Eldrivna lastbilar blir vanligare. Men de står för en väldigt liten del av försäljningen.
Close
Eldrivna lastbilar blir vanligare. Men de står för en väldigt liten del av försäljningen.
Close
Teknik och miljö

Sänkt reduktionsplikt – och sen då?

Åkeri. De svenska klimatmålen ligger fast. Men hur ska åkeribranschen ställa om? Inblandning av biodrivmedel ska minska och nu efterlyser Sveriges Åkeriföretag långsiktiga åtgärder för att Sverige ska klara klimatet. – Vi tror att det behövs flera olika lösningar för att klara av omställningen, säger Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

När åkeriernas branschorganisation Sveriges Åkeriföretag (SÅ) för fem år sedan tog fram en färdplan för klimatomställning var biodrivmedel och reduktionsplikt viktiga pusselbitar för att klara målen. SÅ kunde då visa att inblandningen av biodrivmedel i dieseln hade minskat lastbilstransporternas utsläpp under flera år, trots att antalet transporter ökat.

Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Foto: Håkan Flank
Fredrik Svensson, hållbarhetsansvarig på Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Foto: Håkan Flank

Reduktionsplikten infördes år 2018. Tanken var att år för år spä ut diesel och bensin med mer och mer drivmedel som inte är baserade på fossil olja. Till exempel avfall från skogsindustrin och slaktavfall. Första året var det 20 procent inblandning. Sedan ännu mer förnybart och mindre fossilt. Under förra året sammanföll ökad inblandning med kriget i Ukraina och allmänt höga världsmarknadspriser på olja. Det blev dyrt att tanka för såväl åkerier som privatpersoner. Den närmast totala politiska enigheten bakom reduktionsplikten upphörde.

Samtidigt som regeringen och Sverigedemokraterna jobbade med ett förslag om att minska reduktionsplikten så mycket som möjligt hakade Sverige Åkeriföretag på ett förslag från Drivkraft Sverige om en ”omstart” av reduktionsplikten.

– Vi kollade på förslaget att starta om reduktionsplikten till cirka 20 procent, som 2018, i kombination med bland annat en sänkning av skatten. Det hade kunnat ge ett konkurrenskraftigt pris på diesel och samtidigt bibehålla en betydande klimatnytta, säger Fredrik Svensson.

Men så blev det inte.

Regeringen och Sverigedemokraterna har kommit överens om att minska reduktionsplikten till sex procent.

Vill se en mix

Fredrik Svensson vill se en mix av åtgärder och långsiktiga spelregler.

– Klimatmålen finns kvar och de är långsiktiga. Vi saknar dock en långsiktig plan för laddinfrastruktur och drivmedelsinfrastruktur som gäller oavsett vilken regering som är vid makten.

Fredrik Svensson tror inte att det finns ett drivmedel eller en lösning som gör att vi klarar klimatmålen för transporterna i Sverige.

– Nu behöver vi andra åtgärder än reduktionsplikten för att nå klimatmålen. En viktig fråga för oss är användning av mer energieffektiva längre och tyngre fordon och att införa bärighetsklass 4 på en större del av det statliga och kommunala vägnätet.

Fredrik Svensson och SÅ tycker fortfarande att biologiska drivmedel har en roll att fylla och att Sverige behöver långsiktiga åtgärder för produktion av drivmedel. Då krävs incitament för att bygga ut det.

– Vår bransch behöver en trygg produktion av drivmedel och det är viktigt för vår beredskap att vi har en mix av energislag och inhemsk produktion i landet. I händelse av kris och krig behöver vi klara av att genomföra transporter trots störningar i elnätet och där kan inhemsk produktion av drivmedel göra att vi klarar det. Det är viktigt att ha ett robust system för sådana situationer.

Ska byggas ut

I Tidöavtalet har regeringen och Sverigedemokraterna skrivit att Sverige ska bygga ut laddinfrastruktur för elfordon. Redan i dag finns något hundratal elektriska lastbilar som rullar på svenska vägar. Men det har inte gått lika fort som för de mindre privatbilarna. Svenska Dagbladet skriver att Volvo Lastvagnar tillverkar hälften av världens helelektriska lastbilar och av 60 000 sålda lastbilar årets första kvartal var 683 eldrivna. Trots det blir de eldrivna lastbilarna fler och EU pressar på mot elektrifiering. Men det är en omställning som kräver nytänk från åkerier och transportköpare.

