 och 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på helgen.

Under flera år har Transport legat på en lågpriskedja i Karlstad och försökt få dem att teckna avtal.

– Vi har varit där och delat ut flyers till kunderna för att på så vis utöva påtryckning på företaget. Till slut tecknade företaget kollektivavtal, men bara centralt, och eftersom arbetet ofta utförs av franchisetagare är det osäkert hur villkoren faktiskt ser ut för de som jobbar där, säger Mikael Ladman, ombudsman i Karlstad.

Därför tyckte han att det var positivt när Euromaster tog upp kampen om drop in-kunderna i Karlstad förra året.

– Vi hade redan kollektivavtal med Euromaster och nu såg vi till att förhandla fram ett särskilt avtal för tältet som även medgav arbete på fredagkvällar och helger, men till schysta villkor, säger Mikael Ladman.

Enligt uppgörelsen med Transport ska fast anställda få kompensationsledigt när de arbetar på helger, medan säsongsanställda ska få dubbel ersättning för varje arbetad timme.

Nytt för i år är att Euromaster har utökat verksamheten och finns på sju orter runt om i landet.

En av dem är Nyköping. Här ligger tältet på den stora kundparkeringen utanför köpcentrumet i Pålljungshage med ett strategiskt läge nära påfarten till motorvägen.

De öppnade 25 mars – precis när det strålande vårvädret slog om. Med snö och minusgrader valde många att behålla vinterdäcken lite till. Därför var det relativt lugnt i tältet till en början.

– Det var ganska väntat. Det stora trycket kommer ofta andra veckan i april, säger Peter Andreasson som är ansvarig för tältet och platschef på Euromasters däckverkstad i Nyköping till vardags.

Eftersom det är första året som de erbjuder drive thru-service i Nyköping kunde de inte veta innan hur behoven skulle se ut. Därför valde de att ha full bemanning hela säsongen. De sju som arbetar i tältet är alla säsongsanställda och går omlott för att kunna ta emot kunder även på kvällar och lördagar.

Innan de började i tältet fick alla introduktion, och de som inte hade arbetat med däckbyte tidigare fick utbildning och praktik på den permanenta däckverkstaden. Där har de lärt sig vad de behöver för att kunna erbjuda samma service som i däckverkstaden: Däckskifte, däckreparation och balansering.

Senast den 15 april ska vinterdäcken av. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det är kul. Det här är helt nytt för mig så jag fick först en veckas utbildning. Sedan blev det en mjukstart eftersom det var dåligt väder, säger Peter Sleet som jobbar i tältet.

Han är nöjd med arbetsvillkoren.

– Jag har inget att klaga på, säger han.

Även hans kollega, Joachim Nilsson, som är utbildad mekaniker trivs med att jobba i drive thru-tältet. Han har tidigare arbetat i en däckverkstad och på Volvo lastvagnar, men har varit arbetslös ett tag innan han hoppade in här.

– Jag tycker att det är skönt med lite blandade tider, säger han.

Alla anställda var med och satte upp tältet, berättar Peter Andreasson.

– och eftersom det var så lugnt i början hade vi gott om tid att sätta rutiner för en säker arbetsmiljö, säger han.

Euromasters HR-chef i Sverige, Caroline Klinteby, säger till Transportarbetaren att för dem är schysta villkor och en säker och god arbetsmiljö en självklarhet.

– Vi har nära samverkan med vår fackliga part och har gemensamt hittat en bra lösning för våra medarbetare i drive thru-tälten. Tack vare de lokala överenskommelser vi har med Transport har vi möjligheten att kliva in som en seriös aktör inom tältverksamheten, säger hon.

– Det är bra att det finns ett seriöst företag så att folk kan åka till dem i stället för andra mindre seriösa alternativ, säger Mikael Ladman på Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

flygplan som lyfter

Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.

HF varslar om strejk

Konflikt. Hamnarbetarförbundet (HF), som liksom Transport förhandlar om nytt kollektivavtal för stuveriarbetare, har lagt ett varsel om strejk. Om ingen överenskommelse nås innan betyder det total nedläggning av arbetet nästa onsdag, den 21 maj.

Nya avtal för depå och flygtankning

Avtal 2025. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har enats om nya avtal för flygtankare och arbetare som går på depåavtalet.

Sista dagen i Think Pink-rättegång

Miljöbrott. På torsdagen avslutas den rekordlånga rättegången mot sammanlagt elva personer misstänkta för kriminell avfallshantering – allt kopplat till återvinningsbolaget Think Pinks dumpning av miljöfarliga sopor på en rad platser i landet.

Offentliga upphandlingar

Uppsökeri inför stora förändringar

Servicetrafik. Trafikbolaget som vann regionens upphandling tog över samtidigt som ett nytt planeringssystem infördes. Folk från Värmlandsavdelningen har under våren varit ute och träffat färdtjänstförare, många som trots lång erfarenhet tvingats söka sitt jobb på nytt.

Kvinna dog efter fall från sopbil

Miljöarbete. En kvinna omkom under tisdagen av de skador hon fick sedan hon ramlat av bilen, och slagit huvudet i marken, under arbete med sophämtning i Tierps kommun.

Första lastbilen som går på solenergi på väg

Åkeri. Här rullar den första lastbilen som drivs av solenergi – i kommersiell drift på svensk väg. Den specialbyggda dragbilen och trailern täckt med solceller har tagits fram genom ett forskningsprojekt.