Close
Peter Sleet är säsongsanställd i Euromasters Drop in-tält.
Close

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.

Säsongen för däckskifte är kort. På bara några få veckor ska så gott som alla bilägare byta däck och den som inte är ute i god tid kan ha svårt att få tid på verkstaden. För att möta efterfrågan erbjuder flera företag drop in-tält med däckskifte på stora kundparkeringar. Problemet är att en del saknar kollektivavtal och inte lever upp till Transports avtal för däckverkstäder. Enligt det avtalet ska arbetet utföras mellan 07 och 20 måndag till torsdag och 07 och 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på helgen.

Under flera år har Transport legat på en lågpriskedja i Karlstad och försökt få dem att teckna avtal.

– Vi har varit där och delat ut flyers till kunderna för att på så vis utöva påtryckning på företaget. Till slut tecknade företaget kollektivavtal, men bara centralt, och eftersom arbetet ofta utförs av franchisetagare är det osäkert hur villkoren faktiskt ser ut för de som jobbar där, säger Mikael Ladman, ombudsman i Karlstad.

Därför tyckte han att det var positivt när Euromaster tog upp kampen om drop in-kunderna i Karlstad förra året.

– Vi hade redan kollektivavtal med Euromaster och nu såg vi till att förhandla fram ett särskilt avtal för tältet som även medgav arbete på fredagkvällar och helger, men till schysta villkor, säger Mikael Ladman.

Enligt uppgörelsen med Transport ska fast anställda få kompensationsledigt när de arbetar på helger, medan säsongsanställda ska få dubbel ersättning för varje arbetad timme.

Nytt för i år är att Euromaster har utökat verksamheten och finns på sju orter runt om i landet.

En av dem är Nyköping. Här ligger tältet på den stora kundparkeringen utanför köpcentrumet i Pålljungshage med ett strategiskt läge nära påfarten till motorvägen.

De öppnade 25 mars – precis när det strålande vårvädret slog om. Med snö och minusgrader valde många att behålla vinterdäcken lite till. Därför var det relativt lugnt i tältet till en början.

– Det var ganska väntat. Det stora trycket kommer ofta andra veckan i april, säger Peter Andreasson som är ansvarig för tältet och platschef på Euromasters däckverkstad i Nyköping till vardags.

Eftersom det är första året som de erbjuder drive thru-service i Nyköping kunde de inte veta innan hur behoven skulle se ut. Därför valde de att ha full bemanning hela säsongen. De sju som arbetar i tältet är alla säsongsanställda och går omlott för att kunna ta emot kunder även på kvällar och lördagar.

Innan de började i tältet fick alla introduktion, och de som inte hade arbetat med däckbyte tidigare fick utbildning och praktik på den permanenta däckverkstaden. Där har de lärt sig vad de behöver för att kunna erbjuda samma service som i däckverkstaden: Däckskifte, däckreparation och balansering.

Senast den 15 april ska vinterdäcken av. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det är kul. Det här är helt nytt för mig så jag fick först en veckas utbildning. Sedan blev det en mjukstart eftersom det var dåligt väder, säger Peter Sleet som jobbar i tältet.

Han är nöjd med arbetsvillkoren.

– Jag har inget att klaga på, säger han.

Även hans kollega, Joachim Nilsson, som är utbildad mekaniker trivs med att jobba i drive thru-tältet. Han har tidigare arbetat i en däckverkstad och på Volvo lastvagnar, men har varit arbetslös ett tag innan han hoppade in här.

– Jag tycker att det är skönt med lite blandade tider, säger han.

Alla anställda var med och satte upp tältet, berättar Peter Andreasson.

– och eftersom det var så lugnt i början hade vi gott om tid att sätta rutiner för en säker arbetsmiljö, säger han.

Euromasters HR-chef i Sverige, Caroline Klinteby, säger till Transportarbetaren att för dem är schysta villkor och en säker och god arbetsmiljö en självklarhet.

– Vi har nära samverkan med vår fackliga part och har gemensamt hittat en bra lösning för våra medarbetare i drive thru-tälten. Tack vare de lokala överenskommelser vi har med Transport har vi möjligheten att kliva in som en seriös aktör inom tältverksamheten, säger hon.

– Det är bra att det finns ett seriöst företag så att folk kan åka till dem i stället för andra mindre seriösa alternativ, säger Mikael Ladman på Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.