Close
Peter Sleet är säsongsanställd i Euromasters Drop in-tält.
Close

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.

Säsongen för däckskifte är kort. På bara några få veckor ska så gott som alla bilägare byta däck och den som inte är ute i god tid kan ha svårt att få tid på verkstaden. För att möta efterfrågan erbjuder flera företag drop in-tält med däckskifte på stora kundparkeringar. Problemet är att en del saknar kollektivavtal och inte lever upp till Transports avtal för däckverkstäder. Enligt det avtalet ska arbetet utföras mellan 07 och 20 måndag till torsdag och 07 och 17 på fredagar. Ingen arbetstid får schemaläggas på helgen.

Under flera år har Transport legat på en lågpriskedja i Karlstad och försökt få dem att teckna avtal.

– Vi har varit där och delat ut flyers till kunderna för att på så vis utöva påtryckning på företaget. Till slut tecknade företaget kollektivavtal, men bara centralt, och eftersom arbetet ofta utförs av franchisetagare är det osäkert hur villkoren faktiskt ser ut för de som jobbar där, säger Mikael Ladman, ombudsman i Karlstad.

Därför tyckte han att det var positivt när Euromaster tog upp kampen om drop in-kunderna i Karlstad förra året.

– Vi hade redan kollektivavtal med Euromaster och nu såg vi till att förhandla fram ett särskilt avtal för tältet som även medgav arbete på fredagkvällar och helger, men till schysta villkor, säger Mikael Ladman.

Enligt uppgörelsen med Transport ska fast anställda få kompensationsledigt när de arbetar på helger, medan säsongsanställda ska få dubbel ersättning för varje arbetad timme.

Nytt för i år är att Euromaster har utökat verksamheten och finns på sju orter runt om i landet.

En av dem är Nyköping. Här ligger tältet på den stora kundparkeringen utanför köpcentrumet i Pålljungshage med ett strategiskt läge nära påfarten till motorvägen.

De öppnade 25 mars – precis när det strålande vårvädret slog om. Med snö och minusgrader valde många att behålla vinterdäcken lite till. Därför var det relativt lugnt i tältet till en början.

– Det var ganska väntat. Det stora trycket kommer ofta andra veckan i april, säger Peter Andreasson som är ansvarig för tältet och platschef på Euromasters däckverkstad i Nyköping till vardags.

Eftersom det är första året som de erbjuder drive thru-service i Nyköping kunde de inte veta innan hur behoven skulle se ut. Därför valde de att ha full bemanning hela säsongen. De sju som arbetar i tältet är alla säsongsanställda och går omlott för att kunna ta emot kunder även på kvällar och lördagar.

Innan de började i tältet fick alla introduktion, och de som inte hade arbetat med däckbyte tidigare fick utbildning och praktik på den permanenta däckverkstaden. Där har de lärt sig vad de behöver för att kunna erbjuda samma service som i däckverkstaden: Däckskifte, däckreparation och balansering.

Senast den 15 april ska vinterdäcken av. Foto: Pernilla Ahlsén

– Det är kul. Det här är helt nytt för mig så jag fick först en veckas utbildning. Sedan blev det en mjukstart eftersom det var dåligt väder, säger Peter Sleet som jobbar i tältet.

Han är nöjd med arbetsvillkoren.

– Jag har inget att klaga på, säger han.

Även hans kollega, Joachim Nilsson, som är utbildad mekaniker trivs med att jobba i drive thru-tältet. Han har tidigare arbetat i en däckverkstad och på Volvo lastvagnar, men har varit arbetslös ett tag innan han hoppade in här.

– Jag tycker att det är skönt med lite blandade tider, säger han.

Alla anställda var med och satte upp tältet, berättar Peter Andreasson.

– och eftersom det var så lugnt i början hade vi gott om tid att sätta rutiner för en säker arbetsmiljö, säger han.

Euromasters HR-chef i Sverige, Caroline Klinteby, säger till Transportarbetaren att för dem är schysta villkor och en säker och god arbetsmiljö en självklarhet.

– Vi har nära samverkan med vår fackliga part och har gemensamt hittat en bra lösning för våra medarbetare i drive thru-tälten. Tack vare de lokala överenskommelser vi har med Transport har vi möjligheten att kliva in som en seriös aktör inom tältverksamheten, säger hon.

– Det är bra att det finns ett seriöst företag så att folk kan åka till dem i stället för andra mindre seriösa alternativ, säger Mikael Ladman på Transport.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Vackert på fikarasten. Men halt på vägarna. Bilden tagen från sopbilens hytt, mellan Sten och Virshult, norr om Halmstad.

2024 började med iskyla och snösmocka

Arbetsmiljö. Snö, kyla, halka, blåst – olyckor, inställd trafik, avstängda vägar. I mitten av januari drog årets andra köldvåg in över landet, med en kraftig snösmocka från väst. Åter drabbades yrkestrafiken av stora problem, på flera håll klämd mellan vädrets makter och myndigheters bristande samordning.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.