– Då det är betydligt dyrare att köpa och kräver investeringar i laddare på åkeriet. Även om det finns ett statligt stöd och fördelar med lägre driftskostnader på lång sikt, kan det ta några år att räkna hem kostnaderna. De åkerier som kör helelektriska lastbilar behöver göra det i samarbete med transportköpare och de måste vara beredda att betala en högre transportkostnad för en mer hållbar transport, säger Fredrik Svensson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Många har en sorts ekonomiskt konto-tänkande, som ifall vi sätter in ”god” konsumtion som jeans i ekologisk bomull på vårt konto så kan vi göra uttag för mer miljöförstörande köp och handlingar. Men så fungerar det inte, menar Nina Wormbs.

Vilka är dina ursäkter?

Miljötänk. Vi vet så mycket om klimatkrisen, ändå lever vi på som förut. Vilka är dina ursäkter för att inte leva mer hållbart?

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Transports hamnkonflikt inställd

Hamn- och stuveriavtalet. Konflikten mellan Transport och hamnbolagen ställdes in i sista minut. Det efter att parterna accepterat medlarnas förslag.

Så kan skatten bli mer rättvis

Rapport. Beskattning på arbete behöver förändras för att klara välfärden och öka jämlikheten. Och det är dags att släppa myten om att sänkt skatt leder till fler jobb. Det är slutsatser i en översyn från tankesmedjan Arena Idé.

Avtal 2025

Därför tar facket strid om inhyrning i hamnarna

Konflikt. För tio år sedan använde ingen hamn i Sverige bemanningsbolag. I dagsläget är det 140 inhyrda stuveriarbetare, bara vid APM Terminals i Göteborg. Nu går Transport i konflikt för att minska bemanningen.

flygplan som lyfter

”Fara för säkerheten när kabinpersonalen inte får rast”

Flyg. Kabinpersonalen på flygbolaget Braathens people har svårt att hinna äta och få det måltidsuppehåll som kollektivavtalet ger dem rätt till. "Många tvingas jobba 9, 10 timmar utan rast. I förlängningen äventyrar det säkerheten ombord".

Avtal 2025

”Jag tycker inte att vårt krav är orimligt”

Kabinpersonal. En ledig helg i månaden, det är ett av de avtalskrav Transport går i konflikt för. – Jag har hunnit med att prova att jobba i flera olika yrken och i det här yrket får vi på tok för lite återhämtning, säger Fredrik Bägerfeldt som är ordförande på SAS Connects kabinklubb.

Nya vd i ledningen för DSV efter hopslagningen

Åkeri. Efter fraktbjässens köp av Schenker anställer DSV nu Tomas Johansson som ny vd i DSV Road i Sverige. Nya verkställande direktörer tillsätts också i de svenska divisionerna DSV Air & Sea och DSV Contract Logistics (tidigare DSV Solutions).

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Facket fick rätt i AD mot taxibolag

Arbetsrätt. Telepass har brutit mot taxiavtalet genom att inte betala övertidsersättning till två förare. Det slår Arbetsdomstolen fast i en dom. Arbetsgivaren har försökt komma undan genom en konstruktion med ett annat bolag, enligt Transports stämning.

Avtal 2025
Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Kabinkonflikt framflyttad

Konflikt. Konfliktåtgärder. Övertids och inhyrningsblockaden för kabinpersonalen har flyttats fram till den 26 maj.

Avtal 2025

Medlare utsedda i hamntvister

Konflikt. Statliga Medlingsinstitutet har utsett Anders Ferbe och Bengt Huldt att medla mellan Transport och Sveriges Hamnar om ett nytt hamn- och stuveriavtal. De kommer även att medla i tvisten mellan arbetsgivarorganisationen och Hamnarbetarförbundet.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Ny anläggning för att förstöra lustgastuber byggs

Miljö. 2024 samlade Renova in 40 000 lustgastuber i Göteborgsregionen och skickade i väg. Nu satsar miljöföretaget i stället på en egen anläggning där den miljöförstörande gasen bryts ner till kväve och syre, innan den släpps ut i luften.

Avtal 2025

Facket varslar om kabinkonflikt

Konflikt. Flygets kabinpersonal har varslat arbetsgivarna om konflikt. Facket och motparten kommer inte överens om bland annat rätten till helgvila och hur många timmar per vecka kabinpersonalen ska jobba.

Avtal 2025

Transport varslar om hamnstrejk

Konflikt Transport och arbetsgivarna kommer inte överens om ett nytt kollektivavtal. Nu varslar facket om konflikt. Först övertidsblockad och därefter strejk. Knäckfrågan är hur arbetsgivarna ska få använda bemanningsföretag.